skip to Main Content
ده اشتباه اساسی که هنگام ساخت پادکست باید از آن‌ها دوری کردزمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

ده اشتباه اساسی که هنگام ساخت پادکست باید از آن‌ها دوری کردزمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

مترجم: راضیه علایی | منبع: weeditpodcasts

زمان و انرژی زیادی صرف تولید پادکست می‌شود، به خصوص پادکستی که ارزش همراهی همیشگی مخاطب را داشته باشد. اولین گام برای شروع تولید پادکست استفاده از همه‌ی منابع در دسترس و در صدر آن‌ها یادگیری از اشتباهات دیگر پادکسترهاست. در اینجا ده اشتباه رایج تولیدکننده‌های پادکست را با نگاهی به مطلب بلاگ weeditpodcasts مرور می‌کنیم.

۱. انتظارات غیرواقعی

انتظارات غیرواقعی ساخت پادکست

نباید از ابتدا توقعات خیلی زیادی از دستاوردهای پادکستتان داشته باشید. البته این به معنای حذف چشم‌انداز به طور کلی نیست. درست برعکس! باید چشم‌اندازی دقیق از آنچه می‌خواهید به دست آورید همراه با برنامه‌هایی برای رسیدن به آن چشم‌انداز داشته باشید. اما آگاه باشید که تولید پادکست کار و تلاش زیادی می‌طلبد و موفقیت پادکست یک شبه به دست نمی‌آید. فارغ از اینکه آیا پادکست شما به لیست پادکست‌های برتر و درخور توجه راه می‌یابد یا نه، کارتان را با علاقه دنبال کنید. برنامه داشته باشید، برای رسیدن به نقاط عطف در پادکست‌سازی تمام تلاشتان را انجام دهید و به طور پیوسته میزان پیشرفتتان را بررسی کنید.

۲. نشناختن موقعیت خاص خود

موقعیت خود را بشناس

به یاد داشته باشید که در همین لحظه صدها هزار پادکست در حال شنیده شدن هستند. اگر به فارسی پادکست می‌سازید تعداد رقبا اینقدر زیاد نیست. ولی باز هم پادکست شما برای رسیدن به گوش شنونده باید با چند ده پادکست دیگر رقابت کند. پادکست‌هایی که تعدادی از آن‌ها حتی موضوعی مشابه موضوع پادکست شما دارند. به جای اینکه اجازه دهید رقابت باعث دلسردی شما شود، تمام پلتفرم‌های پادکست موجود را بررسی کنید و پادکست‌هایی که شبیه پادکست شما هستند را پیدا کنید. اگر واقعا به این موضوع علاقه‌مندید به دنبال راه‌هایی باشید که پادکستتان را منحصر به‌فرد می‌کند. یافتن جایگاه و موقعیت خاص پادکست، مهم‌ترین کار برای تمایز آن از سایر پادکست‌های مشابه است. موضوع پادکست را از نقطه‌نظر خودتان تعریف کنید. با کمک جزئیاتی که فقط شما به مخاطب ارائه می‌کنید، شنوندگان را جذب کنید. فراموش نکنید که مهمترین ویژگی پادکست شما موضوعش نیست لحن وزاویه‌ی نگاه و زبان و مزه‌ی خاص خود شماست.

۳. هزینه‌ی زیاد

زیادی خرج کردن در ساخت پادکست

همانطور که قبلا هم گفتیم در ابتدای کار که هنوز از عزم و برنامه‌ی واقعی‌تان برای تولید پادکست مطمئن نیستید بهتر است تا جایی که می‌توانید کم هزینه کنید. همینکه می‌توانید این پست را بخوانید به ای معناست که احتمالاً همه‌ی امکانات اولیه برای ضبط و انتشار یک پادکست را دارید. 

ساده شروع کنید و به یاد داشته باشید، هدف اصلی رساندن پیامتان است.

 

۴. نادیده گرفتن قوانین کپی‌رایت

Copywrite Laws

به عنوان پادکست‌ساز و تولیدکننده‌ی محتوا باید از قوانین کپی‌رایت مطلع باشید. شما می‌توانید با مشترک شدن در یک پلتفرم موسیقی یا با استفاده از موسیقی‌هایی که دارای حق امتیاز رایگان هستند به طور قانونی برای پادکست خود موزیک انتخاب کنید.

۵. انتخاب پلتفرم میزبان پاکست نامناسب

پلتفرم های پادکست گیر انتشار پادکست

یکی از مهم‌ترین تصمیمات در هنگام شروع پادکست انتخاب سایت میزبان مناسب است. سایت‌های میزبان هر چه را که پادکست شما به آن نیاز دارد مهیا می‌کنند؛ از جمله می‌شود به ابزارهای ضروری برای انتشار، ایجاد فید آراس‌اس برای فهرست راهنما (دایرکتوری)، وبسایت اختصاصی پادکست، ارائه‌ی آمار پادکست و … اشاره کرد. تعداد زیادی سرویس میزبانی پادکست وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید. هدف این وبسایت‌ها ایجاد امکان کاربری هر چه ساده‌تر است. پلتفرم‌های میزبان برای شما مکانی فراهم می‌کنند که با خیال راحت تمام اپیزودهای پادکستتان را در آنجا ذخیره کنید و احتمال کشف‌شدن پادکست شما را افزایش می‌دهند. این وبسایت‌ها همچنین این امکان را به شنوندگان شما می‌دهند که اپیزودها را در برنامه‌ی پادکست‌گیر محبوبشان پیدا و آن‌ها را دانلود کنند.

(مطلب «پادکست را کجا منتشر کنیم» نوشته‌ی علی بندری، درباره‌ی میزبان‌های مختلف پادکست را ببینید)

۶. انتخاب موضوعی گسترده برای پادکست

Too Broad A Topic

هنگام شروع پادکست، شما مخاطبین هدفی را در ذهن دارید که می‌خواهید دانش یا تجربه‌هایتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. اگر ساختار پادکست شما بر کسب و کار متمرکز باشد و شما بعد از چند اپیزود به موضوع روابط و ازدواج بپردازید مخاطبینتان را خیلی زود از دست خواهید داد. جذب مخاطب، مجددا به جایگاه خاص پادکست شما بر می‌گردد. شنوندگان به پادکست شما گوش می‌دهند چرا که در مورد موضوعی به‌خصوص است که آن‌ها به آن علاقه دارند. شنوندگان به جستجوی نوعی ارزش در محتوای شما متکی می‌شوند. چنانچه شما با تغییر موضوع به مقوله‌های کلی‌تر، با محتوای خود به پرسش‌های آنان پاسخ ندهید، مخاطبان شما هم دیگر دلیلی برای گوش دادن به پادکست شما نخواهند داشت. البته این مسئله به معنی آن نیست که شما به هیچ وجه نمی‌توانید موضوع و لحن پادکست خود را تغییر دهید اما شاید بهتر باشد در ابتدا علاقه‌ی مخاطبین خود را محک بزنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید پادکست جدیدی را شروع کنید یا پادکست فعلی را بازسازی کنید.

۷. کیفیت نامطلوب صدا

Mg Road Horn Free

قانون شماره‌ی یک تولید پادکست، ارائه‌ی محتوای باکیفیت است. قبل از فرستادن هر اپیزود آن را گوش دهید تا مطمئن شوید کیفیت صدا در حد استاندارد است و مخاطبان مشکلی در شنیدن حرف‌های شما یا مهمانتان نخواهند داشت. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید تجهیزاتی را پیدا کنید که با بودجه‌تان همخوانی داشته باشد، اما این مسئله نباید شما را از تولید پادکستی باکیفیت و خوش‌صدا دور کند. اپیزودی را که کیفیت خوبی ندارد منتشر نکنید. اگر اپیزود بعد از ادیت صدا باز هم کیفیت مناسبی نداشت، باید با این واقعیت روبه‌رو شوید که ناچارید اپیزود را دوباره ضبط کنید. دوباره ضبط کردن بهتر از خراب‌کردن کیفیت یکدست پادکستتان است. اگر کیفیت صدا بهتر نشد، ضبط در اتاقی دیگر یا با میکروفونی باکیفیت‌تر را امتحان کنید یا استودیوی ضبط پادکستی پیدا کنید که به کاهش صداهای پس‌زمینه کمک کند.

(مطلب «قدم‌هایی ساده برای بهتر کردن کیفیت صدای پادکست»، نوشته‌ی امید صدیق‌فر، طراح صوتی پادکست‌های چنل‌بی و بی‌پلاس، را بخوانید)

۸. بی‌علاقگی

Passion

در حال حاضر تولید پادکست خیلی محبوب شده و بعضی‌ها فقط به این دلیل پادکست می‌سازند که از آخرین ترند عقب نمانند. داشتن علاقه و هیجان از ضروریات شروع پادکست است. ساخت پادکست کار و انرژی زیادی می‌برد، و اگر به موضوعی که انتخاب کردید علاقه داشته باشید و دوست داشته باشید آن را با شنوندگان به اشتراک بگذارید، شما پادکستری واقعی هستید. شنونده‌ها در خواهند یافت که شما این کار را از روی علاقه انجام می‌دهید یا تنها برای پیروی از مد روز. اگر علاقه و پشتکار به کمک پادکست شما نیاید، نهایتن تمام تلاش شما برای هیچ خواهد بود و پادکست شما رنگ موفقیت را نمی‌بیند. هرگاه احساس کردید که دارید انگیزه‌ی ابتدایی را از دست می‌دهید، به یاد آورید چرا در درجه‌ی اول به فکر ساخت پادکست افتادید. شاید به این دلیل که خلاقیتتان را ارضا کنید یا به موضوعتان و به اشتراک گذاشتن آن با افراد هم‌فکر علاقه‌مند بودید. به هر دلیلی که دست به این کار زدید، حفظش کنید، پرورشش دهید و از آن به عنوان سوختی برای موفقیت پادکستتان استفاده کنید.

۹. بی‌نظمی و ثابت‌قدم نبودن

Consistenvy

اگر شما در آغاز راه پادکست‌سازی هستید، یکی از ابتدایی‌ترین نکاتی که لازم است به آن توجه کنید نظم است. منظم و ثابت‌قدم بودن در تولید پادکست کلیدی است. شنوندگان می‌خواهند بدانند مشترک چه پادکستی می‌شوند و آیا پادکستی که به آن مشترک شدند بخشی از زندگی روزمره‌ی آن‌ها خواهد بود یا نه؛ چون این دقیقا کاری است که شما انجام می‌دهید: شما چند دقیقه‌ای از وقت آن‌ها را در روز می‌گیرید تا داستانتان را تعریف کنید یا دانشتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. تنها طول اپیزودها نیست که شما را منظم و باثبات می‌کند، بلکه برنامه‌ی زمانی انتشار آن‌ها، موضوع، لحن و پاسخ‌ها نیز از عوامل دیگرند. وقتی که شما در گیر و دار زندگی عادی و روزمره‌ی خود هستید، ثابت‌قدم ماندن چندان آسان نیست، اما استفاده از جدول زمانی و برنامه‌ای فکر شده، به شما کمک می‌کند استرس را از دوش خود بردارید. استفاده از نسخه‌ی پیش‌نویس و ضبط اپیزود از مدتی قبل از تاریخ انتشار، به شما زمان کافی برای ادیت صدا و در صورت لزوم ضبط مجدد خواهد داد و هر اپیزود سر زمان معین منتشر خواهد شد.

۱۰. استفاده نکردن از دایرکتوری

Best Podcast Application بهترین اپلیکیشن پادکست

استفاده از وبسایت میزبان پادکست برای جذب مخاطب گسترده کافی نیست. شنوندگان از اپ‌های پادکست‌گیر و دایرکتوری‌ها (فهرست‌های راهنما) برای جستجوی پادکست‌ها و برنامه‌های جدید استفاده می‌کنند. برای شروع، پادکستتان را در حداقل سه دایرکتوری مثل اپل پادکست، اسپاتیفای و استیچر وارد کنید. شنونده‌ها معمولا از ابزارهای مختلفی با سیستم عامل‌های متفاوت برای گوش دادن به پادکست‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین ارائه‌ی پادکستتان تنها در یک دایرکتوری به این معنی است که شنوندگان بالقوه‌ای را که از دایرکتوری‌های دیگر برای جستجوی پادکست استفاده می‌کنند، از دست خواهید داد. مثلا اگر شما از دایرکتوری اپل پادکست استفاده کنید، کاربران اندروید امکان بهره‌مند شدن از پادکست شما را نخواهد داشت. به همین ترتیب، اگر فقط از دایرکتوری گوگل پادکست استفاده کنید کاربران آی‌اواس (ıos) نمی‌توانند پادکست شما را بشنوند. یافتن دایرکتوری پادکستی که برای شما مناسب باشد کار سختی نیست و گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. هر دایرکتوری با دایرکتوری دیگر متفاوت است و امکاناتی منحصر به‌فرد عرضه می‌کند که ممکن است مطلوب شما باشد.

 

(این مطلب در تاریخ ۶ دی ۹۸ با تغییراتی به‌روزرسانی شد.)

16 نظر
  1. سلام، ممنون از توضیحات خوبتون.
    لطفا در مورد قوانین کپی رایت در تولید پادکست بیشتر توضیح بدید، بخصوص در مورد تولید کتاب صوتی، اینکه در ایران بعد از گذشت چندسال، یک اثر دیگه مشمول قانون کپی رایت نمیشه و میشه ازش بدون دغدغه استفاده کرد؟ ممنونم

    1. فکر میکنم کتابی که سی سال از چاپ اولش گذشته باشه حتی اگه چاپ جدید داشته باشه دیگه مانعی جهت کپی رایت نداره. بازم از سایر منابع مطلع بشید

    1. شبتون بخیر و خسته نباشین.
      امیدوارم تا همیشه سربلندوپیروزباشین.

      به عنوان یه فعال اجتماعی داوطلب در حوزه آسیب های اجتماعی با موضوع حمایت از کارتن خوبها, خیلی احساس نیاز میکنم, که برای سازمان تحت مدیریتمون یه برنامه اینچنینی تدارک ببینم.
      بنظرم برنامه جذابی میشه چرا که موضوعات مختلفی برای کار توی این حوزه وجود داره که تا مدتها میتونه علیرغم گستردگی موضوعاتی که میتونه داشته باشه باز ساختار و جذابیت خودشو حفظ کنه.
      فقط یه سوال دارم از خدمتتون و اینکه بنظر شما اگه این پادوکست به لحاظ اجرا شبیه برنامه های رادیویی بشه ایرادی نداره ؟؟

    2. تا زمانی که نویسنده زنده است حق مالکیت فکری متعلق به خودش و حق انتشار متعلق با جائیه که باهاش قرارداد می‌بنده.
      بعد از فوت نویسنده تا ۳۰ سال وراث می‌تونند از حقوق مالی ناشی از حق مالکیت فکری اون اثر استفاده کنند و بعد از این انحصار خارج می‌شه.

  2. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم تو پادکست چطور میتونم موسیقی استفاده کنم چه برای صدای پشت و چه به تنهایی،از لحاظ کپی رایت می‌پرسم، و اینکه استفاده از زمان کوتاه از یک موسیقی مشکل کپی رایت داره یا نه؟
    و چه پلتفرمی رو برای موسیقی پیشنهاد میکنین که بتونم استفاده کنم.

    1. باسلم و درود،خیلی منون ازادمین و استاد محترم و همراهان محترم،مرسی از شما با تدریس خوب شما و اینکه حواستوم هست کسی درمعرض هزینه زیاد گردن نباشه چیزی یاد بگیره و دراحتیار دیگران قراربده وهمه همراهان گرامی که لطف دارید و مشکل رو پاسخگو میشوید وراهنمایی میکنید
      خوشحالم و خیلی امیدوار شدم هنوز هم خوبان بسیارند چون همه شما .
      باشگر یک سبوااال داشتم
      فایل موسیفی بی کلام مخصوص پادکست رو پید نکردم لطف موسیقی رو معرفی میکنید من دوروزه دارم میگردم پیدا نکردم * میگردم‌برای اهنگ متنن موربگ بی کلام احتیاج دارم .لطفا راهنمایی میکنید کجا پیدا کنم؟
      باتشکر و ارزوی موفقبت چشم گیرشما.

  3. درود
    ممنون از حسن توجه و مطالب ارزنده.بنده هم در حوزه حقوقی پادکست هایی ضبط کردم که همه این علاقه و پشتکار از برنامه جالب شما بود.

    سپاس

  4. سلام من یه چند مدته دارم رو یه رمان کار می کنم و قراره اونو به صورت اپیزودی در کست باکس به عنوان کتاب صوتی منتشر کنم کانال هم ساختم اما نمی تونم اپیزودی که با گوشی درست کردم با برنامه انکور و برنامه های مخطلف ادیت صدا ضبط و ادیت کردم نمی تونم اونو توی کست باکس اپلودش کنم وقتی میزنم روی گزینه ساخت پاد کست بالای صفحه اپلود داره اونو میزنم فایلمو انتخاب می کنم اما اسم فایل رو میزنه null و گزینه کوش دادن میزنم صدا اصلا ننیاد زخیره مینم هم هیچ پیامی نمیده و در پیشنویس هام زخیره نمیشه که اونو توی کانالم اپلود کنم کسی هست که بتونه کمکم و بهم یاد بده که چطور بابد اپلود کنم در کست باکس یا برنامه های دیگه

    1. سلام. با اجازه از ادمین؛
      وقتی در پلتفرمی مانند انکر فایل پادکست رو آپلود می‌کنید، اگر فید گرفته باشید، خوده پلتفرم میزان ب تمام پلفرم‌های دیگه پادکست رو منتشر میکنه و نیاز به انتشار مجدد نیست. اما این اتفاق تنها در صورتی می‌افته که فید مورد نیاز رو گرفته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *