Skip to main content

تینا جاویدی‌پور     |     واتس آن نتفلیکس

 

در اواخر ماه فوریه، یک سریالِ مستندِ جناییِ واقعی که به موضوع یونابامبر می‌پردازد، از شبکه‌ی نتفلیکس پخش خواهد شد. سریالِ مستند Unabomber – In His Own Words (یونابمبر -به روایت خودش) در ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ به شبکه‌ی نتفلیکس می‌آید.

شبکه‌ نتفلیکس طی چندین سال، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی بر روی سریال‌های مستندِ جناییِ واقعی با عناوین جالبی همچون «Making a Murderer» انجام داده است. این سریالِ مستند در چهار قسمت چهار ساعته، نگاه دقیق و کاملی به تِد کزینسکی (Ted Kaczynski)، معروف به یونابامبر، می‌اندازد.

شاید اطلاع داشته باشید که شبکۀ Discovery اخیراً یک سریالِ فیلم‌نامه‌نویسی‌شده از روی واقعیت (scripted series) را پخش کرد که در آن وقایع مربوطه را پوشش داده بودند.

موضوع این سریالِ مستند چیست و یونابامبر کیست؟

تِد کزینسکی (یونابامبر) بیش از هفده سال از طریق ارسال بُمب‌های پُستی به دانشگاه‌ها، خطوط هوایی و به هر شخصِ دیگری که از نظر او باعث پیشرفت تکنولوژی شده بود، در ایالات متحده‌ی آمریکا ترس و وحشت ایجاد کرد. گفته می‌شود پرهزینه‌ترین تحقیقاتِ تاریخِ FBI، برای تعقیب و دستگیری او انجام شد. در اپیزود ۴۰ چنل بی؛ یونابامبر ماجرای او و مانیفست معروفش را تعریف کردیم.

[پیشنهاد خواندن: ترجمه‌ی فارسی کامل مانیفست یونابامبر با عنوان: جامعه صنعتی و آینده آن]

این سریال با برادر او یعنی دیوید کازینسکی (David Kaczynski) مصاحبه خواهد کرد، تا در مورد آنچه که در تمام آن سال‌ها او را به انجام چنین اعمالی وا می‌داشت، به یک دید کلی برسد.

در ژانویۀ سال ۲۰۲۰ حقوقِ بین‌المللیِ این سریالِ مستند به نتفلیکس تعلق گرفت. این سریالِ مستند توسط شرکت Yap Films تولید شده است، شرکتی که با آثار پیشین خود، ازجمله؛ «The Genetic Revolution» ، « Secrets of Noah’s Ark» و «Ice Bridge» شناخته می‌شود.

نتفلیکس یونابامبر را در سطح جهانی پخش خواهد کرد، به استثنای کانادا
بینندگان نتفلیکس در کانادا در ۲۲ فوریه شاهد بخش سریال یونابامبر نخواهند بود. درعوض، این سریال در ۲۸ فوریه در شبکۀ Discovery کانادا قابل مشاهده خواهد بود. با وجود اینکه نمی‌توانیم احتمالِ آمدنِ آن به شبکۀ نتفلیکس را رد کنیم، اما می‌توانیم بگوییم که احتمالاً برای مدتی طولانی چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

نتفلیکس برنامۀ زمانی‌‌اش را در ماه فوریۀ سال ۲۰۲۰ به‌روز کرده‌است، تا سریال یونابامبر در آن جای گیرد. در این ماه، علاقه‌مندان به مستندها با وجود برنامه‌های جالب‌توجهی مانند مستند Uppity: The Willy T. Ribbs Story ، Who killed Malcolm X? و فصل دوم Formula 1:Drive to Survive ، به هیچ‌وجه دچار کمبود برنامه نخواهند شد.

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید