Skip to main content

هفته‌ی گذشته ویدیویی از شلیک محافظان یک کشتی تجاری به قایق دزدان دریایی به سرعت در اینترنت دست به دست شد که تا الان دوازده میلیون بیننده داشته. این ویدئو که هیچ توضیحی ندارد مربوط به پنج سال پیش است.

دزدان دریایی سومالی بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ فعالیت زیادی داشتند، حدود ۱۲۰ کشتی تجاری را دزدیدند و برای آزادسازی کشتی و ملوان‌ها باج‌های چندین میلیون دلاری ‌گرفتند. ولی خیلی وقت است که با حضور ناوهای نظامی در شاخ آفریقا و محافظان خصوصی روی کشتی‌ها دیگر فعالیت چندانی ندارند.

این فیلم اولین‌بار در فروردین ۱۳۹۱ بدون هیچ جزئیاتی روی سایت لایولیک منتشر شده بود و همان موقع هم بحث‌های زیادی حولش شکل گرفت. بلومبرگ در اردیبهشت ۹۱ گزارشی تهیه کرد و کمی قضیه را روشن کرد. ویدئو نخستین بار در آذر ۱۳۹۰ در یک همایش ترابری نمایش داده شده و فیلمبردارش کارمند یک شرکت امنیتی خصوصی در ویرجینیا به نام ترایدنت بوده. کشتی کشتی فله‌بر (Bulk Carrier) کوچکی است به نام ام دی آوکات که به شرکت ترایدنت در نیویورک تعلق دارد. رئیس شرکت ترایدنت به خبرنگار بلومبرگ گفته این حمله دومین حمله به آن کشتی در سه روز بوده و تیراندازی‌ها مطابق قوانین صورت گرفته. قایق دزدان دریایی از لنجی می‌آمده که نقش پایگاه دزدان را داشته. به گفته‌ی رئیس شرکت ترایدنت احتمال دارد که چند نفر از دزدان در تیراندازی کشته و زخمی شده باشند، ولی کار ما شمردن جنازه نیست. همه‌ی عملیات نیروهای امنیتی روی کشتی فیلمبرداری شده و فیلم‌ها در اختیار صاحب کشتی است.

اما چرا ویدئو الان دوباره پخش شد؟ یک پاسخ این است که دزدان اخیراً برای نخستین بار بعد از ۱۳۹۱ توانسته‌اند یک کشتی تجاری را بدزدند. البته کشتی دزدیده‌شده، یک نفت‌کشAris 13، پس از درگیری با نیروی دریایی محلی آزاد شد و باجی به دزدان پرداخت نشد. به هر حال حمله‌های دزدان قابل مقایسه با دوران اوج راهزنی دریایی نیست. پس می‌توانیم به آن‌هایی که ویدئو را دوباره آپلود کرده‌اند بگوییم شرم بر شما که ویدیوئی را که متعلق به خودتان نیست بدون توضیحات پخش کرده‌اید و باعث سردرگمی و نگرانی شده‌اید، آن هم فقط برای اینکه به شما توجه شود و کمی پول از این راه به جیب بزنید.

داستان فرار ملوانان کشتی آلبلدو از چنگ دزدان دریایی سومالی را می‌توانید در قسمت سوم کانال بی بشنوید.

مترجم: کیوان

ویدیو روی سایت لایولیک

منبع

دیدگاهتان را بنویسید