Skip to main content

طبق خبر نیوزویک، این احتمال وجود داره که رهبر کارتل مشهور مواد مخدر، خواکین گوزمن لوئرا، ملقب به «ال چاپو» در ایالات متحده آمریکا به حبس ابد بدون امکان عفو محکوم بشه. در صورتی که این حکم برای این فرد، که علاوه بر قاچاق مواد مخدر به فرارهای مکررش از زندان هم معروفه، صادر بشه، به فوق امنیتی‌ترین و مخوف‌ترین زندان آمریکا در کلورادو منتقل می‌شه.

ال چاپو که شاید بشه گفت بزرگترین باند مواد مخدر جهان رو هدایت میکنه و کارهایی مثل قتل رقبا، پولشویی و قاچاق اسلحه رو انجام داده، در دادگاه بروکلین آمریکا ادعا کرده که بی‌گناهه. شرط استرداد این فرد به مقامات مکزیکی این بوده که مجازات اعدام برای او صادر نشه. در کیفرخواست صادره، ال چاپو به ۱۷عنوان جرم متهم شده و در صورتی که بر اساس این کیفرخواست محکوم بشه به حبس بدون بازگشت در زندان ایالتی و احتمالاً به مخوف‌ترین زندان موجود فدرال، زندان ای دی اکس در فلورنسِ کلورادو واقع در نود مایلی (۱۴۴ کیلومتری) جنوب دنور فرستاده بشه.

آقای مارتین هورن، استاد دانشکده علوم کیفری دانشگاه نیویورک، گفته: با توجه به سابقه فرار از زندان این فرد و توانایی‌اش در مذاکره و سازش با مقامات کیفری در مکزیک، احتمال اینکه به زندان ای دی اکس فرستاده بشه بسیار بالاست.

زندانیان زندان ای دی اکس در بخش‌های حفاظتی که خودشون زندان‌هایی داخل زندان هستند نگهداری می‌شوند. زندانی‌های این زندان مجبور به تحمل سلول انفرادی در ۲۳ ساعت از ۲۳ساعت روز هستند و تقریباً تمام ارتباط خودشون رو با دنیای بیرون از دست می‌دهند. از جمله زندانیان این زندان می‌توان به رمزی یوسف، طراح بمب‌گذاری مرکز تجارت جهانی واقع در نیویورک در سال ۱۹۹۳،  جوهر تسارنایف که به بمب‌گذاری در ماراتن بوستون محکوم شد، ریچارد رید معروف به «بمب‌گذار کفشی» و تد کزینسکی مشهور به یونابامبر اشاره کرد.

محدودیت‌های خاص این زندان علاوه بر اینکه جلوی فرار زندانیان رو می‌گیره و امنیت کارکنان زندان رو تضمین می‌کنه بلکه تضمین‌کننده این موضوعه که زندانی‌ها دیگه هیچ تهدیدی برای مردم نیستند.

پروفسور هورن در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته که: زندانیان این زندان هیچ تماسی با همدیگه ندارند و تمام حرکاتشون تحت نظارت و کنترله.

زندانی ۳۶ ساله سابق که شش سال حبس خودش رو در این زندان گذرونده به خبرنگار رویترز گفته: زندانیان گوآنتانامو شرایطشون به مراتب بهتر از ما بود. دعاوی حقوقی بی‌شماری علیه این زندان و شرایط زندگی در اون در دادگاه‌ها اقامه شده.

با توجه به نگرانی‌های امنیتی پیرامون مسئله ال چاپو، مقامات آمریکایی در مورد اینکه او تا زمان دادگاه کجا نگهداری میشه یا بعد از اون در صورت محکومیت به کجا فرستاده میشه، خیلی صحبت نمی‌کنند. ال چاپو بعد از دومین فرار ناگهانی و دراماتیک خودش از طریق حفر تونل از زندان مرکزی مکزیک، در روز پنجشنبه به نیویورک منتقل شد.

برخی معتقدند انتقال ال چاپو در شب مراسم تحلیف ترامپ در واقع اشاره‌ و هشداری در مورد آخرین ساعات ریاست جمهوری باراک اوباما بوده.

در هر حال، انتقال این فرد با حضور مقامات دو کشور در دو طرف مرز به منظور افزایش همکاری امنیتی و بهبود روابط این دو کشور همسایه بوده.

اپیزود دوم پادکست کانال بی درباره‌ی ال چاپو،‌ فرارهاش از زندان و کارتل سینالوئا رو اینجا بشنوید:

مترجم: آمنه

 منبع

دیدگاهتان را بنویسید