skip to Main Content
آموزش ساخت پادکست – چه‌طور صدا ضبط کنیم؟زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

آموزش ساخت پادکست – چه‌طور صدا ضبط کنیم؟زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

نویسنده: امید صدیق‌فر

این نوشته به درد کسانی می‌خورد که شاید بخواهند روزی پادکست‌ساز شوند و تصور کنند در گامِ اول لازم است بینِ ساعتِ ۸ تا ۱۰ شب، یکی از استودیوهای خبرِ رادیو ایران را اجاره کنند که بشود در آن صدایی «تمیز» ضبط کرد.

این نوشته به آن‌ها اطلاع می‌دهد که از کنجِ خانه‌تان هم می‌توانید پادکست‌تان را درست کنید از ضبط کردنِ صدا غول نسازید. فراموش نکنید خیلی از غول‌های‌ موسیقی تاریخ در آغاز Garage band بوده‌اند. کیفیتِ صدا اولویت دوم پادکست است. شما می‌توانید کنار بزرگراه یادگارِ امام بایستید و پادکست‌تان را لای آن همه صدا ضبط کنید و بعد از پخش، شنونده‌های زیادی از کارتان خوش‌شان بیاید. اولویتِ اول محتوای خوب و ارائه‌ی خوب است.

بعد از این‌که محتوای خوب را پیدا کردید و فهمیدید چه‌طور باید آن را ارائه کنید که جذاب باشد، از کنار بزرگ‌راه یادگار امام برگردید به اتاق‌تان یا یک جای دیگر در خانه بروید و شروع کنید. بعداً می‌گوییم چه‌جور جایی.

سرِ راه چی بخرم؟

می‌توانید سر راه به خیابانِ جمهوری بعد از پل حافظ بروید و یک میکروفون حرفه‌ای، یک POP UP فیلترِ حرفه‌ای، سه‌پایه، کارتِ صدا و یک هدفونِ حرفه‌ای بخرید. بعد از فروشنده، نام و نشانِ چند شرکت که فوم‌های عایقِ صدا می‌فروشند بپرسید و اصلاً از خودش بخواهید برای‌تان سفارش بدهد تا بیایند و اتاق‌تان را عایق‌بندی کنند (در صدابرداری به این کار ایزوله کردن می‌گویند. یعنی اتاق را از هر صدایی غیر از چیزی که در آن خوانده یا نواخته می‌شود مسدود می‌کنند). قبل از همه‌ی این کارها به یک عابربانک مراجعه کنید و مطمئن شوید دستِ کم سه چهار میلیون تومان پول در کارت‌تان موجود دارید. کرایه‌ی برگشت را هم فراموش نکنید.

بهتره برگردیم.

بله. بهتر است برگردید. شروعِ ساخت پادکست‌ با این همه هزینه به صرفه نیست. ممکن است بعدها از آن خوش‌تان نیاید و همه‌ی این وسایل را توی این سایت‌های حراجی برای فروش بگذارید. غیر از آن، استفاده‌ی درست از این تجهیزات نیاز به آموزش دارد که در فرضِ این نوشته شما هنوز آن را نیاموخته‌اید. بهتر است برگردید و با چیزهایی که دمِ دست دارید شروع کنید و کم کم (اگر مایل بودید و اگر مستمع‌ها سرِ ذوق‌تان آوردند) تجهیزات‌تان را توسعه بدهید.

«گوشی رو بردار تا صدات یه ذره آرومم کنه»

دمِ دست‌ترین چیزی که همه داریم گوشی تلفنِ همراه است. این گوشی‌ها بر مبنای هر سیستم عاملی باشند امکان ضبط صدا و تصویر را هم دارند. عموماً نرم‌افزارِ ضبطِ صدا جزو سیستم عاملِ گوشی نصب شده‌است. گوشی‌ها خوب ضبط می‌کنند اما نه مثل میکروفون‌ها. گوشی‌ها برای این کار ساخته‌نشده‌اند اما شروعِ کار از ضبط با گوشی پیشنهادِ به‌صرفه‌تری است.

وسیله‌‌ی اضافی‌ای که که گوشی‌ها با خود دارند هندزفری است. ترکیبِ هدفون و میکروفون. اما گولِ میکروفونِ هندزفری‌ها را نخورید. هندزفری برای گفت و شنود در مکالمه است نه ضبط کردنِ صدا. میکروفونِ خودِ گوشی‌ها به نسبت صدای‌ بهتری ضبط می‌کنند.

نرم‌افزارهای اصلی گوشی‌ها هم ضبط‌کننده‌های چندان خوبی نیستند. کیفیت صدا را پایین می‌آورند. بهتر است از یک اپلیکیشنِ ضبطِ صدا استفاده کنید. برای گوشی‌های اندروید اپلیکیشنِ EASY VOICE RECORDER از مناسب‌ترین‌هاست. برای گوشی‌های ios هم اپلیکیشنِ Voice Recorder Free رایگان و مناسب است.

از صِدام بدم میاد

خیلی‌ها وقتی اولین بار صدای خودشان را گوش می‌کنند نمی‌توانند تحملش کنند و فکر می‌کنند صدای‌شان بد است. این باید رگ و ریشه‌ی روان‌شناختی داشته‌باشد که به آن کار نداریم اما مهم این است که دارید اشتباه می‌کنید. صدای شما بد نیست. ممکن است صدای‌تان صدای خسرو شکیبایی یا ژاله علو نباشد ولی درصد کمی از صداها واقعاً آن‌قدر بد هستند که نشود تحمل کرد. بیش‌تر هم به دلیلِ بیماری یا ناهنجاری‌های حنجره یا دستگاهِ تنفسی. از صدای‌تان نترسید. این توهم را کنار بگذارید و این‌قدر ضبط کنید و گوش کنید تا برای‌تان عادی شود. این اتفاق بالاخره می‌افتد.

صدای ویدئویی

گوشی‌های تلفن همراه که قابلیت ضبطِ ویدئو با کیفیتِ HD را دارند، هنگامِ ضبطِ ویدئو صدای بهتری هم ضبط می‌کنند. می‌توانید این گزینه را هم امتحان کنید. فارغ از این‌که چه تصویری ضبط می‌شود، صدا را با ویدئو ضبط کنید. اگر این شیوه صدای بهتری به شما ارائه داد از آن استفاده کنید. جدا کردنِ صدا از ویدئو کارِ چند کلیک است و نیاز به هیچ تخصصی ندارد. چند کلیکِ اضافه می‌ارزد که صدای بهتری از شما ضبط شود.

قلق‌گیری

چند بار صدا ضبط کنید. حداقل سه دقیقه متن بخوانید. میانش فاصله بیندازید و سکوت کنید و بعد باز ضبط کنید. اگر فکر کردید لحن‌‌تان درست نیست لحن را عوض کنید. بعد چیزی را که ضبط کردید گوش کنید. این کار هم شما را در پیدا کردنِ لحن کمک می‌کند و هم در پیدا کردنِ فاصله‌ای که باید بینِ میکروفونِ گوشی و دهان‌تان باشد تا صدا، واضح و رسا به گوش برسد. ضمنِ این‌که صداهای‌ محیط را هم که مزاحمِ شما هستند پیدا می‌کنید.

گونیا و پرگار=فراماسونری

جدا از فاصله‌، زاویه‌ای هم که میکروفن نسبت به دهان‌تان دارد مهم است. بعضی از حروفِ الفبا می‌توانند یک شمع را خاموش کنند. مثل پ یا ت. موقعِ گفتنِ کلماتی با این حروف (به‌ویژه کلماتی که آغازشان این‌جور حروف است) هوای زیادتری از دهانِ شما خارج می‌شود و محکم می‌کوبد توی میکروفون. اگر فاصله را زیادتر کنید این اتفاق دیگر نمی‌افتد ولی صدای شما ضعیف‌تر ضبط می‌شود. به همین دلیل میکروفونِ گوشی را مستقیم جلوی دهان‌تان نگیرید و به آن کمی فاصله‌ی عرضی هم بدهید. برای این کار لازم نیست حتمن از روش‌های فراماسونری و محاسبه استفاده کنید. معمولاً توصیه می‌شود روبه‌روی دهان را وسطِ ساعت فرض کنیم و گوشی را جوری بگیریم که انگار عقربه روی ساعتِ ۴ ایستاده‌است. قرینه‌ی آن یعنی ساعتِ ۷ هم می‌شود. بستگی دارد با کدام راحت‌تر باشید و در کدام وضعیت راحت‌تر بتوانید روی چیزی که می‌خواهید ضبط کنید و لحنِ حرف زدن‌تان تمرکز کنید.

محض احتیاط یادآوری کنیم که بهتر است موقعِ ضبط گوشی توی دست‌تان نباشد و در یک‌جایی ثابت شده‌باشد. مثلن کتاب‌هایی را که قرار بود از این ترم اولِ ترم بخوانید و نگذارید برای شبِ آخر روی هم بچینید و باهاش سکو درست کنید و گوشی را در فاصله و زاویه‌ی درست بگذارید روی آن. همه‌چیزِ آن فاصله و زاویه‌ی درست با اجرای فرمانِ قلق‌گیری به دست می‌آید. تا چندین بار ضبط نکنید و گوش نکنید، این چیزها را پیدا نمی‌کنید.

«که توش زندان یه افسانه ست»

من امیدوارم روزی برسد که تمامِ سلول‌های انفرادی در همه‌جای دنیا برای ضبط صدا استفاده شود نه زندانی کردنِ آدم‌ها. صداهای محیطی و پژواکِ صدا (ECHO) از مهم‌ترین چیزهایی هستند که باعث می‌شوند ضبط تمیز از آب در نیاید فضاهای بسته‌تر و تنگ‌تر پژواکِ کم‌تری تولید می‌کنند. سعی کنید اتاقی را برای ضبط صدا انتخاب کنید که کوچک و بسته باشد. مثل حمام؟ نه. حمام جای لذت بردن از توهمِ صدای خوب است چون به خاطرِ ساختارش (سقفِ بلند و استفاده از کاشی که صدا را کامل منعکس می‌کنند) پایتختِ پژواکِ صدا در جهان است. جایی که انتخاب می‌کنید باید حتماً اتاق باشد و موقع ضبط، هرجور منفذی که صداهای محیطی را منتقل می‌کنند (به روشی که بعداً می‌گوییم) پوشانده شود.

یه لحظه همه ساکت

در سکوت به صداهای‌ محیطی گوش دهید. صداهایی مثلِ کولر، صدایی که از کوچه و خیابان می‌آید. صدای تلویزیون از اتاقِ دیگر. این‌ها را در سکوت کشف کنید و سعی کنید تا جایی که می‌شود یا ساکت‌شان کنید یا کم. می‌توانید یک پتو روی میله‌ی پرده بیندازید و صدای بیرون را کم کنید. صدای خانه را هم با بستنِ درِ اتاق و اگر امکانش هست، انداختنِ یک پتوی دیگر روی آن. اصرار ما به استفاده از پتو به خاطرِ این نیست که شرکتِ پتوپلنگی اسپانسرِ کانال بی شده است. ضخامت و الیافِ پتو محیط را برای ضبطِ صدا تروتمیز می‌کنند. در استودیوهای حرفه‌ای از الیافِ مشابهی برای (اصطلاحاً) آکوستیک کردنِ دیوارها استفاده می‌شود. فوم‌های عایقِ صدا هم به خوبی جلوی انتقالِ صدای بیرونی و پژواک را می‌گیرند. منتها خریدِ آن‌ها برای پوشاندنِ همه‌ی دیوارها و پنجره‌ها گران تمام می‌شود. البته بعدن شما را برای خریدِ چند قطعه از این فوم‌ها توی خرج خواهیم انداخت ولی درها و پنجره‌ها را با همان پتوی خودمان بپوشانید.

در سکوت گوش کردن را هربار که منفذی را می‌بندید تکرار کنید. ممکن است صداهای تازه‌ای کشف کنید که باید خاموش شوند.

سونای خشکِ صدا

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید جلوی صداهای محیطی و پژواکِ صدا را بگیرید استفاده از یک پتوی دیگر است. متاسفانه این بار باید بنشینید و پتو را روی خودتان بیندازید. گرم‌تان خواهد شد و احتمالن نفس‌تان تنگ می‌شود. گوشه‌ای از پتو را باز بگذارید که هوا کمی جریان پیدا کند. البته این راهی است برای سخت‌گیرها و کمال‌جوها. یا کسانی که به هیچ شیوه‌ی دیگری نمی‌توانند جلوی صداهای محیطی را بگیرند.

Press Red Button

تا این‌جا شما مقدماتی را که برای ضبطِ صدای پادکست با تلفنِ همراه بوده انجام داده‌اید. حالا وقتش است شروع کنید. همه‌ی این‌ها موقعی به درد می‌خورد که شما ایده‌ای تازه و ناب، محتوایی جذاب و پالایش شده و شیوه‌ای پرکشش برای اجرا آماده کرده‌باشید. بدونِ آماده کردنِ این‌ها دردسرِ پتو انداختن به خود ندهید.

همین؟

این نوشته یکی از راه‌های ساده برای «ضبط» یک پادکست را به شما معرفی می‌کند. ضبط با تلفنِ همراه. در نوشته‌های بعد تلاش می‌کنیم توضیح بدهیم موقعِ ضبط به‌جز ساکت کردنِ‌ محیط چه کارهای دیگری باید انجام دهید، با رایانه چه‌طور ضبط کنید و مهم‌تر از هرچیز پس از ضبط، فایلِ خام را چه‌طور ویرایش و صداگذاری کنید.

این پست در تاریخ ۲۳ دی ۹۸ بازنشر شد.

93 نظر
  1. سلام،
    دلیل این که بعضی ها از صدای خودشون خوششون نمیاد بیشتر یک نکته دیگه اس. صدایی که ما از خودمون می شنویم با صدایی که دیگران می شنون فرق می کنه. دلیلش هم اینه که گوش به دهان و حنجره راه داره و همین طور ارتعاشات حنجره از گوشت و بدنمون هم به گوش می رسه. در نتیجه وقتی دفعات اول صدامون رو ضبط شده می شنویم متعب می شیم و برامون مانوس نیست. چیزی مثل دیدن تصویرمون در دفعات اول.
    خوشحالم که در می بینم در کنار کار و زندگی روزمره، نه تنها یک پادکست خوب تولید می کنید، بلکه وقت میذارید و ساختش رو هم آمورش می دید. ممنونم برای اوقات خوبی که برامون می سازید.

      1. خب وقتی که صدای دیگران رو هم ضبط شده می شنویم می بینیم خیلی متفاوت هست با چیزی که ما همیشه ازشون می شنویم پس یعنی صدامون در کل بد نیست و مشکل از ضبط صدا هست

      2. سپاس بابت توضیحات جامع و دلنشینتون ؛ خصوصا” جمله هایی که گاها” با طنز آذین شده بودن و از سکون و کسالت مطالب جلوگیری میکردن .
        خیلی از ما کماکان موفق به ضبط یک صدا از خودمون یا دیگران میشیم ولی نکته ی مهمتر ویرایش و تنظیم یه موزیک دلنشین و صد البته با صدایی پایین تز از صدای گوینده هستش که خواهش میکنم یه راهکار ساده و قابل دسترس ، درست مثل حل مشکل ضبط صدا ؛ ارایه بفرمایین …سپاسگزارم ..موفق و مانا باشید

    1. البته دوست عزیز فکر نمیکنم چیزی که توی سایت گفته در مورد دلیل اینکه از صدای خودمون بعضا خوشمون نمیاد، اشتباه باشه! چون شما گفتید دلیلش بیشتر یه نکته‌ی دیگست! در حالی که دقیقا دلیل روانشناختی داره و چیزی هم که شما توضیح دادید فقط علت تفاوت صدا رو نوشتید! اما دلیل اینکه ما با شنیدن صدای خومون و با توجه کردن به این تفاوت، حس ناخوشایندی رو تجربه میکنیم دقیقا یک دلیل روانی است و در افراد مختلف هم متفاوت خواهد بود.انشاله که موفق باشید. دم شما گرم

      1. بهروز عزیز، از توضیحات کامل شما سپاسگزارم. از شما بسیار آموختم. اپ easy voice recorder رو هم دانلود کردم و امتحانش کردم، نتیجه خیلی خوب بود. ممنونم از سخاوت علمی شما 🙏🌷

    2. -برای حذف نویزهای ناخواسته پیشنهاد میکنم
      با استفاده از fl studio در پلاگین edison یک تکه از صدای نویز را نمونه گیری کنید سپس محدوده فرکانسی هدف را از کل فایل صوتی حذف کنید.
      برای حذف بازتاب (echo)
      -اگر از میکروفن کاندنسر استفاده میکنید از ایزولاتور استفاده کنید(قطعه ایی ۴۰*۴۰که توسط اتصال کوچکی به پایه میکروفن متصل میشه)
      -اگر از سایر میکروفن ها حتی موبایل استفاده میکنید ابر یا پتو را مانند ایزولاتور دور میکروفن با فاصله ۱۰تا۱۵سانتی نگه دارید و ضبط را انجام دهید.
      -بجای پاپ فیلتر برای جلوگیری از ورود ناخواسته هوا هنگام ضبط یک لا دستمال کاغذی را روبروی دهان نگه داشته.

  2. خیلی خوب نوشتی کلی لذت بردم از این که بالاخره یه مطلب اوریجینال، باکیفیت و با رعایت اصول پایه نوشتاری (و حتی نیم‌فاصله!) در مورد پادکستینگ خوندم. دمت گرم.

  3. سلام، اقا متن تون عالیه و کاربردی فقط ظاهر سایت و اون باکس متن، یه ذره چشم رو اذیت میکنه. بنظرم یه تغییری بدید مثلا یه پس زمینه سفید اونجا بذارید یا هرجور دیگه ای.
    متن تون اصلا خسته کننده نبود و کابردی هم بود. ممنون

    1. سلام
      زمانی بنده این متن را خواندم که می بایست تا جای ممکن ساکت باشم و آلودگی صوتی ایجاد نکنم.
      باور کنید وقتی به پتو رسیدم دیگر نتوانستم جلوی خنده ی بلندم را بگیرم و آن جایی که فرمودید یک پتو هم بیندازید روی خودتان… البته گرم می شوید و این چیزها….
      دیگر بلند بلند خندیدم.

      غیر از نکات ارزنده ای که ذکر کردید از قلم طنازانه ی شما بسیار لذت بردم.

      1. گویا کامنتم رو در پاسخ دوست بزرگوارمون دادم.
        عذر می خوام.
        منظورم از نثر طنازانه، نثر آقای صدیق فر بوده.

      2. سلام، راستش فکر نمیکنم چندان هم که شما میگی، موضوع پتو خنده‌دار بوده باشه…
        خب آقای صدیق‌فر خواسته متنشون خشک و خسته کننده نباشه! قطعا حتی فکرش رو هم نمیکرده که یه نفر پیدا بشه که با خوندن کلمه پتو نتونه خودش رو کنترل کنه و بلند بلند بخنده! این خیلی عجیب و غیر طبیعیه! البته من بیشتر این حرف شما رو میذارم به حساب تمایل شما به مبالغه! وگرنه بهیچ‌وجه نمیپذیرم و باور نمیکنم که شما واقعا تا اینحد از خوندن کلمه پتو خندیده باشید. موفق باشید

      3. سلام و خدا قوت فراوان اولین بار بود که یه مطلب آموزشی میخوندم و همراه خوندن لبخند و خنده از ته دل ، بابت این خنده هایی که روی لبم اومد سپاسگزارم

      4. بهروز آقا تیپ های شخصیتی بسیار متفاوتی در دنیا وجود داره و خندیدن به هر چیز و هر موضوعی اصلا غیرطبیعی نیست ، شاید یک کلمه برای من دارای ویژگی ها و خاطراتی باشه که فرد دیگه اون حس رو به کلمه نداره.
        البته به شرایط محیط در اون لحظه هم وابسته است ، برای مثال شما وقتی شاد یا غمگین هستید ممکنه به یک موضوع واکنش بسیار متفاوتی رو نشون بدید ، یا هنگامی که سعی میکنید نخندید برعکس بیشتر خندتون میگیره.

        موفق باشید…

    1. سلام اگه میخواین برای شروع میکروفون تهیه کنید بهتره بیخیال این رنج قیمت باشید . همونطور که تو مقاله هم گفته شده با حداقل ها هم میتونید شروع کنید. 🙂

  4. خیلی خوب بود. پتوی خودمان منظور همون پتو پلنگی بود دیگه؟! دیگه با این بازاریابی محتوا پتو گیرمون نمیاد باهاش محیط رو ایزوله کنیم. باید بریم سراغ همون فوم و …

    1. ممنون بابت توضیحاتتون با بیانی شیرین.
      من این برنامه ضبط صدا رو نصب کردم اما کار نمیکنه. یعنی ارجاع میده به ستینگ و اپ ها. و در کل برای ضبط صدا با لپ تاپ هم چه برنامه ای پیشنهاد میدید؟

  5. من خیلی دست به لپتاپم. لپتاپم ازم جدا نمی‌شه و این قد برام مهمه که از ماشینمم گرون‌تره (خب شاید ماشینم خیلی ارزونه البته!… که الان که فکر می کنه اتفاقا همین‌طور هم هست).
    چیزی برای لپتاپ ندارید؟ منظورم اپ رایگان هست.
    یه مشکل دیگه هم که هست اینه که من و خیلیا عادت داریم که فیلما رو استریم می‌بینیم و آهنگا رو تو ساوندکلاود و اسپاتیفای گوش می کنیم. تهش هیچی تو دست و بالمون نیست که یه دیمبیلی دیمبولی بذاریم وسط جیغ و ویغای خودمون. آیا یه پکیجی از آهنگای بدون کپی رایت مناسب برای پادکست ساختن می‌شه جایی پیدا کرد برای دانلود؟

    1. برنامه Audacity یکی از برنامه های رایگان خوبه که هم میتونید صداتون رو ضبط کنید هم میتونید صداهایی که ضبط میکنید رو به خوبی تنظیم کنید کار باهاش آسونه و راحت میتونید نویز بگیرید و با نرم افزار هایی مثل اوبی اودیشن رقابت میکنه.

      در مورد موسیقی رایگان و کپی رایت دار میتونید از چند جا دریافت کنید audio library you tube و teknoaxe.com و dig.ccmixter.or و joshwoodward.com هستند که خودم برای ویدیو های یوتیوب از شون استفاده میکنیم اگر بخواید سرویس های پولی خیلی عالی هم هست مثل Artlist.io که حرف نداره ناقابل ماهی ۱۶تا ۱۷ دلار میگیره

    2. سلام . ممنون از توضیحات ارزشمندتون و طنزی که چاشنی آن بود. من مدتی با کامپیوتر صدا ضبط می کردم و تنها حسنش این بود که میکروفن هدفون صداهای دور محیطی ر و ضبط نمی کرد مثل وانتی میوه و نان خشکی و … و تنها با بستن در و پنجره مشکلات حل میشد. تا اینکه دیشب متوجه شدم فیش صدا اشکالی پیدا کرده و در پس زمینه صدای اضافه ایجاد می کنه. و اینطور شد که رفتم سراغ گوشی و کشف کردم هدفون سامسونگ گوشی‌م صدایی با کیفیت تر و واضح‌تر از کامپیوتر ضبط می کنه.ولی اینبار مشکل صداهای محیطی هست. این شد که در جستجوی راهکار به سایت خوب شما رسیدم. دستتون ررد نکنه. زنده باشید.

  6. سلام
    راستش من اصلا علاقه ای به ساخت پادکست ندارم ،
    اما چون پادکست زیاد گوش میدم ، فقط دونستن چگونگی ضبط پادکست واسم جالب بود…
    اما فقط به این دلیل که یه مطلب واسم جالبه ، هرگز حاضر نیستم، چنین متن عریض و طویلی بخونم ،
    اما ابتدای مطلبو که خوندم ……..تبریک عرض میکنم…..
    .
    اینقدر سلیس و جالب نوشته شده که که تا ابد خوندم ش!

      1. بستگی داره به موزیکی که استفاده میکنید . اکثر موزیک ها حق کپی رایت دارن با یه سرچ ساده تو گوگل میتونید موزیک های رایگان رو پیدا کنید

    1. عاقا من کلی حال کردم با چنل بی مخصوصا بی پلاس تو ماشیتنم گوش میدم ، مورد توجه مسافرای اسنپ هم قرار گرفته، خیلیا میپرسن منم آدرس میدم خدا خیرتون بده

  7. ممنون خیلی عالی بود.
    مخصوصا ضبط صدا در میان حجم زیادی از پتوها
    شما را تصور کردم که این طوری کانال بی را ساختید. کلی خندیدم.
    چنل بی پتویی…
    موفق باشید

  8. من دوست دارم پادکست بسازم ولی با صدام مشکلی ندارم فن بیان بنظرم بیشتر لازمه و اینکه یادبگیرم در چند عمق صحبت گنم.چطوری این کار رو انجام بدم؟؟؟از کجا یلد بگیرم که لحن و عمق صدام خوب شه؟؟

  9. سلام و خدا قوت فراوان اولین بار بود که یه مطلب آموزشی میخوندم و همراه خوندن لبخند و خنده از ته دل ، بابت این خنده هایی که روی لبم اومد سپاسگزارم 🌺

  10. خیلی بانمک بود خیلی خندیدم!! ممنون :))
    واقعا بعضی اوقات انقدر ادم درگیر امکانات میشه که اصل مطلب یادش میره!! اصلش محتوای جذاب و خوبه به قول شما

  11. درود، برای ضبط صدا کدوم میکروفن رو در حد ۱ میلیون پیشنهاد می‌کنید؟ آیا خرید رکورد بهتره (مثلا سونی) یا خرید میکروفن برای لپ تاپ؟

  12. سلام خیلی ممنون بابت این مقاله ی عالیتون و خسته نباشید ، میدونم که خیلی زحمت ها میکشید و میخواستم در کنار این مقاله یک وبسایت عالی در باب خرید خرده و عمده لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر و دیگر محصولات با نشانی http://WWW.BAZARKISH.COM معرفی کنم که هر کسی با خیال آسوده و امنیت بالا می تواند از این وبسایت خریداری کند .
    با تشکر

  13. سلام و خدا قوت. من در بیرستان دوره ی اول دخترانه ، مشغول به کار هستم. می خواستم بپرسم آیا کلاس ساخت پادکست سازی برای این سن دارید یا می شناسید؟ ممنونم.

  14. سلام ممنون از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم بعد از طی مراحل اولیه چه قدر زمان حدودی لازمه وچه قدر باید تمرین کنیم تا بتونیم به کسب درامد برسیم با پادکست های تولیدیمون؟

  15. سلام ممنون از مطالب عالیتون سوال دیگه ای داشتم که آیا ما میتونیم از مطالب برخی کتب پادکست تهیه کنیم و اونهارو تبدیل به پادکست کنیم یا نیاز به کسب اجازه از نویسنده داره ؟

  16. داداشم ۲۰سالشه و وقتی باهم حرف میزنیم خیلییییی صداش کلفته 😐
    ولی وقتی تو میکروفون صحبت میکنه صداش شبیه این بچه های کوچیک مدرسه ایه رو مخه واقعا میکروفون ها مشکل دارن !

  17. سلام وقتتون، بخیر، من خیلی هر دو پادکست شما رو دوست داشتم و دنبال کردم، به نظرم شما فرهنگ کتابخوانی کاملا ارتقا دادید. ممنون ازتون. من حداقل به ۱۰ نفر از نسل های محتلف پادکست شما رو معرفی کردم، من و دو ت از دوستان یه ایده برا پادکست داریم و تازه کاریم… الان نرم افزار AudioCity نصب کردم و میکروفن
    BOYA-mm1 خریدم. اون کیفیت صدا بی پلاس ندارم…می تونم لپرسم شما از چی استفاده می کنید؟

    چون ما هر کدوم در یک شهر هستیم ( اروپا) و قرار ۲ تا ۳ نفر در یک پادکست باشیم چه توصیه دارید؟ ممنون

  18. موسیقی ها رایگان و رها از حق کپی رایت در آدرسهای زیر وجود دارند

    Freesound: Creative Commons licensed sounds.
    Internet Archive: Creative Commons licensed sound and music from a wide variety of sources.
    BBC Sound Archive: This is covered by their RemArc Licence, and sounds can be used for personal, educational or research purposes, as detailed in the licence. You can purchase a licence for commercial use.
    Free Music Archive: Creative Commons music.
    Incompetech: Creative Commons music.
    iMovie has license-free sound and music.

  19. آقا دمت گرم
    فراموش نکنید که برای شکست صدا میشه از شانه های تخم مرغ هم استفاده کرد.
    شانه های تخم مرغ رو به دیوار بزنید و یه اتاق خوب برای ضبط صدا ایجاد کنید.

  20. دم شما گرم که نکات عالی رو گفتید.یک سوال
    نرم افزار ضبطی هست که اگر داستانی رو در حال ضبط بودیم و وسطش اشتباه خوندیم بعدش ضبط رو نگه داریم برگردیم به قبل اشتباه و دوباره ادامه ضبط رو انجام بدیم؟برای موبایل و اندروید باشه البته

  21. با عرض ادب و احترام
    ضمن اینکه نکات خوبی یاد گرفتم ولی از نثر شیوا و زیبایتان بسیار لذت بردم به طوری که مرا به خواندن ادامه مقاله ترغیب میکرد. همیشه رو به رشد و پیشرفت باشید
    متشکرم

  22. من واقعا مخاطب شمام همیشه دارم ازتون یاد میگیرم. به خاطر همه چیز و بیشتر به خاطر منش و معرفتتون که عاقلانه و البته صادقانه کمر به آموزش مردم بستید مدیون شما هستم.
    به امید روزی که بتونم از شما حمایت بیشتری بکنم.
    و به امید انقلاب ذهنی در ایران و آبادی ایران عزیزمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *