Skip to main content

در پادکست ال چاپو قصه‌ی عجیبی رو شنیدیم از ملاقات و بازجویی یه بازپرس پرونده ال چاپو باهاش در اولین دوره زندانی بودنش. سی ان ان احیزن گزارشی منتشر کرد که نشون می‌داد بیش از پلیس مکزیک در حمله به انباری متعلق به کارتل سینالوئا بیش از پنجاه تن مواده شیمیایی ضبط کرده که برای درست‌کردن مث آمفتامین استفاده می‌شن. یعنی بیش تر از نورده هزار گالن پلاستیگی پر از مواد شیمیایی خطرناک. پروسه‌ی تولید رو احتمالن خیلی‎ها تو سریال برکینگ بد دیدن. گزارشگر می‌گه این نشون می‌ده که با اینکه رییس پشت میله‌هاست اما تشکیلاتش دارن کارشون رو می‌کنن. بعد به این بهانه با خوزه اورتگا، بازپرسی که شونرده سال پیش تو زندان ال چاپو رو دیده مصاحبه می‎کنه. فیلم گزارش رو می‌تونین اینجا ببینین.

‎قصه‌ی اون روز اینه که خوزه آنتونیو اورتگا زودتر به قرار ده صبحش رسید. دادستان جنایی آماده بود با کیفی پر از اسناد پرونده مربوط. عصبی نبود اما از خودش می پرسید آیا مظنون همکاری می‌کنه؟ آیا جزییات به درد بخوری می‌گه  که به حل مساله کمک بکنه؟

160120105046-01-el-chapo-in-prison-0120-exlarge-169

بعد از زندان بهش زنگ زدن . تماس از یه کارمند زندان بود که می‌گفت مظنون آماده نیست. اورتگا مجبور شاید ساعت‌های بیشتری منتظر بمونه. زمان گذشت. وقتی باهاش تماس گرفتن و گفتن که می‌تونه ببیندش ساعت ده شب بود.

اورتگا اول جا خورد که اون و همکارش به اتاق همیشگی که جلسات برگذار میشد برده نشدند بلکه به یه اتاق رفتند کنار اتاق رییس زندان، جایی که یه منشی کامپیوتر و پرینترش رو برای جلسه رسیدگی آماده کرده بود.

در باز شد و بالاخره مظنون، ژواکین ال چاپو گوژمان وارد شد. یه لبخندی به لبش داشت که انگار داره تو یه دورهمی شرکت می‌کنه و با همه چاق سلامتی کرد.

این جلسه در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۰۰ برگذار شد.  ال چاپو در زندان فدرال پونته گرنته، نزدیک گوادالاخارای مزیک، زندانی بود. اون از تاریخ ۹ ژوین ۱۹۹۳ بعد از اینکه در گواتملا نزدیک مرزهای مکزیک دستگیر شده بود، به جرم قاچاق مواد مخدر، قتل و آدم ربایی زندانی بود.

اورتگا توسط رهبران کلیسا مسئول بررسی قتل کاردینال ژوان پوسداس اوکامپو بود که در جریان رگبار گلوله  در فرودگاه گوادالاخارا به تاریخ ۲۴ می ۱۹۹۳ کشته شده بود.

مسئولان مکزیکی معتقد بودند که در اصل ال چاپو خودش هدف گلوله‌هایی بوده که کاردینال رو کشتن. هدف اورتگا هم بازجویی ال‌ چاپو در این مورد بود. .اینکه چرا اون روز تو فرودگاه بود؟ کجا می رفت؟ کی کاردینال رو کشت؟ و سوالاتی ازین دست.

اما اورتگا اول می خواست بدونه چرا مطلع دوازده ساعت تاخیر داره. توضیحات اونو عصبی کرد.

ال چاپو گفت: نگاه، من امروز بازدید زناشویی داشتم. بعدش رفتم سونا و بعد گفتم یه چرتی بزنم تا بتونم اونجور که لایق شماست بهتون خوشامد بگم. اورتگا گفت  ال چاپو همه اینا را با یه تکبری گفت. لباس فرم زندان رو پوشیده بود اما دستبند به دستش نبود. کاملا آزاد بود و دو تا زندانبان که باهاش بودند بیشتر نقش دستیارش رو داشتن.

ال چاپو مثل یه زندانی رفتار نمی کرد بلکه شبیه کسی بود که مسئولیتی داره. به زندانبان‌ها دستور داد قهوه و نوشیدنی برای همه بیارند. زندانبانها هم سریعا اطاعت کردند.

«ال چاپو در اون لحظه مالک زندان بود. مثل این بود که مارو به منزلش دعوت کرده. به ما قهوه تعارف کرد، با اطلاع به اینکه جلسه رسدگی چندین ساعتی طول میکشه».

در زمان این جلسه در سال ۲۰۰۰،  ال چاپو رهبر معروف کارتل قاچاق مواد سینالوا بود. یه سازمان بزرگ توزیع کوکائین و هرویین به ایالات متحده آمریکا. اون از ۱۹۹۳ توسط لس آنجلس تایمز به عنوان بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک معرفی شده بود.

در جلسه رسیدگی ،  ال چاپو۴۲ ساله، متولد ۴ آوریل ۱۹۵۷، در ایالت سینالوا، شهادت داد. ازش پرسیده شد که برای گذران زندگی چه می کنه و اون جواب داد: من یه کشاورزم.

سی ان ان یه کپی از شهادت  ال چاپو رو به دست آورده.  ال چاپو شهادت داده که  یه  گرند مارکوز سفید می‌رونده وقتی که داشته می‌رفته فرودگاه، و اینکه به محض اینکه پیاده شده تیراندازی شروع شده و هیچکدوم از افرادش تیراندازی نکردند.

ال چاپوهیچ اطلاعات مرتبطی اضافه بر این نداده. اورتگا گفت: مدام جواب سوالارو با یادم نمی‌آد می داد.

جلسه رسیدگی تا ساعت ۵ صبح ادامه داشت. این تجربه واقعا سختی برای اورتگا بود.

ده ماه بعد این جلسه،  ال چاپو در تاریخ ۱۹ ژانویه  ۲۰۰۱  در حین احرای حکم بیست سال زندانش، از زندان فرار کرد.

با توجه به منابع ارتش، دادستان معتقده  ال چاپو تو سبد لباسشویی، اونجور که حکومت مدعی شده، فرار نکرده، بلکه آزادانه از در اصلی زندان با کمک ماموران زندان فرار کرده.

ال چاپو دوباره در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۴، در ساحل مکزیکی مازاتلان دستگیر شد اما در ۱۱ جولای همون سال با استفاده از تونل یک مایلی مجهز به روشنایی و سیستم تهویه و یه خط مسیر بهینه شده برای موتورسیکلت، دوباره دستگیر شد.

اورتگا یکی از بیشمار مسئولانیه که از خدای قاچاق مواد مخدر بازجویی کرده و حالا که ال چاپو دوباره پشت میله های زندانه منتظر فرصتیه که دوباره بازجوییش کنه.

پرونده  قتل  کاردینال ژوان  پوسداس اوکامپو هنوز بازه.

از نظر اورتگا«ال چاپویعنی نفرت، یعنی مرگ. اون کسیه که جوونا رو مسموم میکنه، نه فقط در مکزیک، بلکه توی ایالات متحده با مواد مخدرش. ال چاپو یعنی فساد و زیان.»

گزارش سی ان ان رو که به کمک نویسنده‌ی همکار وبلاگ کانال بی زینب امیری ترجمه و خلاصه شده اینجا ببینین

قسمت دوم کانال بی درباره‌ی ال چاپو، فرارهاش از زندان و کارتل سینالوئا از ناملیک بشنوین..

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238782234″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /].

دیدگاهتان را بنویسید