Skip to main content

اف بی آی بالاخره در سال ۲۰۱۶ یکی از طولانی‌ترین و فرسایشی‌ترین تحقیقاتش را متوقف کرد. این تنها پرونده‌ی هواپیما‌ربایی در تاریخ هوانوردی هست که معمای آن حل‌نشده باقی مانده. حالا کسی پیدا شده که می‌گوید هواپیماربا را می‌شناسد.

بیل رولینز فکر می‌کند این هواپیماربا را که اف بی آی، اسم مستعار دی بی کوپر را رویش گذاشته، می‌شناسد و در کتابی نظریه‌اش رو توضیح می‌دهد. رولینز یک مهندس و مخترع اهل نیو بوستون است که تا ماه جولای گذشته این ماجرا را خیلی عادی دنبال می‌کرد تا اینکه مستند «دی بی کوپر: پرونده‌ی مختوم؟» را می‌بیند که در آن اف‌بی‌آی اعلام کرده دیگر پیگیر این پرونده نیست. رولینز تصمیم گرفت شواهد را بررسی کند، به‌خصوص کراواتی که کوپر قبل از پریدنش باز کرده بود. این کراوات آثاری از مواد معدنی کم‌یاب از جمله تیتانیوم را به خودش داشت که در صنایع خیلی محدودی از آن‌ها استفاده می‌شود. احتمالا اف بی آی این مدرک را دست کم گرفته، در ضمن اصلا چرا باید کسی با همچین تخصصی باید جان خودش را به خطر بیندازد؟

به دنبال این پرسش رولینز به این نتیجه رسید که تمام شواهد به مهندسِ متخصص و سرگرد بازنشسته‌ی ارتش به نام جو لُکیچ اشاره می‌کنند. و کتابِ «دی بی کوپر زرنگ، چطور فرار کرد» را نوشت. او در گفتگویی رولینز اشاره می‌کند که اتفاقی غم‌انگیز برای این مرد افتاده. در واقع هم اتفاقی غم‌انگیز برای جو لکیچ رخ داده بود. کمتر از دوماه قبل از این هواپیماربایی دخترش در هواپیماربایی دیگری، به همراه خلبان، به ضرب گلوله‌ی همسر عجیب‌وغریبش کشته شده بودند. شوهر سوزان پس از مداخله‌ی ماموران پلیس فدرال که مانع سوختگیری این هواپیمای کوچک شده بودند اقدام به شلیک کرد.

رولینز می‌گوید که جو لکیچ در مورد جورج کلیف به اف بی آی هشدار داده بود که او حالت روانی پایداری ندارد و همیشه با خودش اسلحه حمل می‌کند. بعدها این حادثه نمونه‌ای می‌شود از نبایدها در مواجهه با هواپیماربایی. طبق نظریه‌ی او هواپیمارباییِ نورث‌وست نوع پیچیده‌ای انتقام از اف بی آی بود. آن‌ها بیش از هزار مظنون داشتند و جستجوهاس بی ثمر و بی‌شماری کردند و این درحالی بود که دی بی کوپر به قهرمانی محلی تبدیل شده بود و حتی یک رستوران هم به اسم او در شهر ناشوآ باز شد که روی جلد منوی آن داستان هواپیماربایی شرح داده شده بود.

رولینز می‌گوید لکیچ به‌شدت از اف بی آی انتقاد میکرد و در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که آن‌ها اشتباه خیلی بزرگی را مرتکب شده‌اند. لکلیچ در ماه فوریه درگذشت. به نظر رولنز او مجرم نبود، فقط یک آدم عادی بود که تحملش تمام شده بود.

ماجرای هواپیمارباییِ مارتین مک‌نلی و هواپیماربایی‌های دهه‌ی هفتاد آمریکا را در کانال بی بشنوید.

مترجم: روشن

منبع

دیدگاهتان را بنویسید