skip to Main Content
یک قربانی دیگر سندروم مونشهاوزن، ۸ سال دریافت کمک مالی با بیماری ساختگیزمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

یک قربانی دیگر سندروم مونشهاوزن، ۸ سال دریافت کمک مالی با بیماری ساختگیزمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

مهران مرندی    |    منبع: نیوز۲۴

پسربچه‌ای روی ویلچر با یک لوله‌ی تغذیه در بینی که از درد به خودش می‌پیچد، غیر ممکن است کریستوفر را در این حال ببینید و تحت تاثیر آن قرار نگیرید، و این دقیقا همان چیزی است که مادرش می‌خواهد، در صفحه حمایت مالی کریستوفر، مادرش جزئیاتی از بیماری قلبی این کودک که با سرطان هم همراه شده منتشر کرده.

دیدن مادری که ناچار است مرگ تدریجی کودکش را ببیند بسیار دردناک است و به گفته‌ی او کمک‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می‌کند به او قدرت می‌دهد و تحمل این شرایط را برایش ساده‌تر می‌کند.

در حالی که پول کمک‌های مردمی به حساب این مادر سرازیر شده بود یک نفر می‌دانست که تمام این داستان یک دروغ بزرگ است. پدر کریستوفر، رایان کرافورد همواره می‌گفت کریستوفر کاملا سالم است و تمام این داستان‌ها خیال‌های مادرش (کایلین) است.

ولی پنج سال طول کشید تا مقامات تگزاس به این مادر مشکوک شوند، جالب است که در این پنج سال رایان دائما در تلاش بود تا مسئولین حمایت از کودکان را قانع کند که حرف‌هایش را باور کنند ولی کسی به این حرف‌ها گوش نداد و در این مدت کریستوفر بی‌دلیل رنج و درد زیادی را تحمل کرد.

کایلین مادر کریستوفر سرانجام در سال ۲۰۱۷ به جرم کودک آزاری دستگیر شد، کریستوفر که حالا ۱۰ سال دارد در طول هشت سال ۳۲۳ بار مراجعه به پزشک داشت و ۱۳ مورد جراحی سنگین که کاملا غیر ضروری بودند، انجام داد. در این مدت مادر کریستوفر که سعی داشت ترحم بیشتری هم جلب کند، یک لوله تغذیه‌ هم در بینی او کار گذاشت تا پسرک بیمارتر به نظر برسد.

این لوله تغذیه که مستقیما غذا را وارد معده کوچک کریستوفر می‌کرد مشکلات واقعی‌تری هم برای او به وجود آورد. مشکلاتی مانند عفونت‌های خونی خطرناک، اما این هم کایلین را متوقف نکرد.

مقامات افشا کردند که کایلین درخواست انجام پیوند ریه برای پسرش داشت و پس از مدتی که به دروغ اعلام کرده بود پسرش به نوعی از سرطان دچار شده، اصرار داشت که با بستری‌شدن طولانی مدت او در بیمارستان موافقت کنند.

در تمام این مدت پدر کریستوفر با این‌که از بلا‌هایی که کایلین بر سر فرزندشان می‌آورد وحشت داشت، امکان و قدرت متوقف کردنش را نداشت، او سال‌ها در تلاش بود تا دادگاه خانواده را متقاعد کند که پسرش بیمار نیست ولی کسی به گفته‌های او اعتماد نمی‌کرد، حتی پس از پافشاری او بر حرف‌هایش در سال ۲۰۱۲ یک قاضی به دلیل این‌که رایان از تلاش‌های کایلین برای درمان فرزندشان حمایت نمی‌کند حق ملاقاتش با کریستوفر را لغو کرد و او را برای کریستوفر خطرناک تشخیص داد.

رایان در مصاحبه‌ای در این‌باره گفته بود، کریستوفر در حال مرگ بود و آن‌ها می‌گفتند نیازی نیست پدرش کنارش باشد چون نمی‌داند چطور از این کودک مراقبت کند، و این داستان همیشه تکرار می‌شد، هر بار که به دادگاه می‌رفتم طوری با من برخورد می‌شد که احساس می‌کردم از نظر آن‌ها بد‌ترین انسان روی زمینم.

حالا که کایلین ۳۵ ساله به دلیل صدماتی که به فرزندش وارد کرده متهم به جنایت درجه دو شده و ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود، این حقیقت دردناک مشخص شده که مقامات به کلی داستان را برعکس متوجه شده بودند.

به گفته رایان حتی قبل از تولد کریستوفر، کایلین بارها نیمه‌های شب از بیمارستان‌های مختلف با او تماس می‌گرفت و هر بار به دلایل مختلف خودش را در بیمارستان بستری می‌کرد.

رایان فکر می‌کرد با تولد فرزندشان این مشکلات برطرف می‌شود ولی پس از تولد کریستوفر در سال ۲۰۰۹ همه چیز بدتر هم شد، بلافاصله پس از تولد کریستوفر کایلین اصرار داشت که کریستوفر بیمار است. و هر روز دلیل تازه‌ای برای بیماری کریستوفر داشت.

سوابق پزشکی کریستوفر نشان می‌دهد کایلین وقتی پسرش فقط ۱۱ روز داشت، درمان‌های بی‌دلیل او را شروع کرد.

و این شروع یک چرخه‌ی هشت ساله از درمان‌‎های بی‌پایان و البته بی‌دلیل برای کریستوفر بود، در این مدت این کودک نگون‌بخت بارها در معرض اشعه ایکس قرار گرفت به دفعات جراحی شد. مدت‌ها بدون این‌که نیاز داشته باشد از لوله‌ی تغذیه استفاده کرد و در تمام این مدت از شرکت در مدرسه و سایر فعالیت‌های طبیعی یک کودک هم سن و سالش محروم بود و آسیب‌های روانی زیادی دید.

پدر کریستوفر با اینکه پس از یک سالگی کریستوفر از کایلین جدا شد باز هم متوجه می‌شد که در جریان درمان‌های کریستوفر چیزی اشتباه است، او از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سه بار با خدمات حمایت از کودکان تماس گرفت و نگرانی‌هایش در این مورد را مطرح کرد ولی هر بار نادیده گرفته شد.

سرانجام در سال ۲۰۱۷ بیمارستان دالاس متوجه شد کایلین در همه جا اعلام کرده که فرزندش مبتلا به سرطان است و اصرار دارد که در بیمارستان بستری شود، در حالی که نتیجه تمام آزمایش‌ها به روشنی نشان می‌داد کریستوفر هیچ نشانه‌ای از سرطان ندارد، همین موضوع باعث شد که در نهایت کایلین به دلیل کودک‌آزاری دستگیر شود.

هرچند پس از مشخص‌شدن موضوع، رایان از این‌که دیگران متوجه حرف‌هایش شده‌اند خیالش راحت شد، ولی باز هم وارد جنگی سخت برای گرفتن سرپرستی فرزندش شد، مقامات بهزیستی ابتدا تصمیم داشتند این پسر را تحت سرپرستی بهزیستی قرار دهند که پدر او را به اندازه کافی برای مراقبت از کریستوفر مناسب نمی‌دانستند.

ولی درنهایت پس از چند ماه مبارزه قضایی و پرداخت ۷۰۰۰ دلار هزینه روند قضایی، رایان موفق شد سرپرستی پسرش را به دست آورد، مادر کریستفر در این دو سال اجازه ملاقات هفتگی با او را داشت ولی پس از محکوم‌شدن در ماه اکتبر، تعداد ملاقات‌هایش با کریستوفر کمتر از قبل شد.

حالا کریستوفر که بیش از یک سال با رایان زندگی می‌کند به شکل چشمگیری تغییر کرده، وزن پیدا کرده و یک کودک فعال و شاداب شده. و با رها شدن از جراحی و آزمایش‌های پی در پی می‌تواند یک زندگی عادی و سالم داشته باشد.

سندروم مونشهاوزن وراستی یک نوع اختلال روانی است که در آن یک مراقب باعث ایجاد آسیب به فرد تحت مراقبتش می‌شود، متخصصان می‌گویند این رفتار می‌تواند ناشی از عزت‌نفس پایین، اشتیاق به جلب توجه و ترحم باشد، مشهورترین نمونه‌ی این مشکل پرونده جیپسی رز دختر آمریکایی است که داستان آن را در اپیزود ۱۷ چنل‌بی یا عنوان دی‌دی بلنچارد، جیپسی رُز و ماجرایی که از آنچه به نظر می‌رسد عجیب‌تر است، تعریف کردیم.

 

یک نظر
  1. همین ماجرا و تلاش های پدر برای نجات کودکش پتانسیل کافی برای یک پادکست دیگه رو دارند. کاش بصورت پادکست هم ارائه میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *