Skip to main content

مهران مرندی | musicoomp

 

امروز در آمریکا بیش از ۸۵۰ هزار پادکست فعال و ۳ میلیون اپیزود وجود دارد، در‌حالی که بر اساس آمار اپل در سال ۲۰۱۸ این آمار ۵۵۰ هزار پادکست و ۱۸.۵ میلیون اپیزود بوده است. این اعداد نشان‌دهنده‌ی رشد سریع پادکست در این مدت کوتاه است.

ما کامل‌ترین و به‌روزترین پست آماری پادکست را براساس مطالعات و گزارش‌های شرکت‌هایی مثل نیلسن و ادیسون از شنوندگان پادکست در آمریکا یک‌جا جمع کرده‌ایم.

هفتاد درصد آمریکایی‌ها پادکست را می‌شناسند

بر اساس تحقیقات انجام‌شده ۷۰ درصد از جمعیت آمریکا با پادکست آشنا هستند، یعنی چیزی حدود ۳۲۹ میلیون نفر.

  • ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها (حدود ۱۶۵ میلیون نفر) تا کنون حداقل به یک اپیزود گوش داده‌اند.
  • ۳۲ درصد از آمریکایی‌ها (حدود ۱۳۰ میلیون نفر) حداقل یک بار در ماه به پادکست گوش می‌دهند.
  • ۲۲ درصد از آمریکایی‌ها (حدود ۱۰۰ میلیون نفر) هر هفته به پادکست گوش می‌دهند.

گسترش پادکست به ۱۰۰ زبان مختلف

با رشد سریع تولید پادکست به عنوان یک رسانه جدید، حالا پادکست‌ها به ۱۰۰ زبان مختلف منتشر می‌شوند.

جوانان (۱۸ تا ۴۴ سال) ۶۷ درصد از شنونده‌ها هستند

بر اساس آمار، گوش‌دادن به پادکست در بین جوان‌ها (جمعیت ۱۸ تا ۴۴ سال) بیشتر است و ۶۷ درصد از شنونده‌ها در این بازه‌ی سنی قرار دارند.

[پیشنهاد خواندن: درباره‌ی آمار پادکست: چند تا شنونده داری؟]

پادکست افراد مرفه و تحصیل‌کرده را بیشتر جذب می‌کند

جمعیت تحصیل‌کرده و نسبتا مرفه جامعه بیشتر به پادکست جذب می‌شوند، در واقع ۴۵ درصد احتمال دارد که شنونده‌ی پادکست مدرک دانشگاهی داشته باشد و ۶۸ درصد از این افراد مدرکی بالاتر از لیسانس دارند. همچنین درصد زیادی از شنونده‌های پادکست جزو افراد پر درآمد جامعه هستند، در آمریکا ۴۵ درصد از شنونده‌های پادکست درآمدی بالای ۲۵۰ هزار دلار در سال دارند.

کجا پادکست گوش کنیم

پاکست برای مرد و زن جذاب است

جالب است که در جامعه‌ی شنوندگان پادکست تعادل جنسیتی به خوبی بر قرار است و تنها اندکی تعداد مردان بیشتر است، ۵۲ درصد شنونده‌ها آقایان و ۴۸ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
البته این تعادل از ابتدا وجود نداشت و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شنوندگان خانم ۱۴ درصد افزایش پیدا کردند.

تلفن‌های هوشمند محبوب‌ترین ابزار شنیداری پادکست

تلفن‌های هوشمند بستر شماره یک برای شنیدن پادکست هستند. آی‌تیونز یا اپل پادکست بیشترین شنونده را دارند و با توجه به کاهش روز افزون استفاده از تبلت و کامپیوتر شخصی، آمار استفاده از تلفن‌های هوشمند برای شنیدن پادکست، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
از سال ۲۰۱۴ استفاده از تلفن‌های هوشمند برای گوش‌دادن به پادکست ۱۵۷ درصد رشد داشته و در مقابل استفاده از تبلت، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها کمتر شده‌اند.
در مورد پلتفورم‌های پادکست هم ۵۲ درصد از اپل پادکست، ۱۹ درصد از اسپاتیفای، ۴.۶ درصد استیتچر و ۲۱ درصد از دیگر پلتفورم‌ها استفاده می‌کنند.
بررسی‌های انجام‌شده نشان داده در جامعه‌ی شنوندگان پادکست، تمایل بیشتری برای خرید اسپیکر‌های هوشمند مانند گوگل هوم یا الکسا آمازون وجود دارد.

[پیشنهاد خواندن: گزارش نظرسنجی از شنونده‌های پادکست فارسی چنل‌بی – تابستان ۱۳۹۷]

جامعه و فرهنگ محبوب‌ترین ژانر پادکست

محبوب‌ترین ژانر پادکست‌ها جامعه و فرهنگ است و در درجه‌ی بعدی موضوعات تجارت، کمدی، اخبار، سیاست و سلامت قرار دارند.

هفت اپیزود در هفته به طور متوسط

به صورت متوسط شنونده‌ها به هفت اپیزود در هفته گوش می‌دهند و در ۶ پادکست اشتراک دارند.

کجا پادکست گوش میکنید

پادکست، بیشتر در خانه

بیشتر مردم در خانه پادکست گوش می‌کنند. بر اساس آمار ۴۹ درصد از شنونده‌ها ترجیح می‌دهند در خانه به پادکست گوش کنند، ۲۲ درصد در زمان رانندگی و ۱۱ درصد وقتی سر کار هستند. ۴ درصد هم زمانی را که در مترو و اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی هستند صرف شنیدن پادکست می‌‌کنند.

۸۰ درصد از شنونده‌ها اپیزودها را کامل گوش می‌دهند

وقتی صحبت از میزان درگیر شدن مخاطب با موضوع می‌شود این عدد برای پادکست شگفت‌انگیز است؛ ۸۰ درصد از مخاطبان، یک اپیزود را به صورت کامل و یا تقریبا کامل گوش می‌دهند و این عدد در مقایسه با رسانه‌های دیگر کیفیت بسیار بالایی از تعامل با مخاطب است.
به بیان دقیق‌تر ۳۵ درصد از شنوندگان اپیزود‌ها را به صورت کامل گوش می‌کنند، ۴۵ درصد بیشترِ یک اپیزود را گوش می‌کنند و ۱۲ درصد هم کمتر از نیمی از هر اپیزود را.

۶ ساعت و ۳۷ دقیقه در هفته

شنوندگان پادکست به طور متوسط ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه در هفته را به گوش‌دادن پادکست‌ها می‌گذرانند.
۲۵ درصد بین ۱ تا ۳ ساعت در هفته و ۱۶ درصد از افراد کمتر از یک ساعت در هفته به پادکست گوش می‌کنند.
از بین مخاطبان پادکست تنها ۱۹ درصد از شنونده‌ها تمایل دارند سرعت پخش را افزایش دهند، یعنی اکثریت شنونده‌ها پادکست را با سرعت نرمال گوش می‌کنند.

شنوندگان پادکست کمتر تحت تاثیر تبلیغات تلویزیون قرار می‌گیرند

شنوندگان پادکست کمتر تحت تاثیر تبلیغات تلویزیون هستند. البته بیشتر این افراد در یکی از شبکه‌های نمایش خانگی مشترک هستند و به صورت کلی کمتر برنامه‌های عمومی تلویزیون را تماشا می‌کنند؛ بر اساس آمار ۶۱ درصد از شنوندگان پادکست بیش از این‌که تلوزیون نگاه کنند، پادکست گوش می‌کنند.

بررسی رفتار شنوندگان پادکست نشان داده این جامعه از بین منابع متنوع صوتی نیز پادکست را در اولویت قرار می‌دهند. ترکیب رسانه‌های مختلف برای این افراد به‌ این شکل است:

  • ۳۳ درصد پادکست
  • ۲۵ درصد رادیو‌
  • ۱۵ درصد لیست موزیک‌های شخصی
  • ۱۴ درصد موزیک‌های آنلاین
  • ۵ درصد کانال‌های موزیک تلویزیون
  • ۸ درصد سایر منابع

رشد ۱۰ برابری درآمد پادکست در ۵ سال

در آمد پادکست‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۵ از محل تبلیغات ۶۹ میلیون دلار بود و این عدد تا سال ۲۰۱۸ به ۴۰۲ میلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ درآمد پادکستر‌ها از تبلیغات ۶۵۹ میلیون دلار باشد که این به معنی رشد ۱۰۰۰ درصدی در آمد در تنها ۵ سال است که مارکت تبلیغات پادکست را به عدد ۱.۶ میلیارد دلار می‌رساند.
در آمارگیری‌ها ۶۹ درصد از افراد اعلام کرده‌اند که از طریق تبلیغات پادکست‌ها با سرویس‌ها و محصولات جدیدی آشنا شده‌اند و مشخص شده این نوع تبلیغات به شکل روشنی آمار فروش محصولات و خدمات را افزایش داده؛ البته این افزایش در ژانر‌های مختلف متفاوت بوده و برای مثال تبلیغات در ژانرهای تجارت و کسب و کار باعث افزایش ۱۴ درصدی فروش و در ژانر فرهنگ و یا ورزش افزایشی ۹ درصدی را ایجاد کرده است.

[پیشنهاد خواندن: نتایج نظرسنجی شناخت مخاطب پادکست بی پلاس Bplus]

شنوندگان پادکست در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر اند

در مقایسه جمعیت عمومی آمریکا، افرادی که پادکست گوش می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی فعال‌تر هستند و ۹۴ درصد از آن‌ها حداقل در یک بستر شبکه اجتماعی فعال‌اند، در حالی که این عدد در کل جمعیت آمریکا ۸۱ درصد است.

Podcast Statistics Fa 01Podcast Statistics Fa 02Podcast Statistics Fa 03Podcast Statistics Fa 04Podcast Statistics Fa 05

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید