Skip to main content

بوستون این روزها شاهد مراسم سومین سالگرد فاجعه‌ی ۱۵ آوریل ۲۰۱۳ یعنی بمب‌گذاری ماراتون بوستونه و به همین مناسبت قراره چند نمایش و فیلم اجرا و اکران شه.

تو شماره‌ی چهارم کانال بی ماجرای تاثیرگذار دادگاه‌های جنجالی جوهر سارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون رو تعریف کردیم. سارنایفِ ۲۲ ساله الان تو زندان فدرال آمریکاست و محکوم به اعدامه. مدارک دادگاه نشون می‌دن جوهر به کمک برادر بزگترش تیمورلنگ سارنایف این حمله‌ی تروریستی رو برنامه‌ریزی کرده. کسی که که چندروز بعد از بمب‌گذاری، درحال فرار از دست پلیس تیر می‌خوره و کشته می‌شه.

اما دوتا از دوستای دبیرستان جوهر با درست کردن یه فیلم ۱۲ دقیقه‌ای تصویر متفاوتی از جوهر نشون می‌دن. این فیلم با عنوان جاهر، اسمی که سارنایف تو مدرسه باهاش شناخته می‌شد، از امروز تو فستیوال فیلم Tribeca در نیویورک نشون داده می‌شه.

سازنده‌ها توی فیلمشون از جوهر به عنوان دوستشون و کسی که می‌شناختنش حرف می‌زنن و از واکنش خودشونمی‌گن وقتی فهمیدن جوهر متهمِ این بمب گذاریه. فیلم‌نامه‌نویس،کانو-یونگ، می‌گه نوشتن این فیلم‌نامه بهش کمک کرده که ابعاد فاجعه رو بهتر درک کنه و با این تراژدی راحت‌تر کنار بیاد. می‌گه چیزی در مورد جوهر وجود داره که همیشه براش مثل یه راز خواهد موند و تعریف می‌کنه که جوهر همسایه‌شون بوده، دوستیشون از اولین سال کالج تا آخرین سال ادامه داشته و هرگز تو این مدت حس بدی نسبت به جوهر نداشته. توی این فیلم اونا داستان جوهری رو تعریف می‌کنن که کاپیتان خاکیِ تیم کشتی و دانش‌آموز آروم مدرسه بوده.

کانو ضمن ابراز هم‌دردی با قربانیای فاجعه تاکید می‌کنه که تمرکز فیلم روی قربانیا نیست و فیلم زاویه‌ی دید دیگه‌ای داره. این دو نفر می‌گن ما سعی کردیم تجربه‌ی شخصی خودمون از برخورد با جوهر رو به تصویر بکشیم و رنجی که توی فیلم درموردش حرف می‌زنیم ربطی به رنج قربانیا نداره. کانو می‌گه ما به قدر کافی توی اون رنج بودیم، بهتره دیگه از پرداختن بهش دست برداریم و اجازه بدیم کم‌کم دردامون التیام پیدا کنه. مایکل لیتریو هم می‌گه این فاجعه‌ها از راه می‌رسن و مارو قوی‌تر می‌کنن همونطور که الان خودش هم حس می‌کنه بعد از عبورش از این رنج قوی‌تر شده.

کارگردان این فیلم می‌گه چیزی که اهمیت داره اینه که ما بپرسیم و بفهمیم که چرا و چطور این تغییرها برای یکی مثل جوهر رخ می‌ده و راه آدمای آروم چطور به همچین خشونت مرگباری ختم می‌شه. اون می‌گه اگه به چرایی این اتفاقات نپردازیم صدمه‌ی جبران‌ناپذیری به خودمون زدیم. خیلی‌ها، چه در بوستون و چه در بقیه جاهای امریکا و دنیا منتظرن ببینن که جوهر از نگاه این آدمهایی که ار نردیک و خیلی خوب می‌شناختنش چه جور آدمی بوده.

اگر در آینده راهی برای دیدن این فیلم کوتاه روی اینترنت پیدا شد حتمن از همین وبلاگ خبرش رو می‎گیرین. تا اون موقع می‎تونین ماجرای جالب دادگاه جوهر سارنایف رو از کانال بی بشنوین. ‎

نویسنده‌ی همکار: زهرا جعفری

قسمت چهارم پادکست کانال بی رو از ناملیک بشنوین:

http://goo.gl/b90o67

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238783036″ params=”color=00cc11&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید