Skip to main content

فرانک کلانتری
چند اپیزود از پادکست‌های مختلف فارسی که درباره‌ی ژاپن گفته‌اند.

کتاب خواندن، پادکست گوش کردن، معاشرت و سفر کردن یا هر چیزی که پنجره‌ای جدیدی در ذهن باز کند و سوال تازه ایجاد کند یعنی مطالعه یعنی اندیشه؛ اما گاهی ممکن است بدون اینکه متوجه باشیم نتورکمان را تنگ‌تر و تنگ‌تر کنیم و یک روز که جلوی کتابخانه دوستمان ایستاده‌ایم و کتاب‌هایش را تماشا می‌کنیم، می‌فهمیم تنها همان کتاب‌هایی را می‌خوانیم که دوستمان می‌خواند یا همان فیلم‌هایی را می‌بینیم که نزدیکانمان می‌بینند. شباهت تا یک‌ جایی طبیعی است اما همیشه تفاوت بحث و چالش ایجاد می‌کند. به همین دلیل گاهی نیاز به گریز داریم. نیاز داریم به سوال‌های تازه.
سریال لوسی که این روزها از چنل بی پخش می‌شود، گرچه به داستان ناپدیدشدن دختری بریتانیایی می‌پردازد اما سوالات زیادی را مورد ژاپن و فرهنگ متفاوتش ایجاد کرده است. بسیاری از این سوالات و کنجکاوی‌ها، در خود داستان پاسخ داده می‌شوند اما کنجکاوی درباره‌ی ژاپن انتها ندارد، به قول لوسی «سرزمین بی‌نهایته». ژاپن کشور عجیبی است آن‌قدر عجیب که داستان‌های روزمره‌شان هم برای ما شبیه افسانه است. ژاپنی‌ها مردمی هستند که از کار زیاد می‌میرند و در جنگیدن و خودکشی هم سبک مخصوص خودشان را دارند و حتی با چشم‌بادامی‌های همسایه‌شان هم فرق دارند. چه در اداره کشورشان چه در خصوصی‌ترین روابط خانوادگی. یک راه گریز از نتورک همیشگی همین است. پاسخ به سوالات حاشیه‌ای. ژاپن کجاست؟ مردمش چطور فکر می‌کنند؟ چرا جنس ژاپنی مرگ ندارد؟ چرا ژاپنی‌ها انقدر مودبند؟ یک ساندویچ همبرگر در ژاپن چقدر آب می‌خورد؟ آیا نخست‌وزیر ژاپن هم اختلاس می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات اگر نخواهید صدها صفحه کتاب و مجله بخوانید، می‌توانید این پادکست‌ها را گوش کنید:

رادیو دال | Radio Daal
رادیو دال

«رادیو دال» که احتمالا نامش را هم شنیده‌اید یک پادکست گفتگو محور است. آرش سازنده رادیو دال با دوستانش درباره زندگی در جاهای مختلف دنیا، داستان‌ها و تجربیاتشان صحبت می‌کند. راوی اپیزود «دوردستها؛ با امیر از آفریقای جنوبی و ژاپن» چندین سال در تانزانیا و آفریقای جنوبی زندگی کرده و در حال حاضر در ژاپن سکونت دارد. در دانشگاه رشته روابط بین‌الملل و جامعه‌شناسی خوانده است. تقریبا هم‌زمان با شروع تحصیل همکاری‌اش را با سازمان عفو بین‌الملل آغاز و پس‌ازآن مدتی به‌عنوان کَمپِینر فعالیت داشته و هنگام گفتگو با رادیو دال سفیر فرهنگی آفریقای جنوبی در ژاپن است. زندگی و فعالیت‌های متفاوت امیر این قسمت پادکست را جذاب و شنیدنی کرده است امیر به‌عنوان کسی که در دو کشور عجیب زندگی کرده است اطلاعات منحصربه‌فردی را درباره هر دو کشور به شنونده می‌دهد.

پادکست ایرنا ۲۴
ایرنا ۲۴

اپیزود «ژن خوب ژاپنی در تهران» از «پادکست ایرنا ۲۴» به شینزو آبه Shinzo Abe نخست‌وزیر کشور ژاپن می‌پردازد آن‌هم به بهانه دیدارهای او با دکتر حسن روحانی. در این اپیزود زندگی شخصی و سیاسی شینزوآبه روایت می‌شود و یک دید کلی از وضعیت سیاسی کشور ژاپن کنونی به شنونده داده می‌شود. شینزو آبه در بین نخست وزیران پس از جنگ جهانی دوم ژاپن سومین دوره طولانی تصدی را دارا بوده است و یکی از مطرح‌ترین رجال سیاسی چند دهه اخیر ژاپن است اما اگر گمان می‌کنید در ژاپن روابط فامیلی و ژن خوب تاثیری در پیشرفت سیاسی ندارد، احتمالا با گوش کردن به این اپیزود نظرتان تغییر خواهد کرد. پادکست ایرنا ۲۴ به تعریف خودش، داستان‌هایی کمتر شنیده شده از رهبران توسعه‌گرا در دنیای معاصر را روایت می‌کند، سیاستمدارانی که
کشورهایی فقیر و عقب‌مانده را به غول‌های تکنولوژی و صادرات تبدیل کردند.

پادکست ساگا | Saga Podcast
ساگا

ساگا به افسانه‌ها و اسطوره‌های سرزمین‌های دور می‌پردازد و آن‌ها را با زبان امروزی تعریف می‌کند. داستان‌هایی که ممکن است بعضی از آن‌ها را بشناسید و بخواهید بیشتر درباره‌شان بدانید. اما خیلی از افسانه‌ها و اسطوره‌هایی که در پادکست ساگا به آنها پرداخت می‌شود، برای بسیاری از ما ناآشنایند. سازنده پادکست ساگا در اپیزود «اساطیر ژاپن- میازاکی؛ اسطوره‌ساز مدرن» سراغ اسطوره و داستان‌های عجیب ژاپن رفته است و در این اپیزود گفتگویی با سازندگان «پادکست یوری بر رادیو» داشته و با آن‌ها در مورد تاریخ و فرهنگ ژاپن، اساطیر ژاپن، هایائو میازاکی Hayao Miyazaki، استودیو جیبلی Ghibli و انیمه Anime حرف زده است.

پادکست یوری!!! بر رادیو | Yuri!!! on RADIO
یوری بر رادیو

این پادکست ذره‌بینی برداشته و بخشی از فرهنگ ژاپن که برای همه‌ی مردن دنیا جذاب و دیدنی است را می‌کاود. «یوری بر رادیو» اولین پادکست تخصصی انیمه Anime و مانگا Manga در ایران است. انیمه همان کوتاه‌شده‌ی انیمشن Animation است و می‌توان گفت انیمه، انیمیشن‌های ساخته‌شده در ژاپن است و این کلمه برای جداسازی‌ انیمه از دیگر انیمشن‌ها استفاده می‌شود. چراکه سبک و طراحی این انیمیشن‌ها کاملاً مختص به ژاپن است و هیچ کشوری حتی سعی در ساختن آن نداشته است. در صنعت انیمه، سازندگان و استودیوهای نام‌داری وجود دارند که قطعاً هر کدام از ممکن است در کودکی آن‌ها را دیده باشیم. میازاکی Miyazaki معروف‌ترین سازنده‌ی انیمه و استودیو جیبلی Ghibli کمپانی‌ای است که او اغلب آثارش را در آن خلق کرده است. پادکست یوری در رادیو به‌طور تخصصی و با جزییات روند رشد انیمه و هر چیزی که درباره‌ی آن دوست دارید بشونید را معرفی می‌کند.

پادکست پاراگراف | Paragraph
پادکست پاراگراف

پادکست پاراگراف تاریخ کشورهای کهن را روایت می‌کند و سازندگانش معتقدند: «تاریخ مثل قصه است، قصه‌ها کمک می‌کنند ما عمیق‌تر زندگی کنیم.» آن‌ها در قسمت ۱۳ طلوع سرزمین آفتاب تابان و قسمت ۱۴ سرزمین جنگجویان، تاریخ ژاپن، سرزمینی که پیروزی‌ و شکست‌، باد و طوفان و جنگ‌ و صلح‌، هویتش را ساخته، روایت می‌کنند.

پادکست سفر کوله‌پشتی | Kooleposhti Travel Podcast
کوله پشتی

پاکست سفر کوله‌پشتی روایت صوتی است از سفر به مکان‌های مختلف، از نگاه مهدی پارسا. مهدی پارسا تمام تجربیاتش را از سفر به نقاط مختلف دنیا در پادکست تعریف می‌کند و اطلاعات به‌دردبخوری از سفرش به شنونده می‌دهد. اطلاعاتی مثل‌اینکه چطور ویزا گرفته چقدر پول هواپیما داده در فرودگاه با او چه برخوردی شده. او در اپیزود «شماره ۲۵ سرزمین متفاوت» و «۲۶ کشور ادب و متانت» تمام جزییات و تجربیاتش از سفر به ژاپن را تعریف می‌کند. این اطلاعات حتی اگر قصد سفر به ژاپن را نداشته باشید شنیدنی و به‌دردبخور است و این حس را می‌دهد که در محله‌های ژاپن راه می‌روید و با مردم ژاپن هم‌صحبت می‌شوید.

گاه شنود قاصدک | Gahshenood Ghasedak
گاه شنود قاصدک

«گاه شنود قاصدک» یک پادکست تخصصی درباره موضوع خاص نیست و هربار سراغ موضوعی می‌رود. گاه شنود قاصدک به تعریف خودش: «بر آن است تا از طریق برنامه‌های گوناگون صوتی به ارتباط با مخاطبان خود بپردازد. هدف از پیدایش قاصدک ایجاد محفلی برای به اشتراک گذاشتن اندیشه‌ها و افکار، پخش اخبار و گزارش، پخش برنامه‌های هنری محلی و آگاهی‌ بخشیدن در زمینه‌هایی فرهنگی‌، هنری، اجتماعی و ادبی» ‌این پادکست در اپیزودهای شگفتی‌های ژاپن، کشور ژاپن را از زبان رویا دانشجوی ایرانی مقیم توکیو روایت می‌کند. رویا از شگفتی‌های ژاپن و جنبه‌های مختلف زندگی دانشجویی می‌گوید و درباره سرگرمی متداول ژاپنی‌ها کارائوکه karaoke و پوریکورا purikura حرف می‌زند. از امنیت بالای ژاپن و آمار پایین جرم و جنایت، از بودا و شینتو می‌گوید و دین مردم ژاپن و هر چیزی که به‌عنوان یک ایرانی و غیر ژاپنی برایش عجیب است را روایت می‌کند.

۱۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید