Skip to main content

کمپین کانال بی بعد از شش هفته اجرا در زمان مقرر  و  با موفقیت کامل تمام شد. پولی که آخر کمپین جمع شد،‌بیش از ۹ میلیون تومان، از خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی من هم بیشتر بود. الان برای همه‌ی کارهایی که می‌خواستم در سال دوم کانال بی انجام بدم پول هست. در این گزارش توضیح می‌دم که این کمپین چطور اجرا شد و کمک‌ها از کجا اومدن.

من سعی می‌کنم همه‌ی کارهای مربوط به این پادکست و از جمله این کمپین رو Open Source کنم. یه این معنی که هر کسی که خواست بتونه به همه‌ی جزئیات روش من برای انجام دادن کارها دسترسی داشته باشه. اگر کسی دوست داشت درباره‌ی این چیزها بیشتر بدونه من خوشحال می‌شم کمک کنم.

از کجا شروع شد؟

برنامه‌ریزی برای کمپین کانال بی از اواخر سپتامبر ۲۰۱۶ شروع شد. کمک گرفتن از شنونده‌ها برای پرداخت هزینه‌ها رو قبلاً البته چند نفر پیشنهاد کرده بودند. ولی من از اوایل سپتامبر به فکرش افتادم و بعد از دو هفته شروع کردم درباره‌اش مشورت گرفتن. کم کم برنامه‌ی کمپین رو در قالب یک مدرک ساده مرتب کردم. هدف کمپین، زمانش، کارهایی که قبل از کمپین و در طول دوره و بعدش باید انجام بشه و این جور چیزها رو تو اون مدرک نوشتم و با چند نفر به اشتراک گذاشتمش و درباره‌اش باهاشون همفکری کردم و ازشون نظر گرفتم. در جریان تکمیل این مدرک، لیست کارهایی که باید انجام بشه در آمد و کم کم برای همه‌ی کارها مسئول تعیین شد.

تیم همکار

برنامه‌ریزی و آماده‌سازی کمپین شش هفته‌ای بیشتر از هشت هفته طول کشید. در این مدت برنامه و بودجه و هدف رو چندین بار بازبینی کردیم. برای کمپین لازم بود متن نوشته بشه، پوستر طراحی بشه و از همه مهم‌تر ویدئو ساخته بشه. برای ویدئوها سی نفر از چهار گوشه‌ی دنیا وقت گذاشتن، ویدیو ضبط کردن و رسوندن به سازنده‌ای که با دقت و حوصله ازشون دو تا ویدئوی موثر برای معرفی پادکست در آورد. همه‌ی این کارها رو دوستداران کانال بی انجام دادن. اینکه کمپین موفق شده ممنون این برنامه‌ریزی و این زحمت‌هاییه که قبل از شروع و در  مدت اجراش کشیده شده و من نمی‌تونم اون طوری که لازمه ازشون تشکر کنم. امیدوارم که به کمک این کمپین سال دوم کانال بی طوری باشه که همه‌ی کسانی که براش وقت گذاشتن و کمک‌های جورواجور کردن به مشارکتشون توش افتخار کنن.

چقدر پول جمع شد؟

برای کمک به پادکست سه راه تعریف کرده بودیم؛ سایت دونیت، صفحه پادکست کانال بی در Paypal و شماره حساب من در ایران. جدول زیر سهم هر کدوم از این راهها را در مبلغی که در پایان کمپین جمع شده نشان می‌ده.

روش کمک

(مجموع کمک (تومان

 تعداد افراد کمک کننده

Saman Bank ۱,۴۱۰,۰۰۰ ۲۸
۲nate ۴,۴۱۳,۵۹۹ ۹۹
PayPal ۳,۵۶۴,۰۰۰ ۶۰
جمع ۹,۳۸۷,۵۹۹ ۱۸۷
  • در مجموع در ده واحد پولی مختلف کمک گرفتیم. بیشترین کمک‌های غیر ریالی البته به دلار امریکا بود اما به دلار استرالیا و کانادا و نیوزلند و سنگاپور، یورو، کرون نروژ و سوئد و رینگت مالزی هم کمک کردین.
  • ۶۲٪ کل کمک‌ها به تومان بود و ۳۸٪ به ارزهای مختلف. می‌شه گفت ۶۲٪ کمک‌ها از داخل ایران بوده.

سایت دونیت

یک رکن موفقیت این کمپین سایت دونیت بود. شروع کمپین کانال بی در دونیت خوب نبود تا جایی که ما پوسترها رو تغییر دادیم و دونیت از راههای کمک حذف شد. اما تجربه‌ی من از ادامه‌ی این کمپین با دونیت بینقص بود. سریع، قابل اعتماد و خوشفکر هستند و در موفقیت کمپین کانال بی سهیم اند.

در یک نمونه‌ی مثال زدنی یک نفر اول صبح دستش خورده بود و به جای ۲۰ تومان ۲۱۰ هزار تومن داده بود و در سایت دونیت به من پیغام داده بود که ببین چه می‌شود کرد. در کمتر از ۱۴ دقیقه و بدون اینکه حتی نیازی به دخالت من باشد دونیت مبلغ اضافه را برگردانده بود و ایمیل تایید را هم فرستاده بود. نمونه‌ای کم‌نظیر از سرویس عالی و دقیق و بی‌منت.

من طرفدار Crowdfunding هستم. اینکه صد نفر با سهم‌های کوچک در کاری مشارکت کنند بیشتر از دیدن یک اسپانسر قوی بزرگ پشت کار خوشحالم می‌کند. چه به عنوان حامی چه به عنوان گیرنده‌ی کمک احساس رضایتی که از مشارکت در پروژه‌های اینجنینی داشته‌ام همیشه خالص و بادوام بوده. امیدوارم هم استقبال از  Crowdfunding بیشتر شود و هم از ۲nate.

اجرای نیمه خصوصی

سایت دونیت به جز کمکش در برگزاری کمپپن، خودش بزرگ‌ترین کمک ریالی رو هم به کمپین کرد و برنده‌ی پاداش ویژ‌اه‌ی شد که برای بالاترین کمک گذاشته بودیم، یعنی اجرای خصوصی. البته این اجرا نه خصوصی بلکه نیمه‌خصوصی خواهد بودهمون ‌طور که قرار بود همه‌ی کسانی که بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان کمک کردن به این این اجرا دعوت می‌شن. برنامه ریزی برای این اجرا شروع شده و در نیمه‌ی دوم فروردین ۹۶ در تهران برگزار خواهد شد. این راهیه که من بلدم برای اینکه از کسانی که کمک زیادی کردن با چیزی که می‌دونم دوستش دارند تشکر کنم. میزبان این برنامه هم دونیت خواهد بود.

باز هم ممنون از کمک‌هاتون. امیدوارم از سال دوم پادکست کانال‌بی بیشتر از سال اولش لذت ببرین و از اینکه به پادکست کمک کردین سربلند و خوشحال باشین.

.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید