Skip to main content

در اپیزود نهم پادکست کانال بی ماجرای پرونده عجیب وایت بوی ریک رو شنیدید و اینکه چرا ریچارد ورشه بعد از نزدیک سی سال هنوز زندانیه. اما اخیرن خبرهای جدیدی راجع به پرونده‌ش شنیده شده.

بعد از سال‌ها انتظار پشت میله های زندان، بزهکار جوانی که بلندترین دوره‌ی محکومیت غیرجنایی ایالت میشیگان را سپری کرده آزاد می‌شود. بعد از سه دهه زندانی بودن «وایت بوی ریک» قاچاقچی سابق سه هفته پیش درخواست عفو داد. اما ممکن است هنوز حالا حالاها توی زندان بماند. ریچارد ورشه که در نوجوانی پس از دستگیری با هشت بسته کوکایین محکوم به حبس ابد شده بود بالاخره هفته پیش توسط «هیات آزادی‌های مشروط» مجاز به ارائه‌ی درخواست آزادی مشروط شد.

وایت بوی ریک ممکن است تا اواسط ماه آوریل از زندان «گریت لیک» آزاد شود، اما همچنان محکوم به سپری کردن باقی‌مانده‌ی محکومیت خودش در زندان فلوریداست، این محکومیت نتیجه‌ی جرایمی است که در زندان در سال ۲۰۰۶ انجام داده بود.

رالف موسیلی وکیل ورشه در مصاحبه با «دیترویت فری‌پرس» بعد از اعلام رای هیات آزادی‌های مشروط گفت: «حداقل کورسوی امیدی براش وجود داره. اون می‌دونه که چقدر باید محکومیت بکشه و پایانش رو هم می‌دونه». در حال حاضر ورشه بلندترین دوره‌ی محکومیت به عنوان یک نوجوان بزهکار را در میشیگان طی کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه‌ی «دیلی بیست»، ورشه پس از اینکه به عنوان خبرچین اف‌بی‌آی در سن ۱۴ سالگی فعالیت کرده بود، درگیر مواد مخدر شد. اف بی آی به دلیل فشارهای سیاسی ارتباطش با او را به عنوان منبع اطلاعات قطع کرد. بعد از این اتفاق ورشه به گذران زندگی از تنها راهی که بلد بود رو آورد: «فروش مواد مخدر»

وایت بوی ریک در مصاحبه با فیکس در سال ۲۰۱۵ گفت: «نیروهای دولتی من رو وارد این نوع زندگی کردند. این روش به من یاد داده شد و بعد اونا من رو تنها گذاشتند. یک سال بعد من دستگیر شدم و به زندان افتادم». او در ابتدا بر اساس قانون ۶۵۰-ابد، یکی از بدنام‌ترین قوانین دوران مبارزه با مواد مخدر به حبس ابد محکوم شد. بر اساس این قوانین بسیار سختگیرانه هر کسی که با بیش از ۶۵۰ گرم کوکایین دستگیر می‌شد به طور خودکار حکم حبس ابد می‌گرفت. این قوانین در طی سال‌ها ملایم‌تر شده و دادگاه‌ها با دادن حکم قطعی حبس ابد برای بزهکاران نوجوان مخالفت کرده‌اند.

حتی بعد از دستگیری هم ورشه به همکاری با نیروهای دولتی ادامه داد و از همین طریق پلیس‌های فاسد را به زندان انداخت. با این حال این همکاری‌ها در کاهش دوران محکومیتش آنقدری که انتظار داشت کمکی نکرد. خودش معتقد است که که این همکاری‌ها احتمالا به ضررش تمام شده، چرا که باعث شد افراد بلندمرتبه‌ی ذی‌نفع ترجیح بدهند او بیشتر در زندان بماند. «راستش من معتقدم به خاطر همکاری من با دولته که دیگران می‌خوان من تو زندان باقی بمونم.»

همکاری ورشه با دولت نه تنها منتج به آزادی‌اش نشد، که حتی موفق به کسب حمایت برنامه‌ی «حمایت از شاهدین» و عدم انتقالش ‍به زندان فلوریدا هم نشد – جایی که در آن با گروهی از تبهکارن اتومبیل٬ در میامی رفت‌وآمد کرد که منتج به محکومیت بیشتری برایش شد. ظاهراً برنامه این بوده که می‌خواسته به خواهرش برای حمایت از خواهرزاده‌اش پول برساند

به‌هرحال قضیه‌ی معاملات ماشین‌ها برای ورشه پنج سال زندان بیشتر آب خورد. الان بیشتر از یک سال از زندان فلوریدا را سپری کرده و همچنان سه سال و هشت ماه دیگر آن‌جا بماند، مگر اینکه وکیلش بتواند تخفیفی در مجازاتش بگیرد. ورشه ۱۱ سال پیش به نقشش در جابجایی خودروهای مسروقه در فلوریدا اقرار کرد و به پنج سال زندان در پی پایان حبس قبلی‌اش محکوم شد. او در مصاحبه‌ای گفته بود تمام کاری که کرده معرفی یک نفر بوده و اینکه خواهرش در این معامله ۶۰۰۰ دلار گرفته، اما او مجبور شده پیشنهاد اعتراف را بپذیرد تا پلیس پای مادر و خواهرش را وسط نکشد.

روز جابه‌جایی ریچارد ورشه از زندان میشیگان نزدیک است. بعد از اینکه یک هیات عفو مشروط یکپارچه به آزادی او رای داد، مسوولان زندان میشیگان به سرعت برای دریافت مدارک آزادی‌اش اقدام کردند، اما ورشه که نزدیک به ۳۰ سال را در زندان گذرانده حالا برای آزادی کامل با مسوولان قضایی فلوریدا روبرو است. مدارک عفو وایت بوی ریک روز تولدش به دستش رسید اما به محض اینکه دوره‌ی سی روزه اجباری او در میشیگان تمام شود مسوولان زندان فلوریدا برای بردن او حاضر خواهند بود.

ماجرای انتقال او به دپارتمان اصلاح فلوریدا اطلاع داده شده اما معلوم نیست آن‌ها کی سر می‌رسند. عفو ورشه «بدون تاریخ مشخص» تعریف شده و در نتیجه فلوریدا هر وقت بخواهد می‌تواند او را از میشیگان ببرد.

رالف موزیلی، وکیل ورشه امیدوار بود بتواند ماجرای حکم فلوریدای او را قبل از خروجش از میشیگان حل کند، اما این امیدواری فقط با لطف بزرگی از طرف مسوولان قضایی فلوریدا ممکن بود. اینکه بپذیرند حکم زندان ورشه را از حبس متعاقب حکم قبلی به حبس هم‌زمان تغییر دهند که باعث می‌شد مدت زندان او در میشیگان به جای حکم فلوریدا هم محاسبه شود.

اما حالا به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای تغییر محکومیت ریک به بعد از انتقالش به فلوریدا موکول خواهد شد.

نیل راکیند، کارشناس حقوقی محلی که پرونده‌ی ورشه را دنبال کرده می‌گوید قانون مشخص است. ورشه باید دوران حبس خود را در فلوریدا بگذراند، مگر اینکه مسوولان ایالتی یک تصمیم غیرمعمول بگیرند، که این اتفاقی نادر است. اما نادر به معنی غیرممکن نیست. در این پرونده دلایل خوبی هست که قاضی را برای این کار قانع کند.

ورشه حالا نمی‌داند کی قرار است به فلوریدا برود، و از کدام زندان سر در می‌آورد. مثل هر زندانی دیگری این را وقتی می‌فهمد که به فلوریدا رسیده باشد.

مترجم: مهسا

منبع

دیدگاهتان را بنویسید