skip to Main Content
تازه‌ترین مستند درباره‌ی ینس سورینگزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

تازه‌ترین مستند درباره‌ی ینس سورینگزمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

آیا شما برای عشق حاضرید کسی را بکشید؟ جمعه‌شب گذشته، ۹ فوریه، ساعت ۱۰ ویژه‌برنامه‌ای در ارتباط با قتل درک و نانسی هیسوم در ویرجینیا از شبکه ABC پخش شد.

در این برنامه ABC20/20 که توجه خود را بر پرونده ینس سورینگ متمرکز کرده است، الیزابت وارگاس مصاحبه‌ای با ینس سورینگ انجام داده است که در آن سورینگ ادعا می‌کند با اینکه او قبلا اعتراف کرده بود که برای حفاظت از دوست‌دخترش الیزابت هیسوم، قتل را به گردن گرفته‌است، اما آزمایشات DNA اخیر او را از این اتهام می‌رهاند.

همانطور که در اپیزود ۱۰ کانال بی (روابط خونی) شنیدید، ینس سورینگ دانشجوی آلمانی‌تبار دانشگاه ویرجینیا به قتل درجه اول والدین دوست‌دخترش الیزابت هیسوم در سال ۱۹۸۵محکوم شد. داستان از این قرار بود که سورینگ و الیزابت بعد از آن ماجرای قتل کشور را ترک کردند؛ اما در سال ۱۹۸۶ در انگلیس به اتهام جعل چک بازداشت شدند. ینس سورینگ آن زمان ۱۸ سال سن داشت و هم‌اکنون پنجاه‌ویک‌ ساله است. موقعی که برای محاکمه به آمریکا بازپس فرستاده‌شدند، روایت سورینگ از ماجرا تغییر کرد و مدعی شد الیزابت آن شب برای ملاقات با یک دلال مواد مخدر، او را ترک کرده و وقتی برگشته به او گفته که پدر و مادرش را کشته است. اما از آنجایی که سورینگ فرزند یک دیپلمات آلمانی بوده‌است، قرار گذاشتند که او قتل را به گردن بگیرد، زیرا فکر می‌کرده شرایط سیاسی خانواده‌اش باعث می‌شود او را به آلمان برگردانند و در آنجا محاکمه شود و محکومیت نه‌چندان سنگینی را بگذراند.

در حالیکه الیزابت همواره ادعا کرده‌است که هرگز آن شب در محل جنایت نبوده و قاتل ینس سورینگ بوده‌است. او بعدا به اتهام اطلاع از جنایت و مخفی‌کردن آن، گناهکار شناخته‌شد و به زندان محکوم شد. چنانچه قبلا هم اشاره‌ شد، ینس در سال ۱۹۹۰ به اتهام قتل درجه اول گناهکار شناخته شد. در سال‌های آتی، سورینگ بارها ادعا کرد که بی‌گناه است و درگیر ماجرایی شده است که هیچ نقشی در آن نداشته است. او همچنین بارها درخواست کرده‌است که به آلمان مسترد شود؛ اما فرماندار وقت ویرجنیا مخالفت کرده است. فرمانداران بعدی نیز همگی یا این درخواست را رد کرده‌اند یا مسکوت گذاشته‌اند.

برخلاف الیزابت که به ندرت مصاحبه می‌کند، ینس بارها و بارها مصاحبه کرده است و هر بار تاکید کرده است که به اشتباه محکوم شده است. او در برنامه ABC20/20 که یک مصاحبه تلفنی با او ترتیب داده است، می‌گوید «این مسیر برای من بسیار طولانی و خسته‌کننده بوده است اما به پایان آن امیدوارم».

براساس تازه‌ترین آزمایشات DNA، شواهدی وجود دارد که اثر خون دو فرد ناشناس را در صحنه جرم نشان می‌دهد. در حالیکه هیچ مدرکی دال بر حضور ینس سورینگ در صحنه‌ی جرم وجود ندارد. اما دن کرین، یک متخصص DNA که در این فیلم به عنوان مشاور حضور دارد می‌گوید: «در واقع ممکن است آن DNA هایی که سورینگ ادعا می‌کند متعلق به دو فرد ناشناس است، در واقع متعلق به درک هیسوم بوده باشد». همچنین او اضافه می‌کند «من فکر می‌کنم می‌توان گفت هیچ نشانه‌ی مثبتی از حضور افرادی غیر از قربانیان در صحنه جرم وجود نداشته است».

تلاش‌های سورینگ برای آزادی‌اش، توجه افراد زیادی را جلب کرده‌است. از جمله مارتین شین هنرپیشه که می‌گوید ماجرای سورینگ را اولین بار از طریق خواندن یکی از شش کتاب سورینگ که در زندان نوشته شده است، فهمیده است.

در فهرست حامیان ینس سورینگ، نام جیسون فلام هم به چشم می‌خورد که می‌گوید «او باید بهتر شناخته شود. عشق چشمش را کور کرده بود».

 

حتی آنگلا مرکل نیز از او به عنوان یک شهروند آلمانی حمایت کرده است. اما دو تن از مهمترین حامیان ینس سورینگ که افراد مشهور یا وکیلش هم نبوده‌اند، چیپ هاردینگ، پلیس البمارل کانتی و ریچارد هادسون کارآگاه سابق شارلوتس‌ویل هستند. این دو نفر پرونده سورینگ را بازبینی کرده‌اند و نامه‌ای در حمایت از عفو او نوشته‌اند. دادستان استیو روزنفیلد و چند نفر دیگر در این فیلم به حمایت از سورینگ می‌پردازند.

همچنین کارآگاه اصلی پرونده، چاک‌رید هم نامه‌ای در حمایت از عفو او نوشته است. او به برنامه ۲۰/۲۰ گفته است تا جایی که من می‌دانم، نخیر او قاتل نیست.

در سپتامبر ۲۰۱۷ برخی از حامیان سورینگ یک کنفرانس خبری در شارلوتس‌ویل برگزار کردند که از فرماندار وقت ویرجنیا خواستند که ینس سورینگ را آزاد کند. مک‌آلیف هیچ اقدامی نکرد و حالا کمپین سورینگ در دستان فرماندار فعلی رالف نورثم است.

در حالیکه سورینگ چندین حامی دارد، ریکی گاردنر، بازجوی پرونده همچنان اعتقاد دارد که سورینگ گناهکار است. او نیز از جمله کسانی است که در این فیلم صحبت می‌کند.

 

این برنامه روز جمعه ۹ فوریه از ABC 20/20 پخش شد و فعلا (اگر حذف نشود) می‌توانید آن را اینجا (کانال یوتیوب عده‌ای از طرفداران ینس سورینگ) تماشا کنید.

 

 

منبع ۱

منبع ۲

ترجمه و تخلیص: علی صومی

 
 
 

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *