Skip to main content

مهران مرندی   |   منبع: نیویورک تایمز

اگر اپیزود ۵۸ چنل بی؛ جنتلمن، که ماجرای وینچنزو پپینو، سارق چیره‌دست آثار هنری بود رو شنیده باشید، این خبر هم می‌تونه براتون جذاب باشه:

به گفته کارشناسان بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد نقاشی “گوستاو کلیمت” که داخل یکی از دیوار‌های بیرون موزه پیدا شده اصل است.
این اثر که “پرتره یک خانم” نام دارد ۲۳ سال پیش، در سال ۱۹۹۷ به شکل اسرار آمیزی از موزه ریچی اوددی در شهر پیاچنزای ایتالیا دزدیده شده بود و ماه گذشته توسط باغبان‌های موزه داخل یکی از دیوارهای بیرونی موزه پیدا شد.

کشف تابل سرقت شدهتابلو پرتره یک خانم

دادستان ایتالیا روز جمعه در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد نقاشی پیدا شده نسخه اصلی و معتبر است.
جاناتان پاپامارنگی، که یک کارشناس هنریست، در یک مصاحبه تلفنی گفت: آزمایش پرتونگاری بر روی این اثر نشان می‌دهد که این اثر اصل است و همان‌طور که انتظار می‌رفت زیر این نقاشی، تصویر زن دیگری وجود دارد و همچنین تمبر موزه هم بر روی نقاشی وجود دارد.

ماجرای سرقت این نقاشی از موزه ریچی اوددی در سال ۱۹۹۷ یکی از بزرگترین اسرار دنیای هنر را بوجود آورد.
کارآگاهان قاب نقاشی را در پشت بام موزه پیدا کردند، همین باعث شد عده ای بر این باور باشند که سارق از قلاب ماهی‌گیری استفاده کرده و نقاشی را از طریق یک پنجره سقفی که آن شب باز مانده بود به سرقت برده. اما سالواتوره کاوالارو، یکی از کارآگاهان اصلی پرونده در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه با بی بی سی احتمال این اتفاق را رد کرد، چرا که آن پنجره سقفی به اندازه کافی بزرگ نبود که نقاشی از آن عبور کند.

دو ماه پس از سرقت هم برای مدت کوتاهی تصور می‌شد که این نقاشی پیدا شده، ماجرا از این قرار بود که در مرز ایتالیا با فرانسه بسته‌ای مشکوک حاوی نقاشی “پرتره یک خانم” پیدا شد که آدرس بتینو کراکسی را داشت (نخست‌وزیر پیشین ایتالیا که مورد اتهام فساد مالی بود و به تونس فرار کرده بود) اما پس از مدتی مشخص شد آن نقاشی یک اثر جعلی بود که اخیراً نقاشی شده.
در سال ۲۰۱۵، فرد ناشناسی که ادعا می‌کرد سارق این نقاشی است، به یک روزنامه‌ی ایتالیایی گفته بود در بیستمین سالگرد سرقت آن را باز می‌گرداند، اما این اتفاق رخ نداد تا این‌که سرانجام در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹، باغبان‌های موزه که در حال مرتب‌کردن پیچک‌های دیوار موزه بودند داخل یک پنل فلزی روی دیوار موزه، یک کیف پیدا کردند که حاوی نقاشی معروف بود و حالا با مشخص شدن اصل بودن این اثر طرفداران آن خوشحالند که دوباره این اثر را در موزه می‌بینند.
البته فیلیپو ساردی، سخنگوی نیروی پلیس پیاچنزا اعلام کرده این نقاشی بلافاصله به موزه بازگردانده نمی‌شود و تحقیقات بیشتری در این مورد انجام خواهد شد و این اثر تا آن زمان در یکی از بانک‌های ایتالیا نگهداری خواهد شد.
شهردارد پیاچنزا در یک مصاحبه اعلام کرده بود وقتی این اثر به موزه منتقل شود به خوبی از آن محافظت خواهد شد چرا که در طول ۲۲ سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی بر روی سیستم‌های امنیتی انجام شده تا دیگر چنین سرقت‌هایی اتفاق نیفتد.
با وجود تمام تحقیقات و بررسی‌ها و حتی تلاش ناشران و شرکت‌های فیلم‌سازی متعدد، در تطبیق دادن داستان‌ها و سناریو‌های مختلف با ماجرای این سرقت هنوز هم کسی نمی‌داند این سرقت چطور اتفاق افتاده و این موضوع همچنان یک راز سر به مهر باقی مانده.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید