skip to Main Content
پلیس محلی آلبمارل موافق آزادی ینس سورینگزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

پلیس محلی آلبمارل موافق آزادی ینس سورینگزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

گزارش‌های جدید نتایج تست DNA در پرونده‌ی قتل نانسی و درک هیسوم را زیر سوال می‌برند.

چیپ هاردینگ، پلیس محلی بخش آلبمارل، از تلاش برای آزادی ینس سورینگ سخن گفت. سورینگِ آلمانی‌الاصل محکوم به قتل نانسی و درک هیسوم، والدین دوست‌دخترش الیزابت در سال ۱۹۸۵ است. سورینگ این قتل رو به درخواست الیزابت انجام داد و در بازپرسی‌های اولیه به قتل اعتراف کرد. بعدها اعترافش را پس گرفت و گفت برای نجات الیزابت چنین اعترافی کرده.

اخیرا وکیل سورینگ گزارشی منتشر کرده که نتایج تست DNAای را که سال ۲۰۰۹ روی شواهد باقی‌مانده از صحنه‌ی جنایت انجام شد زیر سوال می‌برد که بر اساس آن سورینگ از فرماندار ایالت ویرجینیا درخواست عفو مشروط کرده و این درخواست بخشی بر پایه‌ی همین تست DNA است. باید گفت که در هنگام وقوع جنایت در سال ۱۹۸۵ آزمایش DNA در دسترس نبود. این پرونده سال‌هاست توجه عموم را به خودش جلب کرده و اخیرا از روی آن کتابی در امریکا و فیلمی در آلمان ساخته شده است.

چیپ هاردینگ در نامه‌ای نوزده صفحه‌ای به فرماندار نوشت که بعد دویست ساعت مطالعه‌ی پرونده به این نتیجه رسیده شواهد نشان از بی‌گناهی سورینگ دارند و اگر محاکمه امروز انجام می‌شد، سورینگ محکوم نمی‌شد.

در سال ۲۰۰۹ دپارتمان علوم فارنزیک ایالت ویرجینیا در یازده مورد از شواهدی که از صحنه‌ی جنایت جمع‌آوری کرده بود DNA انسانی پیدا کرد ولی نتونست این DNA را به ینس سورینگ یا الیزابت هیسوم مربوط کند.

سال گذشته وکیل سورینگ، استیون رزنفیلد، اعلام کرد دو تا از این یازده مورد، لکه‌های خون با گروه خونی O بوده‌اند. گروه خونی سورینگ O بود و در دادگاه از این لکه‌ها برای اثبات حضورش در صحنه‌ی جنایت استفاده شده بود. به گفته‌ی رزنفیلد با این کشف فقط یک راه برای اثبات جرم سورینگ مانده: این‌که فرض کنیم سورینگ همدست مذکری با گروه خونی O داشته و در تمام این سال‌ها نامش را فاش نکرده.

در گزارش DNA مشخص شده که DNAای که در لکه‌های خون گروه O پیدا شده با DNAای که در لکه‌های خون با گروه خونی A پیدا شده یکی است و از یک مرد به جا مونده، این در حالی است که درک هیسوم، مقتول، گروه خونی A داشته.

به گفته‌ی بتی دپورتس، رئیس آکادمی علوم فارنزیک امریکا، از آن‌جا که یه نفر نمی‌تواند دو گروه خونی مختلف داشته باشد گزارش دپارتمان نشان‌دهنده‌ی این است که یک چیزی درست نیست و شاید مدارک جمع‌آوری شده در محل جرم آلوده شده.

اما موزس شنفیلد، کارشناس DNA در دانشگاه جرج واشنگتن، هفته‌ی گذشته در گزارشی نوشت که دپارتمان فارنزیک ایالت ویرجینیا گزارشی گمراه‌کننده منتشر کرده و اطلاعاتی که از صحنه‌ی جرم به دست آمده آن‌قدر کافی نیست که بتوان با اطمینان گفت DNA دو لکه‌ی خونی مال یک نفر است؛ و با توجه به اینکه DNA روی لکه خونی O متعلق به ینس سورینگ نیست، حداقل یک مرد دیگر با گروه خونی O در صحنه‌ی جنایت حضور داشته.

به دنبال گزارش شنفیلد، دپورتس در اظهارنظری گفت که نتیجه‌گیری‌اش بر اساس گزارش دپارتمان بوده و به جزئیات تست انجام شده دسترسی ندارد، ولی تاکید کرد تا وقتی  DNAای از مقتولین در دسترس نباشه و نتوان با مقایسه ثابت کرد ‌DNA پیدا شده متعلق به مقتولین نیست این یافته‌ها ارزشی ندارند.

وکیل سورینگ سه‌شنبه گفت DNA مقتولین در دسترس نیست و نتایج تست DNA هم آن‌قدر دقیق نیست که بتوان از آن برای تعیین هویت استفاده کرد و فقط می‌توان با مقایسه، افرادی را از دایره‌ی مظنونین خارج کرد.

سورینگ که الان پنجاه ساله است در سال ۱۹۹۰ محاکمه و به دو بار حبس ابد محکوم شد. او بعدها گفت اعتراف اولیه‌اش برای حمایت از دوست‌دخترش بوده، چون به اشتباه فکر می‌کرده از نوعی مصونیت دیپلماتیک برخوردار است و ممکن است به عنوان نوجوان محاکمه شود.

هیسوم پنجاه‌وسه‌ساله که پیش از محاکمه به قتل اعتراف کرد و به ۹۰ سال زندان محکوم شد سال پیش در مصاحبه‌ای گفت در زمان جنایت در واشنگتن منتظر سورینگ بوده، اما پذیرفت که سورینگ به خاطر او دست به این قتل زده. شواهدی از حضور او در صحنه‌ی جنایت وجود دارد ولی نمی‌شود با قطعیت گفت مربوط به زمان وقوع قتل است یا از دیدارهای گذشته‌اش باقی مانده. چیپ هاردینگ معتقده الیزابت در صحنه‌ی جرم حضور داشته و قتل را با کمک دو هم‌دست مرد انجام داده است.

قصه‌ی ینس سورینگ و الیزابت هیسوم را در اپیزود ده کانال بی بشنوید.

 

مترجم: مهسا

منبع

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *