skip to Main Content
گزارش جدیدی از نقش مستقیم فرانسه در نسل‌کشی رواندازمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

گزارش جدیدی از نقش مستقیم فرانسه در نسل‌کشی رواندازمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

یک گزارش جدید که به سفارش دولت رواندا تهیه‌ شده، فرانسه را متهم به تهیه‌ی سلاح و حفاظت از عاملان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ رواندا کرده‌است. ماجرایی که در آن بیش‌از هشتصدهزار نفر کشته‌ شدند.

گزارش تهیه‌شده توسط موسسه‌ی حقوقی کانینگ‌هام لوی میوس در ایالات متحده، به شواهدی اشاره کرده‌است که حاکی از مشارکت فرانسه در قبل، حین و بعد از نسل‌کشی انجام‌شده توسط افراطیون قبیله‌ی هوتو علیه قوم توتسی و برخی از میانه‌رویان هوتو است.

براساس این گزارش، فرانسه برای برخی از مظنونین به نسل‌کشی، پناهگاه ایمن فراهم‌کرده و مانع از محاکمه‌‌ی آنها شده‌ است.

وزیر خارجه رواندا، لویس موشیکیوابو، در این گزارش گفته که این گزارش یک خلاصه‌ایست وحشتناک و ملعون از رفتار مقامات فرانسوی در زمان نسل‌کشی.

وزارت امور خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس اظهار داشته که به گزارش تهیه‌شده توسط موسسه‌ی حقوقی، به درخواست مقامات رواندا، توجه کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده‌است که، فرانسه کاملا متعهد به پیگرد حقوقی از کسانی‌ست که در نسل‌کشی رواندا نقشی داشته‌اند و سیستم حقوقی فرانسه تا به امروز چندین نفر را محکوم کرده و مواردی دیگر را مورد بررسی قرار داده‌ است.

این گزارش جدید بر روابط پرتنش بین فرانسه و دولت پاول کاگامه که به‌تازگی سفیرخود را از پاریس فراخوانده است، تاکید می‌کند.

سال گذشته رواندا لیستی از ۲۲ افسر ارشد فرانسوی را منتشر کرد که به کمک‌ در برنامه‌ریزی و اجرای نسل‌کشی متهم شده‌اند. از جمله‌ی این افراد می‌توان به ژنرال ژاک لانکاد، فرمانده‌ی ارتش فرانسه از آوریل ۱۹۹۱ تا سپتامبر ۱۹۹۵ اشاره‌ کرد.

انتشار این لیست پس از این بود که بازجویان فرانسوی، تحقیق درباره‌ی سقوط هواپیمایی که منجر به کشته‌شدن رییس جمهور رواندا و آغاز نسل‌کشی شده‌بود، را از سر گرفتند.

علت سقوط هواپیما از همان زمان موضوع مناقشه بوده‌ است.

این هواپیما یک خدمه‌ی فرانسوی داشته‌ است.

تهیه شده توسط: ایگناتیوس سوونا,  آسوشیتدپرس

مترجم: مرجان علیرضایی

منبع

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *