Skip to main content

تنش‌ها وقتی بالا گرفت که در جلسه‌ی بررسی آزادی مشروط دلال سابق مواد مخدر دیترویت، ریچارد ورشه جونیور معروف به وایت بوی ریک، دادستان از او در مورد گذشته‌اش پرسید و توصیه کرد که آرامش خودش را حفظ کند.

ورشه چهل‌وهفت ساله، به جرم انبار و قصد انتقال کوکائین بیست‌ونه سال با امکان آزادی مشروط در زندان گذارنده است. در هفده سالگی وقتی مخفیانه برای پلیس و اف بی آی کار می‌کرد دستگیر شد و به نگه‌داری هشت کیلو پودر کوکائین مرغوب و نزدیک به سی هزار دلار پول اعتراف کرد. ورشه در ماه فوریه به مطبوعات گفته بود که یکی دو سالی برای نیروهای قضایی کار می‌کرده و یازده ماه هم برای خودش مواد می‌فروخته. زندگی او الهام بخش چندین فیلم، از جمله فیلمی در حال تولید با بازی متیو مک‌کانهی، بوده.

ولی موضوع آن جلسه پرونده‌ی دیگری در ایالت فلوریدا بود، پرونده‌ای مربوط به سال ۲۰۰۳. ورشه وقتی در فلوریدا زندانی بود به دست داشتن در طرح نقشه سرقت اتومبیل متهم شد. به گفته‌ی منابع رسمی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که دفاعی در این خصوص ندارد؛ به عبارت دیگر هردو اتهام اخاذی و توطئه برای اخاذی را پذیرفت و به پنج سال زندان محکوم شد.

دستیار دادستان عمومی، اسکات راثرمل، که نماینده‌ی هیأت عفو مشروط هم هست، در این جلسه اعلام کرد که بر اساس استشهادنامه‌ای در پرونده‌ی فلوریدا، نه تنها دزدی ماشین بلکه طرح نقشه برای قاچاق کوکائین به ویرجینیا هم بخشی از پرونده بوده. این اتفاقات در دهه‌ی چهارم زندگی متهم ما رخ داده است.

ورشه ادعا می‌کند که چیزی از این ماجرا نمی‌دانسته، اما راثرمل گفته شواهد پرونده‌ای که ورشه در آن اتهاماتش را قبول کرده، در مورد این موضوع هم کاملا موجه و مدلل هستند.

ورشه در دادگاه پای زنجیرشده‌اش را آرام روی زمین کوبید و گفت: «اشتباهه، من هیچ وقت اعلام گناهکاری در هیچ مورد مواد مخدر نکردم»

راثرمل پاسخ داد: «من ازتون میخوام که آرامشتون رو حفظ کنید، آقا.»

وکیل ورشه، رالف موزیلی، بعد از این جلسه گفت که اتهامات مربوط به کوکایین را پلیس برای گرفتن حکم تفتیش به قاضی داده بود و بخشی از اتهام اصلی ورشه نیستند. و در قرار اولیه‌ی قبول اتهام، هیچ اشاره‌ای به کوکایین وجود نداشت.

موزیلی در مورد موکلش گفت: «من داشتم می‌دیدمش که بی‌تاب‌تر می‌شه، چون همون سوال‌های تکراری رو دوباره و دوباره جواب می‌داد. ولی از یه دید دیگه، چون دادستانی می‌خواست به جوابی برسه که وجود نداشت.» موزیلی مختاطانه به گرفتن آزادی مشروط خوش‌بین است.

در آغاز این جلسه، راثرمل گفت به آن‌جا آمده تا در مورد میزان خطرِ احساسی، جسمی و مالی ورشه برای جامعه تصمیم بگیرد. پرسشها به ترتیبِ زمانی آغاز شدند، از چهارده سالگی ورشه زمانی که اف بی آی استخدامش کرد تا به تحقیقات مواد مخدر آن‌ها کمک کند، تا زمان قاچاق و فروش مواد و نهایتا دستگیری ورشه. ورشه در جریان جلسه اغلب خیلی آرام بود و همکاری می‌کرد و به همه‌ی پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

این جلسه ساعت یک بعدازظهر پس از چهار ساعت خاتمه پیدا کرد.

مترجم: روشن

منبع

دیدگاهتان را بنویسید