Skip to main content

مهران مرندی

 

اگر برای اولین بار می‌خواهید پادکست منتشر کنید، احتمالا رایگان بودن یک سرویس نکته جذابی خواهد بود، در بین سرویس‌های میزبانی، بسیاری از سرویس‌ها علاوه بر پلن‌های پولی، پلن‌های رایگانی هم پیش‌بینی کرده‌اند، البته معمولا در استفاده از این سرویس‌ها پس از مدتی نیاز به تغییر از پلن رایگان به یکی از پلن‌های پولی احساس می‌شود، اما در این بین سرویس‌هایی وجود دارند که به صورت کلی رایگان هستند، یکی از این سرویس‌های میزبان، انکر (ANCHOR) است که علاوه بر رایگان بودن ساختار و فرآیندی بسیار ساده دارد، به همین دو دلیل به انتخاب اول بسیاری از پادکست‌های نو‌پا تبدیل شده‌است، فرآیند ساخت پادکست در انکر می‌تواند بسیار ساده و خلاصه انجام شود، شما می‌توانید با گوشی خود یک اپیزود را در اپلیکیشن انکر ضبط کنید، اندکی آن را ویرایش کنید و بلافاصله منتشر کنید.

برای بررسی بیشتر این سرویس یک حساب کاربری در انکر ایجاد کردیم، ساخت اکانت در انکر بسیار ساده است، برای عضویت شما به یک ایمیل نیاز دارید همچنین امکان ورود با حساب کاربری توئیتر، فیسبوک و گوگل هم وجود دارد.

پس از ساخت حساب کاربری می‌توانیم لوگو، نام پادکست و توضیحات آن را ثبت کنیم و در ادامه با پیغام زیر مواجه می‌شویم.

میزبان پادکست انکر

در صورتی که تمایل دارید انکر بصورت خودکار پادکست شما را در پلتفرم‌های معروف ثبت کند می‌توانید با این پیام موافقت کنید، اما توجه کنید که در این حالت انکر پادکست شما را با حساب کاربری خودش در itunes و Stitcher منتشر خواهد کرد.

 

ساختار وبسایت انکر

در وبسایت انکر امکانات اولیه‌ای برای مدیریت و انتشار فایل‌های نهایی شده‌ وجود دارد.

Screencapture Anchor Fm Dashboard 2020 01 02 23 43 17

در صفحه داشبورد آمار مختصری از اپیزودها و مجموع دفعات شنیده‌شدن آن‌ها قابل مشاهده است، هرچند این آمار در مقایسه با دیگر سرویس‌ها بسیار ساده و مختصر هستند و بسیاری از جزئیات وجود ندارد.

 

میزبان پادکست anchor

در قسمت ساخت اپیزود جدید می‌توانید فایل‌های صوتی یک اپیزود را  آپلود کنید و آن‌ها را پشت سر هم قرار دهید و در صورت نیاز در بین آن‌ها از قطعاتی که قبلا آپلود کرده‌اید استفاده کنید.

در مجموع در وبسایت امکانات پیشرفته‎ای برای ویرایش فایل های صوتی و یا مشاهده آمار و اطلاعات به چشم نمی‌خورد.

 

ساختار اپلیکیشن موبایل

Anchor اپلیکیشن

 

در نگاه اول اپلیکیشن انکر ظاهری ساده و روان دارد، در صفحه اصلی علاوه بر امکان گوش دادن به پادکست‌های دیگر که با انکر ساخته شده‌اند دو گزینه برای ویرایش پروفایل و ضبط یک اپیزود جدید وجود دارد.

ضبط اپیزود در اپلیکیشن انکر

بزرگترین مزیت انکر سادگی ضبط اپیزود در آن است. در اپلیکیشن انکر فقط کافی است با لمس دکمه قرمز شروع به ضبط یک قطعه جدید کنید و سپس آن را بازبینی کنید، اگر خوشتان نیامد می‌تواند دوباره آن را ضبط کنید. متاسفانه امکان حذف قسمتی از یک ترک وجود ندارد و اگر در ضبط یک قطعه اشکالی وجود داشت باید کل آن قطعه را مجدد ضبط کنید.

میزبان پادکست Anchor

یکی از امکانات کاربردی این بخش امکان افزودن زیر صدا به قطعه ضبط شده و افزودن قطعات صوتی از بانک قطعات آماده به عنوان ترک میانی بین دو قطعه ضبط شده است. هرچند بعضی از این قطعات صدای بسیار بلندی دارند و عملا غیر قابل استفاده هستند ولی این امکانات اولیه کمک می‌کنند بدون استفاده از هیچ نرم افزار ویرایش جانبی یک پادکست ساخته شود.

 

ضبط با دیگران در انکر

یکی از امکانات اپلیکیشن ضبط اپیزود به صورت گروهی به نام ‘Record With Friends’ است که به کاربر امکان می‌دهد مستقیما یک تماس تلفنی را در پادکست ذخیره کند. البته مهمان شما هم باید اپلیکیشن انکر را در گوشی خود نصب کرده باشد. متاسفانه چون در اپلیکیشن امکان برش قطعات صوتی وجود ندارد زمان انتظار برای پاسخ دادن به تماس و هر نوع احوال‌پرسی و خداحافظی ابتدا و انتهای مکالمه هم قسمتی از پادکست می‌شود که زیاد خوش‌آیند نیست.

Anchor Inviting Friends 1024x909

در مجموع بزرگترین کمبود در امکانات ویرایش صدا عدم امکان برش قطعات است. اگر این اشکال را ندیده بگیریم سایر امکانات می‌تواند برای افراد تازه کار مفید باشد. ولی اگر می‌خواهید اپیزود‌هایی با کیفیت منتشر کنید همچنان نیاز دارید تمام کار ضبط و ویرایش اپیزود را خارج از اپلیکیشن انجام دهید.

 

برای انتشار هر اپیزود هم می‌توانید زمان دلخواه خود را تنظیم کنید تا اپیزود شما در همان زمان منتشر شود.

فید پادکست انکر برای ثبت در دیگر اپلیکیشن‌های پادگیر در دسترس شما قرار دارد، ضمنا اگر با انتشار اتوماتیک موافقت کرده باشید انکر به‌صورت خودکار فید پادکست شما را در بسیاری از پر‌مخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های پادگیر منتشر می‌کند، هر چند تجربه استفاده از انکر نشان داده انکر در انتشار فید در itunes با مشکلاتی همراه است و این مشکلات در مورد پادکست‌های فارسی بیشتر مشاهده شده.

در نهایت نکته مهم در استفاده از پادکست توجه به فید پادکست شماست، شاید اگر به تازگی شروع به ساخت پادکست کرده باشید خیلی به فید پادکست خود توجه نکنید، ولی اطلاعات مهمی از پادکست شما در این فید قرار دارد. تصویر زیر قسمتی از یک نمونه فید پادکست انکر است.

بررسی سرویس انکر

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید ایمیلی که شما در زمان ثبت‌نام در انکر استفاده کرده‌اید در فید پادکست قرار نمی‌گیرد و به‌جای آن یک آدرس تصادفی مربوط به انکر قرار داده می‌شود  (که شما مستقیما به آن دسترسی ندارید) و ایمیل‌هایی که به این آدرس ارسال می‌شوند از طرف انکر به ایمیل شما فوروارد می‌شوند و در عمل بسیاری از ایمیل‌ها را هرگز دریافت نمی‌کنید، در حقیقت فید انکر ایمیل دیگری را به عنوان مالک پادکست به سرویس‌های پادگیر معرفی می‌کند، متاسفانه در روند ثبت‌نام و ایجاد پادکست هیچ اطلاع‌رسانی مشخصی در این مورد از طرف انکر صورت نمی‌گیرد.

 

جمع بندی

نکات مثبت:

  • سرعت عمل در ضبط، ویرایش و انتشار یک اپیزود از پادکست هرچند نه به‌صورت کاملا حرفه‌ای.
  • سادگی رابط کاربری چه در اپلیکشن و چه در وبسایت، تقریبا تمامی امکاناتی که برای کاربر فراهم شده است با نگاهی سطحی قابل شناسایی هستند.
  • رایگان است و شما دغدغه شارژ حساب کاربری خود را ندارید و بدون محدودیت می‌توانید هر تعداد اپیزود را منتشر کنید.

نکات منفی:

  • امکانات ویرایش صدا بسیار ساده است و در عمل کارایی خاصی ندارد.
  • امکان مرتب کردن قطعات ضبط شده یک اپیزود وجود دارد ولی امکان ویرایش خود این قطعات به صورت جداگانه وجود ندارد.
  • مالکیت انکر بر روی پادکست تولید شده در سرویس‌هایی مثل آی تیونز ( هرچند بر اساس اعلام انکر شما همواره می‌توانید درخواست تغییر حساب کاربری پادکست خود در آی تیونز را به انکر اعلام کنید)
  • رایگان بودن! رایگان بودن یک محصول همانقدر که خوب است می‌تواند بد باشد، از آنجایی که سرویس انکر رایگان است شما نمی‌توانید به‌صورت کامل بر روی خدمات پایدار این پلتفرم حساب کنید، بر اساس آنچه گفته شد در این پلتفرم به جای اینکه پادکست شما یکی از مشتریان انکر باشد به نوعی یکی از محصولات انکر به حساب می‌آید.

در انتها می‎‌توان گفت:

اگر شما صرفا به‌صورت تفریحی پادکست تولید می‌کنید، و خیلی در این کار جدی نیستید، انکر برای شما فوق‌العاده است، با یک کلیک صدای شما در بسیاری از اپلیکیشن‌های پادگیر قابل شنیدن می‌شود.

ولی اگر در زمینه‌ی تولید پادکست جدی هستید و می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای پادکست تولید کنید و به برندسازی پادکست خود اهمیت می‌دهید، احتمالا انکر گزینه مناسبی برای شما نیست.

 

به روز رسانی:

اخیرا انکر امکان ثبت ایمیل شخصی شما در فید را فراهم کرده، شما می‌توانید در صفحه “distribution” مشخص کنید که آیا تمایل دارید ایمیل شخصی شما در فید پادکست قرار بگیرد یا این‌که ایمیل انکر در این فید ثبت گردد.

۳۳ دیدگاه

  • م.ص گفت:

    چه خوب که انکر رو هم بررسی کردین.
    راهی برای رفع این مشکلات نیست؟
    مثلا نمیشه پادکست رو خارج از انکر ساخت و ویرایش کرد و فقط در انکر آپلود کرد؟
    یا نمیشه با فیدی که انکر میده جداگانه تو آیتونز ثبت کرد؟

    • مهران مرندی گفت:

      سلام دوست عزیز
      قطعا امکان آپلود اپیزود‌های ویرایش شده در انکر وجود دارد، اجباری برای استفاده از امکانات ویرایش صدا در خود انکر نیست.
      در مورد فید هم این امکان وجود داره، شما می‌تونید در زمانی که پادکست رو ایجاد می‌کنید گزینه i’d rather do it myself رو انتخاب کنید، در این حالت باید فید رو خودتون در پلتفورم‌های دیگه ثبت کنید ضمن این‌که خود انکر هم صرفا در تعداد محدودی از پرمخاطب‌ترین پلتفورم ها پادکست شما رو ثبت میکنه، البته باید دقت کنید اگر سرویسی علاوه بر فید، آدرس ایمیل شما رو هم پرسید باید ایمیل انکری که در فید قرار داده شده رو وارد کنید.

    • مهران محمدی گفت:

      انکر یا سایر ادیتورها چیزه تروتمیز و حرفه ای ازش در نمیاد. میتونید با Adobe Audition یا Audacity انجام بدید بعد داخل یکی از سرویس های ایرانی یا خارجی آپلود کنید. خارجی podbean خوبه ایرانی هم اف ام باکس بد نیست. سرویس های ایرانی حداقل اگر امکانات خارجی رو نداشته باشه، چون سرور ایران هست با سرعت اینترنت ایران بهتره. خصوصا اگر اینترنت کشور دوباره بره روی هوا!

  • مهندس اسفندیار گفت:

    سلام. خیلی ممنون از مطلب و بررسی خوبتون. من هم با انکر این مشکل دسترسی به ایمیل رو دارم. به صورت اتوماتیک پادکستم تو گوگل پادکست سابمیت نشده و چون کد فعال سازی‌ها برام نمیاد نمیتونم تو گوگل پادکست به صورت دستی سابمیت کنم. آیا این مشکل راهی داره؟ و اگه نخوام از انکر استفاده کنم پیشنهاد بعدی شما چیه که رایگان باشه؟

  • امیر گفت:

    سلام
    ممنون از تلاشهای شما جهت رشد و ارتقاء سطح کیفی پادکست سازی در ایران ، من یک مشکلی با ناملیک دارم و نمیتونم داخل سایت ناملیک بعد از ثبت نام داشبوردی جهت قراردادن پادکستهام پیدا کنم ممکنه من رو راهنمایی بفرمایید .
    سپاس

    • شیلا گفت:

      سلام، بله، یکسری از سرویس های ایرانی این چنین مشکلاتی دارند اما بین میزبان های ایرانی من fmbox رو بهتون پیشنهاد می کنم. پنل مدیریتی خوبی در اختیارتون می گذاره و آمارشم خوبه. آدرسش هست https://www.fmbox.ir
      موفق باشید

  • مهرشاد گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    من توی انکر ۲ تا اپیزود بعلاوه یک تریلر آپلود کردم ولی توی هیچ اپ پادکستی نمیتونم ببینمشون
    حتی رفتم آر اس اس که خود انکر میده رو توی آیتیونز زدم و الان فقط توی آیتیونز میاد بالا و همچنان توی اپ های دگ نمایش داده نمیشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید منو

  • parisa zandieh گفت:

    سلام من اپیزود هفتم پادکستم رو طبق معمول روی انکر آپلود کردم ولی بعد از گذشت چند ساعت هنوز روی اپ های دیگه نیومده
    شما میتونید راهنماییم کنید که این بار چه اتفاقی افتاده و چه کار باید بکنم؟ ممنون میشم کمکم کنید

  • Elham گفت:

    سلام
    ممنون که اینقدر واضح توضیح داده شده اما من بعد از ضبط و ادیت در انکر برای انتشار فقط یک گزینه داشتم به اسم پابلیش و اصلا ازم نپرسید کدوم در پادکچر ها می خوام منتشر کنه
    در نهایت یک url هم بهم داد که وقتی برای ایتنز می خوام بفرستم قبولش نمیکنه خلاصه یه دو ساعتی هست که تو این مرحله متوقف شدم لطفا مرا راهنماییی کنین
    با تشکر

    • Elham گفت:

      خب من خودم مشکل خودمو حل کردم .اینجا مینویسم تا اگه کسی مثل من گیر کرده بود بتونه جوابشو بگیره
      در واقع وقتی برای اولین بار تنظیمات پادکستتون رو در انکر مشخص میکنین خیلی ریز همون اول کار ازتون میپرسه اجازه داره کاراتونو منتشر کنه یا خودتون می خوایین اینکارو کنین. فکر نمیکنم بعدش بشه این گزینه عوض کرد حداقل من نتونستم

  • Mahi گفت:

    وقت بخیر
    چطور میتونم پادکستی ک ساختمو از انکر ب صورت فایل صوتی در واتس اپ منتشر کنم؟

    • Elham گفت:

      سلام
      راهی که من پیدا کردم اینه که در قسمت لایبری انکر وقتی که سه نقطه ی سمت راست هر قسمت ضبط شده رو بزنی چند گزینه میاد که آخرینش گزینه اکسپورت هست و میتونین در گزینه های پیشنهادی که داره سیوش کنی و بعد با یه ادیت ساده همگی پادکستو یجا داشته باشین
      آشاید راه اسون تری هم باشه که من هنوز کشف نکردم
      البته لینک خود انکر رو گذاشته برای انتشار ولی فایل صوتی مجزا نیست

  • نیما گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    چجوری میتونم هاست و میزبان پادکستم از انکر به میزبان دیگه منتقل کنم؟

  • ARMA گفت:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    ببخشید میشه یه توضیح هم راجب بلوبری بدید و یا لیبسین و اینکه چطوری فید ار اس اس بگیرم ازشون و چطوری این رو به تایید ایتونز برسونم .
    من پادکستم امادس فقط مشکل نشر دارم
    خیلی ممنون میشم کمکم کنید

  • شبنم گفت:

    من یه سوال داشتم ؟
    من امروز این برنامه رو نصب کردم و یک پادکست تهیه کردم اما نمیتونم آن را بر برنامه واتس آپ منتشر کنم کسی میتونه کمکم کنه؟ خیلی ضروریه

  • سارا جوان گفت:

    درود امیدوارم به پیام من پاسخ داده بشه من مدتی با انکر کار می کنم و تا به امروز بعد شش ماه مشکلی نداشتم و این کانال ارتباطی بسیار برام مهمه امروز ناگهان از دسترسم خارج شد و ارور ۵۰۳ میده و از طریق لپ تاپ بهش دسترسی ندارم و برای کسی بالا نمیاد چطور باید این مشکل رو حل کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • مهرداد گفت:

      دقیقا از امروز منم با این مشکل مواجه شدم ، فک میکردم مشکل فقط برای منه اما با سوال شما متوجه شدم مشکل از خود اپلیکیشنه .امیدوارم یه نفر پاسخ بده و بتونه کمکمون کنه

  • ali گفت:

    سلام
    آیا کست باکس میزبانی هم اره یا صرفا اپ پادگیر هست؟

  • محمد گفت:

    سلام
    من در انکر یک پادکست ساختم ابتدا خود سایت آن را در بسیاری از سایتها رجیستر کرد الان در rss نام میل خورده و کد کپی رایت را از اپل گرفتم و در Rss ثبت شده ولی باز هنگام validate خطا میده که قبلا ثبت شده نمیتوانید ثبت کنید
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاس

  • Dorsa گفت:

    سلام
    چگونه می توانم پادکستی را که آماده کردم در واتساپ به صورت یک ویدیو ارسال کنم؟
    اگر جوابم رو بدهید خیلی خیلی ممنون میشم????

    • محمد گفت:

      فایل صوتی را نمیتوان تصویری ارسال کرد مگر آنکه یک عکس به آن اضافه کنید ویک فایل تصویری بسازید با برنامه هاب مختلف میتوان این کاررا انجام داد چه با پی سی چه موبایل

  • علیرضا گفت:

    سلام
    خییلی خیلی ممنون میشم سوالمو جواب بدین نمیدونم از کی بپرسم
    چند وقت پیش توی castbox یک پادکست رو شروع کردم به ساختن بعد از ۱۵-۲۰ قسمت از انتشار بازخورد خوبی دیدم گفتم در پادگیرهای معتبر دیگه هم منتشر کنم
    رفتم anchor ثبت نام کردم و قسمت های ابتدایی رو از اول در اونجا اپلود کردم اما دیدم نمیشه که توو کست باکس تا یه قسمت جلو رفتم توی anchor تا یه قسمت. Anchor هم قسمت های ابتدایی رو در google podcast, apple podcast و … انتشار داده بود. حالا من چیکار کنم که اگر قسمتی رو در castbox منتشر کنم در بقیه سایتا هم مثل google podcast, apple podcast, anchor و ….. هم منتشر شه؟؟ ایا اصلا راهی داره؟ چه راهی رو بهم پیشنهاد میدین

    خواهش میکنم کمکم کنید کمی ناشی هستم تازه شروع کردم
    ممنون

  • آرمین گفت:

    سلام لطفا راهنماییم کنید
    من به تازیگی یه پادکست درست کردم
    ولی نمیدونم باید چجوری توی این برنامه ها آپلودشون کنم
    اصلا نمیدونم باید چجوری منتشرشون کنم
    تو هیچکدوم از این برنامه های گزینه ی آپلود نیست و فقط دکمه ریکورد صدا وجود داره
    گیج شدم کمکم کنید ممنون میشم

    • امید گفت:

      سلام
      در همین اپلیکیشن انکر می‌تونید بزنید روی قسمت tool که علامت ضبط داره. بعد به جای ضبط بزنید روی گزینه library. توی این قسمت import را بزنید و فایلی که از قبل روی گوشیتون هست را وارد کنید.
      اگر به انکر اجازه بدهید، خودش به تدریج کار شما را به پادگیرهای مختلف می‌فرسته؛ روی بعضیشون به سرعت میاد ولی بعضیشون چند روزی طول می‌کشه.

  • شهرزاد گفت:

    با سلام و ممنون از توضیحات خوبتون. من در این پلتفرم دو اپیزود از مجموعه پادکست خودم رو قرار دادم و حالا قصد دارم یک مجموعه جداگانه ضبط کنم که اصلا به این دو اپیزود ربطی ندارد اما من هرکاری کردم این مجموعه جدید من زیر مجموعه اون دو اپیزود با همان نام و عکس می آمد آیا راهی هست یا اپلیکشنی با این امکانات رو معرفی می کنید؟

  • مهری گفت:

    سلام حالا سوال من اینه که چطور اپیزد رو پاک کنم؟ ممنون از شما

    • احمد گفت:

      با سلام‌
      من پادکستم رو در انکر اپلود کردم و میخوام که اونو publish کنم اما نمیشه
      چون از طرف اپ پیغام میده که شما باید ادرس ایمیل تون‌رو وارد کنید در خالی که من با حساب کاربری گوگل م وارد شدم
      بنظرتون باید چیکار کنم ؟
      ممنون از پاسخگویی تون

  • سعید گفت:

    سلام خدمت شما وقتتون بخیر.
    من در anchor پادکست منتشر میکنم.میخوام ۴ ۵ قسمت منتشر بشه بعد از anchor بیام بیرون و برم یه جای دیگر.منتها مشکی که دارم در این است که اگر RSS feed عوض شه چه اتفاقی میفته؟
    مثلا اپیزود هام در castbox و Spotify هست و اگر RSS هام عوض شه،اپیزود ها حذف میشن؟
    ممنون میشم پاسخ بدین چون خیلی ذهنمو مشغول کرده.

  • احمد گفت:

    آقای مرندی عزیز متشکرم از مطلب خوبتون
    اخیرا انکر پادکستر های ایرانی رو تحریم کرده، شما چه جایگزینی پیشنهاد میکنید؟

  • حسین گفت:

    سلام دوستان در خصوص انکر چه باید کرد؟؟؟؟

  • حسین ابی گفت:

    سلام دوستان در خصوص انکر چه باید کرد؟؟؟؟

  • Onid گفت:

    چطور میتونم یک مجموعه سخنرانی که داخل یک سایت هست داخل کست باکس یا پادکست خوانهای دیگه قرار بدم خیلی دنبال گشتم نتونستم لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید