Skip to main content

مهران مرندی | منبع: دیلی استار

دختر دیوید هینس در جستجوی جسد پدرش به سوریه سفر می‌کند. دیوید هینس یک امدادگر بود که در کمپ پناهندگان سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه فعالیت می‌کرد و شش سال پیش، توسط “جان جهادی” به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسید.

بیتانی هینس فکر می‌کند محلی که احتمالن جسد پدرش در آن‌جا قرار دارد را پیدا کرده، دیوید هینس که اهل اسکاتلند بود در مارس ۲۰۱۳ درحالی که مشغول کار در یک اردوگاه پناهندگان در نزدیکی مرز ترکیه بود توسط داعش دزدیده شد و مدتی بعد توسط “محمد اموازی” که به جان جهادی معروف بود به شکل وحشتناکی کشته شد.

این دختر با بررسی‌های استودیویی و دقیق فیلم کشته شدن پدرش احتمال می‌دهد که محل قتل او را پیدا کرده و حالا می‌خواهد به سوریه برگردد تا جسد پدرش را پیدا کند.

در اوایل سال ۲۰۱۹ بیتانی به سوریه رفت اما در یافتن جسد پدرش موفق نبود و به دلیل مشکلات امنیتی در آن منطقه ناچار به بازگشت شد.

بیتانی حالا ۲۳ سال دارد و مادر یک فرزند است، او قصد دارد با یک تیم جستجو به سوریه برگردد تا بالاخره جسد پدرش را پیدا کند.

 

بیتانی هینس در سفر به سوریه

بیتانی در این باره گفته است:

“من مختصات دقیقی از محلی که باید در آن‌جا به جستجو بپردازیم دارم، در فیلم به نظر نمی‌رسد که در آن محل کسی ساکن باشد، و منطقه‌ای متروکه به نظر می‌رسد، ولی در پس‌زمینه ویژگی‌های خاصی مانند درخت‌ها مشخص است که با کمک google earth موفق شدیم مختصات منطقه‌ای با همان ویژگی‌ها به‌دست بیاوریم.

اگر اشتباه کرده باشم هم مهم نیست، حداقل می‌دانم که تلاشم را کرده‌ام”.

بیتانی در این کار تا حدی از حمایت مالی وزارت خارجه کشورش برخوردار است، هرچند پیش از این نسبت به عملکرد وزارت خارجه معترض بود.

او قبلن گفته بود: “اطلاعاتی که در طول این سال‌ها به من داده شد از جمله اطلاعاتی که وزارت خارجه به من می‌داد نادرست بود، گرفتن جواب مشخص از مراجع رسمی کار سختی بود، در نهایت تصمیم گرفتم که اگر جواب درستی از آن‌ها نگرفتم خودم شروع به کار کنم”.

او در رابطه با تحقیقاتش گفته: “من با یکی از افرادی که همراه با پدرم اسیر شده بود و چند منبع دیگر صحبت کردم، چیزی که آن‌ها از ماجرا و ‌موقعیت‌هایی که در آن بودند تعریف می‌کردند با چیز‌هایی که به من گفته شده بود کاملن تفاوت داشت، من این اطلاعات را در اختیار مقامات وزارت خارجه قرار دادم ولی آن‌ها مسئولیتی به عهده نگرفتند، سرانجام در ششمین سالگرد پدرم، تصمیم گرفتم که خودم به سوریه بروم”.

جان جهادی، به جز دیوید، دو امدادگر به نام آلن هنینگ “Alan Henning” و پیتر کسیگ “Peter Kassig” (که ماجرای آن را در اپیزود ۶ چنل بی؛ ماموریت غیرممکن تعریف کردیم) و دو روزنامه‌نگار آمریکایی به نام‌های جیمز فولی “James Foley” و استیون سوتلو “Steven Sotloff” را نیز به قتل رساند.

در اکتبر ۲۰۱۹ بیتانی با یک تیم از خبرگزاری ITN  به سوریه رفت و از محل‌هایی که احتمال داده می‌شد دیوید در ماه‌های آخرش در آن‌جا نگهداری می‌شد بازدید کردند اما به دلیل مشکلات امنیتی موفق به رفتن به محلی که احتمالن پیتر در آن‌جا به قتل رسیده بود نشدند.

به گفته بیتانی: “گروه ITN نمی‌خواست به محل اعدام برود چرا که احتمال داده می‌شد آن منطقه مین‌گذاری شده باشد، من به تصمیم آن‌ها احترام گذاشتم، من به آن‌جا رفته بودم تا ببینم آیا اطلاعاتم درست است یا خیر، در آن‌جا با افرادی از گروه YPG صحبت کردم و آن‌ها هم حرف من را تایید کردند و گفتند منطقه‌ای که پیش‌بینی کرده‌ام احتمالن محل انجام قتل‌های جان جهادی باشد. به نظرم همه چیز به منطقه‌ای که پیدا کردم اشاره می‌کند. بزرگترین حسرتی که از آن سفر برایم ماند نرفتن به محل احتمالی اعدام‌ها بود.”

بیتانی در حال مذاکره با یک شرکت تولید فیلم است و امیدوار است که با کمک آن‌ها بتواند برای کمک به منابع سفر خود پول جمع کند.

او در مورد انگیزه‌اش در انجام این جستجوی طولانی می‌گوید: “در فیلم دیدم که چه بر سر پدرم آمد، اما همیشه این فکر و امید در وجودم زنده است که شاید واقعیت با آن‌چیزی که در فیلم دیدم متفاوت باشد، پیداکردن جسد پدرم می‌تواند من را به آرامش برساند”.

دیدگاهتان را بنویسید