Skip to main content

مهران مرندی   |   ادیکشن سنتر

 

پلیس مبارزه با مواد مخدر آمریکا برای اطلاعات منجر به دستگیری ال‌منچو جایزه ده میلیون دلاری مشخص کرده، ال‌منچو حالا امپراطور مواد مخدر مکزیک است. نام واقعی او Nemesio Rubén است و رهبر کارتل «Jalisco New Generation».

کارتل ال‌منچو یک سازمان جنایتکار و قدرتمند است که به گفته‌ی مقامات آمریکا مقادیر زیادی متانفتامین، کوکائین، هروئین و فنتانیل را وارد آمریکا کرده. تخمین زده می‌شود در حدود یک سوم مواد مخدری که در آمریکا کشف می‌شود از طریق عناصر همین گروه وارد شده باشد.

دستگیری ال‌منچو بزرگترین دغدغه‌ی این روزهای DEA (اداره مبارزه با مواد مخدر در آمریکا) شده است، این گروه منظم و حرفه‌ای حدود ۵۰۰۰ عضو دارد و اقدامات بی‌شماری در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و حتی آسیا انجام داده، این گروه از تکنیک‌های پیشرفته پولشویی برای انتقال مواد مخدر در سراسر جهان استفاده می‌کند و همین موضوع شناسایی آن‌ها را بسیار دشوار کرده.

با این‌که ال‌منچو کمتر از ۹ سال است که این کارتل را به راه انداخته، امروز به فراگیرترین کارتل مکزیک تبدیل شده و برآوردهای پلیس آمریکا نشان می‌دهد این گروه در تمامی مناطق مکزیک فعالیت دارد.

در کشور مکزیک که هرسال هزاران نفر در درگیری‌ها و تسویه حساب‌های کارتل‌های مواد مخدر کشته می‌شوند، کارتل جالیسکو در خشونت یک پله بالاتر از هر کارتل دیگری ایستاده است، موارد بی‌شمار قتل و اعدام و شکنجه را بر علیه اعضای دیگر کارتل‌ها انجام داده و به حدی احساس آزادی عمل در بین اعضای این گروه وجود دارد که تصاویر این اقدامات را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند.

بعد از ال‌چاپو که رهبر کارتل سینالوئا بود و بعد از دو بار فرار از زندان، حالا در زندان فوق امنیتی ADX آمریکا مجازات حبس ابدش را می‌گذراند، هیچ کارتلی تا این حد توجه آمریکا را به خود جلب نکرده. DEA موفق شد در سال ۲۰۱۷ ال‌چاپو را دستگیر کند (ماجرای ال‌چاپو را در اپیزود ۲- ال‌چاپو تعریف کردیم) اما نماینده این سازمان اخیرا گفته دستگیری ال‌منچو بسیار سخت تر از ال‌چاپو خواهد بود چرا که او بر خلاف ال‌چاپو از شهر‌ها دوری می‌کند و مرتب در بین دژهای غیر قابل نفوذش در کوه‌های سیرال مادره جا به جا می‌شود.

[پیشنهاد خواندن: زندان‌‌های کشورهای مختلف چه فرقی می‌کنند؟]

هرچند تا کنون خود ال‌منچو دستگیر نشده ولی تاکنون تعدادی از رهبران کارتل جالیسکو دستگیر شده‌اند و وزارت دادگستری آمریکا هم بر علیه آن‌ها کیفر‌خواست‌های سنگینی تنظیم کرده، در سال ۲۰۱۵ پسر ال‌منچو با نام اوسِگورا گونزالز دستگیر شد و هم اکنون در مکزیک زندانی است البته آمریکا در تلاش است تا او را برای انجام محاکمه در خاک آمریکا از مکزیک تحویل بگیرد.

دو رهبر دیگر این گروه که منتظر استرداد به آمریکا هستند، برادرزاده ال‌منچو ابیگل گونزالز که کار‌های مالی کارتل را بر عهده داشت و فردی به نام کانساتو که او هم با اتهامات سنگین قاچاق و پولشویی روبرو است. دو رهبر دستگیر شده دیگر این گروه پیندا سانچز و کالوس پارا پدروزا هستند که پیش از این هم به جرم پول شویی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار مجرم شناخته شده بودند. با این‌که در پی اقدامات مشترک مکزیک و آمریکا تاکنون باعث دستگیری تعدادی از رهبران این کارتل شده، کارتل هنوز فعالیتی رو به رشد دارد.

مجله Louisville Courier در شماره ۲۵ نوابر خود گزارشی مفصل از فعالیت‌های کارتل ال‌منچو منتشر کرد که نشان می‌دهد این کارتل مواد مخدر را حداقل به ۳۵ ایالت آمریکا سرازیرکرده  که مقابله با این حجم از مواد مخدر همواره با هزینه‌های انسانی بسیاری همراه بوده است، دادستان ایالت متحده سال گذشته کارتل ال‌منچو را یکی از پنج سازمان خطرناک روی زمین معرفی کرد که اقدامات آن صدمات غیر قابل تصوری بر ملت‌ها گذاشته است.

در پاسخ به اقدامات کارتل ال‌منچو در آمریکا و مکزیک در تاریخ ۲۷  نوامبر گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که دولت او کارتل‌های مواد مخدر را در رده سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد و با این سیاست نیروهای نظامی آمریکا اجازه پیدا می‌کنند بر علیه این گروه‌ها و در هرکجا  (از جمله مکزیک) اقدامات نظامی انجام دهند.

البته بلافاصله پس از این اقدام مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک واکنش نشان داد و نیاز به هرگونه کمک نظامی از طرف آمریکا را رد کرد چرا که این اقدامات ممکن است به کشتاری همگانی، غیر قابل کنترل و خونبار در مکزیک تبدیل شود که هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند. او بعد از این اقدام ترامپ گفته بود “مشکلات مکزیک توسط خود مکزیکی‌ها حل می‌شود، ما مداخله هیچ کشور دیگری را در این کار نمی پذیریم” دولت مکزیک اخیرا و پس از این‌که اعضای کارتل جالیسکو ۱۳ پلیس و ۱۵ فرد عادی را کشتند نیروهای ارتش را به شهر Michoacán فرستاد تا با این کارتل مقابله کند.

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید