Skip to main content
ترجمه: زهرا مدرس | نیویورک تایمز
چهارشنبه بیستم نوامبر، یک قاضی فدرال اجرای حکم اعدام چهار زندانی فدرال که قرار بود در ماه آینده انجام شود، متوقف کرد و در واقع مانع برنامه دولت ترامپ برای از سرگیری مجازات اعدام شد.
قاضی تاتیا اس. چوتکن از دادگاه منطقه کلمبیا، در پایان روز چهارشنبه حکمی صادر کرد که طبق آن اعلام شد این اعدام‌ها مانع تلاش زندانیان برای پی‌گیری قانونی در مورد استفاده از تزریق مهلک (برای اعدام) می‌شود.
دادستان کل ویلیام پی. بار وعده داد که در صورت لزوم این پرونده را برای تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارجاع می‌دهد. او هنگام پرواز به مونتانا برای ملاقات با مقامات، در مصاحبه‌ای گفت «افرادی هستند که معتقدند تعویق در اجرای این نوع احکام (در قبال قربانیان) منصفانه نیست، بنابراین ما به کار خود ادامه می‌دهیم.»
در ماه ژوئیه، آقای بار اعلام کرد، دولت پس از یک وقفه -نزدیک به دو دهه- اعدام زندانیان محکوم به مرگ را از سر می‌گیرد. در سال‌های اخیر، حمایت عمومی از مجازات اعدام کاهش یافته و باعث شده مجازات اعدام در ۲۱ ایالت لغو شود. در آن زمان گفته بود «دادگستری حامی و پاسدار حاکمیت قانون است- ما اجرای احکام وضع شده توسط نظام قضایی خود را به قربانیان و خانواده آن‌ها مدیون هستیم.» که واکنش اسقف‌های ایندیانا را در پی داشت.
دادستان ویلیام بار، مجازات اعدام

دادستان بار، از حامیان مجازات اعدام

او ادامه داد، پنج مرد که به جرم قتل چند کودک محکوم شده‌اند، ماه دسامبر و ژانویه با تزریق مهلک در زندان ایالتی شهر تره‌هوت اعدام خواهند شد. به گفته وزارت دادگستری، علت انتخاب این زندانیان، در حقیقت، صرف نظر آن‌ها از درخواست تجدیدنظرشان بوده است. آقای بار اضافه کرد، اعدام‌های بیشتری انجام خواهد شد.
دادستان کل پروتکلی را برای استفاده از یک دارو، پنتوباربیتال، به جای استفاده از سه دارو در روند اعدام‌های فدرال وضع کرده است. استفاده از این ترکیب دارویی خاص کنار گذاشته شد؛ چرا که در واکنش به اعدام‌های دردناک ناشی از آن، چندین پرونده دادخواهی و هم‌چنین مذاکراتی با وزارت دادگستری برای حذف مجازات اعدام به جریان افتاد.
شاون نولان، وکیل یکی از این محکومین به اعدام گفت «با صدور قرار منع موقت، دادگاه روشن کرده است که هیچ اعدامی نباید انجام شود، در عین حال هنوز سؤالات بی‌پاسخ بسیاری در مورد روش جدید اعدام که از سوی دولت اعلام شده وجود دارد.»
رییس جمهور ترامپ حامی سرسخت مجازات اعدام است، او گفته فروشندگان مواد مخدر باید اعدام شوند. دادستان بار نیز زمان فعالیت در وزارت دادگستری در دولت جورج بوش از این مجازات حمایت کرده است. سال ۱۹۹۱، آقای بار در مقاله‌ای -جهت مخالفت با سرمقاله- در نیویورک تایمز نوشت «این مجازات پیامی برای فروشندگان مواد مخدر و باندها خواهد بود،»
چهار نفر از کسانی که قرار است زمستان امسال اعدام شوند، به طرح دادخواستی در واشنگتن پیوسته‌اند که استفاده از ترکیب سه دارو را (در روند اعدام) به چالش کشیده است. آن‌ها از قاضی چوتکن درخواست کردند تا زمان رسیدگی به دعاوی حقوقی آن‌ها، مانع اجرای حکم اعدام آنان شود؛ در خواستی که از سوی او پذیرفته شد.
ماه گذشته، دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده از اعدام پنج مرد در ماه دسامبر جلوگیری کرد.
دادستان‌های فدرال به ندرت دنبال مجازات اعدام هستند، اما در مورد دو نفر موفق به دریافت حکم اعدام شدند؛ دیلان روف، سفیدپوست و نژادپرست افراطی که ۹ آفریقایی-آمریکایی را به ضرب گلوله کشت، و  جوهر سارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون که داستان او و برادرش را در اپیزود ۴ چنل‌بی شنیده‌ایم.
از زمان برقراری مجدد مجازات اعدام در سال ۱۹۸۸، تنها سه زندانی اعدام شده‌اند: تیموتی جی. مک وی، بمب‌گذار اوکلاهما در ۲۰۰۱؛ خوآن گارزا، محکوم به قتل و قاچاق مواد مخدر در ۲۰۰۱؛ و لوییس جونز جونیور، محکوم به تجاوز و قتل یک سرباز زن در ۲۰۰۳.

دیدگاهتان را بنویسید