skip to Main Content
نتیجه شکایت اندرس بریویک از دولت نروژ درباره شرایط زندانزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

نتیجه شکایت اندرس بریویک از دولت نروژ درباره شرایط زندانزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که آندرس بریویک، قاتل افراطگرای نروژی که در سال ۲۰۱۱، ۷۷ نفر رو در دو عملیات بمب گذاری و تیراندازی، کشته بود، از دولت به خاطر شرایط نگهداریش در زندان به دادگاه شکایت کرد. 

هرچند شرایط نگهداری بریویک نسبت به زندانیهای خیلی از کشورهای جهان نه تنها بد نیست که حتی لوکس هم به نظر میرسه. اطلاعات کاملتری در مورد این شکایت رو می تونید در این پست وبلاگ بخونید.

بالاخره چهارشنبه هفته پیش، دادگاه نروژی رای خودش رو نسبت به دو شکایت مطرح شده اعلام کرد. موضوع شکایت اول مربوط به نحوه نگهداری اون در زندان و محدود بودن ارتباطش با سایر زندانی ها بود. شکایت دوم هم درباره محدودیت و سانسور ارتباطش با خارج از زندان میشد.

قاضی سکولیک اعلام کرده بعضی رفتارهایی که با بریویک شده باعث نقض یکی از موارد کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت رفتار و مجازات های خشن و تحقیر آمیز است. طبق رای صادره دولت باید وضعیت نگهدرای ایزوله اون در زندان رو کمتر کنه (البته نگفته چطور) و همچنین مبلغ چهل هزار و ششصد دلار به عنوان جریمه بهش پرداخت کنه.

قاضی البته اعلام کرده در مورد محدودیت های موجود روی ملاقاتها، نامه نگاری ها و تماس های تلفنیش، نقض قانونی صورت نگرفته. دولت گفته بود این محدودیت ها برای اینه که بریویک نتونه با افراطی های بیرون زندان ارتباط برقرار کنه.

هرچند دولت گفته انتظار همچین حکمی رو نداشته، اما هنوز تصمیمی برای فرجام خواهی گرفته نشده.

این حکم در داخل نروژ هم واکنش های متفاوتی رو بدنبال داشته. واکنش ها مخصوصا بین نجات یافتگان اون حادثه قتل عام جالب توجه تره. مثلا Eskil Pedersen با حکم مخالفت شدیدی کرده و گفته بعد از شنیدن حکم غافلگیر، عصبانی و ناامید شده. اون میگه اینکه یه جنایتکار به همچنین پیروزی عمومی رسید مثل این حس بود که یکی با مشت بزنه به شکم آدم. و از طرفی Bjorn Ihler یکی دیگه از نجات یافتگان حادثه گفته این حکم نشون میده سیستم قضایی نروژ حتی با وجود فشار زیاد در مورد این پرونده، درست و عاقلانه عمل می کنه.

اصل این مطلب رو که به کمک نویسنده‌ی همکار بلاگ کانال بی ته چین، ترجمه و خلاصه شده اینجا و اینجا ببینین.

قسمت اول کانال بی، نوشته‌ی درخشان کارل اووه کناوسگارد درباره آندرس بریویک رو از ناملیک بشنوین:

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238648846″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *