Skip to main content

 اف بی آی گزارش ملاقات با تیمورلنگ سارنایف در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرد، تیمورلنگ دو سال بعد در مسابقات ماراتن بوستون بمب‌گذاری کرد و در جریان درگیری‌ها کشته شد.

براساس گزارشی که اف بی آی اخیرا منتشر کرده‌، تیمور لنگ سارنایف، بمب‌گذار ماراتن بوستون، در سال ۲۰۱۱  به اف‌بی‌آی  گفته بود  که چهار مرد جوانِ مرموز به سراغ او آمدند، اما دیگر سروکله‌شان پیدا نشد.

تیمورلنگ در جریان تعقیب و گریز توسط پلیس کشته شد و برادرکوچکش، جوهر، به عنوان تنها متهم پرونده در سال ۲۰۱۵ به حبس ابد محکوم شد. به همین دلیل وکلای جوهر تلاش می‌کردند برادر بزرگتر به عنوان مغز متفکر، مقصر و عامل بمب‌گذاری شناخته شود. آن‌ها در جریان محاکمه به سوءظن دولت روسیه نسبت به ملاقات سارنایف و اف بی آی نیز اشاره کردند.

در جریان تحقیقات اف بی آی اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از تروریسم در مذاکره‌ی سارنایف با ماموران در سال ۲۰۱۱ پیدا نشده، اما جزئیات گزارش منتشر نشده است. طبق این گزارش سارنایف اظهار کرده این چهار مرد ناشناس در دیداری که تابستان ۲۰۱۱ با او داشته‌اند، راجع به مناقشه‌ی روسیه و چچن و همین‌طور زندگی او در آمریکا سوال پرسیدند. ماموران اف بی آی سارنایف را در خانه‌ی خودش ملاقات کردند و تیمورلنگ به آن‌ها توضیح داده که هیچ وقت مشکلی با روس‌ها در آمریکا نداشته و به نظرش جنگ بین رهبران دو کشور است، نه افراد. همین طور گفته که نمی‌داند چرا کسی باید به دنبال او باشد، بعد از آن روز هم دیگر آن افراد را ندیده و تماسی با هم نداشته‌اند.

سارنایف در ادامه از علاقه‌اش به بوکس گفته و اینکه به همین دلیل وارد ارتش نشده تا بتواند به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کند. تاکید کرده هدفش از مبارزه دفاع از دیگران است و قصد خشونت ندارد. توضیح داده به همه‌ی ادیان احترام می‌گذارد و فکر می‌کند هر دینی باعث بهبود زندگی افراد می‌شود. اضافه کرده دوستان مسلمان زیادی ندارد و فکر نمی کند اسلام‌گرایان افراطی در محل زندگی‌اش، کیمبریج، حضور داشته باشند. به علاوه گفته در حالی که از وجود وب‌سایت‌های متعلق به افراط تندرو و افراطی باخبر است و همچنین پیگیر اخبار و اتفاقات روز هست، هرگز به دنبال اطلاع از دیدگاه‌های افراطی نبوده است. گزارش اف بی آی با اشاره به این نکته که سارنایف با ماموران همکاری می‌کرده و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار می‌داده، به پایان می‌رسد.

 

مترجم: زهرا

منبع

دیدگاهتان را بنویسید