Skip to main content

مرگ استراتژیست و مبلغ ارشد داعش، ابومحمد العدنانی که خبرش بعد از حمله‌ی پهپاد آمریکایی در شمال سوریه منتشر شد، چالش جدی پیش روی این گروه تروریستی برای انتخاب جانشین یکی از بنیان‌گزاران محوری‌شون رو سر زبان‌ها آورد.

این حمله که به‌وسیله‌ی پهپاد نظامی ریپر (ماشین درو) صورت گرفته، نشونه‌ی پیش‌رفت چشم‌گیر کماندوهای عملیات ویژه و سیا که در نبردهای دو سال گذشته بااستفاده از اطلاعاتیه که جاسوس‌های زمینی و حس‌گرهای آسمانی در اختیارشون گذاشتن تا بتونن رهبران پرشمار داعش رو هدف قراربدن.

بر اساس ادعای پنتاگون، ائتلاف آمریکایی، تابه‌حال ۱۲۰نفر از عوامل و مقامات داعش که در بین‌شون تعدادی از رهبران رده‌بالای گروه هم به‌چشم می‌خوره رو کشته.

با این‌حال داعش تا به‌حال انعطاف‌پذیری بالایی از خودش نشون‌داده؛ مقامات آمریکایی و کارشناسان ضدتروریستی می‌گن این گروه حتی برای جانشینی ابوبکر البغدادی هم برنامه و آمادگی داره.

در روزهای آتی بغدادی با شورای مشاورانش در رقه دیدار خواهدکرد تا برای عدنانی ۳۹ساله‌ی اهل سوریه که به‌باور خیلی‌ها جانشین بغدادی به‌شمار می‌رفت، جانشین مناسبی انتخاب کنن.

در بین کاندیدها نام ترکی بن علی ۳۱ساله شنیده می‌شه که یکی از روحانیون رده‌بالای داعش به‌شمار می‌آد و برخی مدعی‌ان که مفتی اعظم‌شون شده.

بن علی اهل بحرینه و ازش به‌عنوان نابغه‌ای که زیر نظر بزرگترین رهبران جهادی ازجمله ابومحمد مقدیسی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ایدئولوگ‌های القاعده شناخته می‌شه، تحصیل‌کرده. دولت بحرین به‌اتهام تروریسم تابعیت بن علی رو لغوکرد.

ما در مورد بن علی و مقدیسی در جریان قصه‌ی تلاش برای آزادسازی پیتر کسیگ بیش‌تر شنیدیم.

کول بانزل یکی از پژوهشگران پرینستون که مقاله‌ای درخصوص ایدیولوژی داعش داره می‌گه مهم‌تر از این‌ها استعداد سرشار بن‌علی در سخنوریه.

اوایل ۲۰۱۳ بن علی به سوریه سفر می‌کنه تا به داعش بپیونده؛ جایی که شروع به تهیه و تولید رساله‌های خداشناسانه و مذهبی موثری کرد که به‌نوعی پایه‌ی اقدامات بعدی گروه به‌حساب می‌آن.

در ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ بن علی مقاله‌ای منتشرکرد که بر اساس اون خلیفه‌ی مسلمین برای اعلام خلافت نیازی به کنترل تمامی سرزمین‌ها نداشت که راه اعلام خلافت بغدادی در ماه‌های بعد یعنی تابستان ۲۰۱۴ رو هم‌وار می‌کرد.

بانزل می‌گه که حدس می‌زنه بن علی راهبری شاخه‌ی تحقیق و فتوای داعشو در زمانی که جزوات قانونی‌بودن تجاوز به زنان ایزدی منتشر شد، به‌عهده داشته. برخی مقامات آمریکایی هم معتقدن اخیرن بن علی برای تقویت هواداران و تشکیلات داعش به لیبی سفرکرده.

الخوری یکی از تحلیل‌گران مخاطرات تجاری در نیویورک هم که تهدیدهای سایبری و پیکارجویانه رو رصد می‌کنه گفته، با این‌که بن علی به‌طورحتم مدعی رهبری در سطوح بالاتر داعشه، ممکنه در ماه‌های گذشته به حاشیه رانده شده‌باشه.

اگر این حدس درست باشه، یکی دیگه از کاندیداهای احتمالی ابو لقمانه که به نام علی موسی الشوّاخ هم شناخته می‌شه که نخستین والی رقه بود و بخش مهمی از استراتژی داعش در حلب در سال ۲۰۱۵ رو پیش‌برد.

الخوری معتقده ابو لقمان مشخصات فردی که داعش بتونه به اون به‌عنوان سخنگو اعتماد کنه رو داره؛ قبل از انقلاب توسط دولت سوریه زندانی شده‌بود، مدرک حقوق داره و در زمان حضور نظامی آمریکا در عراق در جذب نیرو برای داعش فعال بوده.

با این‌که مرگ ابو لقمان بارها اعلام‌شده اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی تاییدنشد.

کسی که جای عدنانی رو می‌گیره بدون‌شک مستقیمن با بغدادی کار می‌کنه. بغدادی به‌صورت دوره‌ای با امرای منقطه‌ای در سازمان مرکزی‌شون در رقه دیدار می‌کنه. برای اطمینان از امنیت بغدادی، راننده‌های ویژه‌ای هر کدوم از این امرا رو بعد از تحویل‌گرفتن تلفن‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی سوار می‌کنن تا مبادا مورد تعقیب و شناسایی اطلاعات آمریکا قراربگیرن.

اهمیت کشته‌شدن عدنانی اون‌جایی مشخص‌شد که ارتش روسیه اعلام‌کرد هواپیماهای جنگی‌شون حمله‌ای رو در سوریه انجام‌دادن که منجر به کشته‌شدن ۴۰جنجگوی داعشی از جمله عدنانی شد.

به‌نظر می‌رسه این اطلاعیه روسیه‌ی یه زورآزمایی علنی با پنتاگون که یک‌روز قبل ادعاکرده‌بود حملات پهپادی‌شون شخص مذکور رو کشته. از طرفی روسیه مدتهاست متهم به حضور نظامی در سوریه جهت دفاع از بشار اسد شده و نه پیگیری اهداف مبارزه با تروریسم که از طرف کرملین اعلام‌شده.

برای مدت بیش‌از دو سال دولت آمریکا مبلغ ۵میلیون دلار برای سر عدنانی جایزه گذاشته‌بود.

هنوز مشخص نیست که دولت آمریکا چطور عدنانی رو شناسایی و تعقیب کرده، اما اگر مرگش تایید بشه حکایت از توان‌مندی سیستم اطلاعاتی آمریکا در جمع‌آوری و هماهنگی اطلاعاتی که از حمله خانه‌های امن داعش به‌دست‌اومده داره. این حملات منجر به جمع‌آوری اطلاعات از تلفن‌ها و هارددیسک کامپیوترها می‌شن که در کنار شبکه‌ی موثر جاسوسی و خبرچین‌ها فشار زیادی رو به رهبران داعش وارد می‌کنن.

شاید همین فشارها باعث شده که عدنانی در شمال سوریه و الباب باشه که تنها محل باقی‌مونده با حمعیت شهری در مرز ترکیه‌ست که چهره‌های مشهور داعش برای غیب‌شدن به اون‌جا می‌رن.

این گزارش به دست اسد مترجم همکار وبلاگ کانال بی ترجمه شده. اصلش رو می تونین اینجا ببینین.

 اپیزود ششم پادکست کانال بی رو که توش همین بن علی درگیر مذاکره پیچیده ای برای آزادی یک گروگان امریکایی می شه از ناملیک بشنوین.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238791926″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید