Skip to main content

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای ادعا کرده که استرداد اِل چاپو، رییس سابق بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر در مکزیک، باعث افزابش انفجاری خشونت در ایالت محل سکونتش در سینالوآ، زادگاه صنعت مواد مخدر در مکزیک، شده است.

در حالی که ال چاپو در سلولی انفرادی و در زندانی فوق امنیتی در نیویورک در انتظار محاکمه به سر می‌برد، گروه‌های رقیب در حال مبارزه بر سر امپراتوری چند میلیارد دلاری او هستند. او به اتهام قتل و قاچاق مواد مخدر در ماه ژانویه به آمریکا استرداد شد.

نویسندگان اکونومیست هم در مقاله‌ای درباره‌ی دلیل افزایش خشونت در مکزیک نوشته‌اند: «ما به این نتیجه رسیدیم که دستگیری رهبر یک سازمان قاچاق مواد در حیطه شهری باعث افزایش هشتاد درصدی آمار قتل می‌شود و این اثر تا دوارده ماه باقی می‌ماند. با توجه به این‌که حذف مهره‌ی اصلی باعث درهم‌ریختگی سازمان می‌شود، ما همچنین مشاهده کردیم که آمار قتل در شهرهای دیگری که این سازمان حضور دارد نیز اقزایش می‌یابد. همچنین در شهرهای مجاور این سازمان هم پس از دستگیری مهره‌ی اصلی شاهد افزایش سی درصدی جرایم قتل به مدت شش ماه بودیم تا آمار به شرایط عادی بازگشت. برای شهرهای دورتر، این ارقام به هجده درصد فراتر از انتظار می‌رسد. در شهرهایی که این سازمان حضوری ندارد ما شاهد افزایش اندک آمار جنایات بودیم.»

تنش بین عرضه‌کنندگان رقیب در همه‌ی بازارها وجود دارد. اما در مورد تجارت‌های قانونی این تنش‌ها به شکل مبارزات تبلیغاتی یا شکایات در دادگاه نمود پیدا می‌کنند و نه به شکل خشونت.

مترجم: روشن

منبع

دیدگاهتان را بنویسید