skip to Main Content
نسخه‌‌ی آمریکایی جاده ابریشم: آیا فیلیپین برای رویارویی با نیمه‌ی تاریک اینترنت آماده است؟زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

نسخه‌‌ی آمریکایی جاده ابریشم: آیا فیلیپین برای رویارویی با نیمه‌ی تاریک اینترنت آماده است؟زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

دو سال پیش از اعلام احیای دوباره‌ی جاده ابریشم توسط جمهوری خلق چین، جهان با نسخه‌ی آنلاین آن آشنا شده‌بود.
در سالی‌که چین راه‌اندازی “وان بلت-وان رود”(One Belt, One Road) را اعلام کرد، بازار سیاه آنلاین و اولین شبکه‌ی تاریک مدرن اینترنتی معروف به “سیلک رود” تعطیل شد. در حالی‌که “سیلک رود” چین روی تجارت مصالح ساختمانی، اتومبیل، برق، آهن و استیل تمرکز کرده‌بود، نسخه‌ی آنلاین “سیلک رود” به تجارت مواد مخدر غیرقانونی مشغول بود.
بازار آنلاین بعد از دستگیری “راس اولبریکت” کسی‌که مرکز اداره تحقیقات فدرال او را مؤسس “سیلک‌رود” می‌داند تعطیل شد. (سرگذشت عجیب راس اولبریکت را در اپیزودهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ کانال بی تعریف کردیم)
بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۱۴، به‌وجود‌آمدن “کریپتومارکت” برای مواد مخدر غیرقانونی یک نوآوری جدید در حوزه‌ی جرم و جنایت است. این محیط برای فروشنده‌های مواد مخدر موقعیتی مجازی فراهم می‌کند تا به‌صورت ناشناس و به‌دور از دست قانون، محصولات خود را در همه‌جا تبلیغ کرده و به فروش برسانند.
بنا بر نظر “جودیت الدریج” از دانشکده‌ی حقوق دانشگاه منچستر و “دیوید دکاقیه‌ژو” از دانشکده جرم‌شناسی دانشگاه مونترال، این بازار بسیار موفق عمل کرد، چون بخشی از اعماق تاریک و پنهان وب (Deep Web) بود که همه‌ی ارتباطات در آن به وسیله‌ی سرویس Tor به‌صورت ناشناس انجام می‌شد.

 

سناریوی آسیا
تا جایی‌که به آسیا مربوط می‌شود، سناریو خیلی امیدوارکننده نیست. چرا که “نیمه‌ی تاریک اینترنت”(دارک ساید) در حال تبدیل‌شدن به یک نیروی بسیار قوی در آسیاست.
“ریموند پامپن” پژوهش‌گر ارشد مبحث تهدید در F5 Networks بیان کرده که آسیا به اندازه‌ی غرب در زمینه‌ی نظارت بر اجرای قانون پیشرفته نیست، به‌همین دلیل این بازارهای سیاه به‌عنوان بهشتی برای فعالیت‌های غیرقانونی باقی می‌مانند.
او اضافه کرد بازارهای سیاه (دارک مارکت) در جاهایی که اجرای قانون ضعیف است نفوذ کرده و رونق می‌یابند. او به‌عنوان مثال از مانیل پایتخت فیلیپین نام می‌برد که بهشت جرایم اینترنتی است.
“پاول لرو” یکی از بهترین مثال‌ها برای نشان‌دادن خطر دارک مارکت است. توسعه‌دهنده‌ی سابق TrueCrypt که تبدیل به یک اَبَر تبهکار در فیلیپین شد. او میلیون‌ها نسخه‌ی غیرقانونی را از طریق دارک مارکت فروخت و دستور ترور شش فیلیپینی از‌جمله نماینده‌ی مشاور املاک خودش را داد.

“لرو” که متولد زیمباوه بود نقش‌های متفاوتی را در زندگی خود بازی کرد. گزارش‌های آن‌لاین، “لرو” را یک برنامه‌نویس سابق، رییس پیشین کارتل‌ جنایی و خبرچین اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا می‌دانند.

“پاول لرو” با توسعه‌ی رمزنگاری برای نرم‌افزارهای عمومی، شناخته‌شد، که برای اولین بار در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۸، رونمایی شد. “لرو” ادعا می‌کرد این محصول توانایی رمزنگاری تمام دیسک‌ها را داشته، قادر است وجود خود را انکار کند و او این نرم‌افزار را خودش از اساس نوشته است.

 

مغز متفکر (مسترمایند)
“اوان رتلیف” در مقاله‌ی خود به نام مغز متفکر(مستر مایند) که در مجله‌ آتاویست منتشر شد (قصه‌ای که در اپیزود ۱۲ شنیدید) نوشته است: “لرو از طریق تجارت داروخانه‌ی اینترنتی خصوصن فروش داروهای تجویز شده در نسخه‌ها به آمریکایی‌ها در فضای آنلاین مشهور شد.”

به‌گفته‌ی “اوان رتلیف”، “لرو” از طریق این تجارت صدها میلیون دلار سود برد.
او نوشته: “لرو سود خود را در فعالیت‌های گسترده‌ی جنایی و خلاف مانند تجارت کوکایین، فروش اسلحه، قاچاق طلا و چوب، پول‌شویی و فروش تکنولوژی به برخی کشورهای تحت تحریم در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرد.”
به گفته‌ی”رتلیف”،”پاول لرو”درجریان تجارتش دستور قتل حداقل شش نفر را صادر کرد.

“رتلیف” در جهت تحقیقاتش به فیلپیین و اسراییل سفر کرد. او با منابعی در امپراطوری سابق تبهکاری”لرو” مرتبط شد و اسناد و مدارک منحصربه‌فردی به‌دست آورد که نشان‌دهنده‌ی سابقه‌ی لرو، عملیات‌ و همکاریش با مقامات آمریکایی است.

 

تهدیداتی برای IT
“دیوید هلمز” از همکاران “پامپن”در F5 Networks گفت آلفابی (AlphaBay)از نمونه‌های بارز دیگر دارک مارکت (بازارهای سیاه) در بازارهای نوظهور است.

“هلمز” گفت “آلفابی”به بزرگترین شبکه تاریک (dark net) دنیا پس از تعطیلی سیلک رود تبدیل شده است.

 

“هولمز” اذعان داشت که “آلفابی” با تسلیحات نظامی، سرقت اطلاعات اوبر(Uber)، مواد مخدر و سرقت هویت‌هایی که از بیت‌کوین و مونرو به‌عنوان ارز استفاده می‌کنند سر و کار داشته است. گزارش شده‌ که بنیانگذار آلفابی، الکساندر کازس، به همراه چندین مجرم دیگرِ دخیل در عملیات‌های “آلفابی”، متواری شده‌اند.

بعد از لو رفتن هویت اصلی بنیانگذار آلفابی، جولای گذشته جسد کازس در سلولی در زندان بانکوک پیدا شد. گزارش‌های رسمی علت مرگ را تحت عنوان “احتمالن خودکشی” ذکر کرده‌اند.

هولمز اضافه کرد: “ما هم‌چنین شاهد افزایش پورنوگرافی کودکان، به‌عنوان مثال در پرونده‌ی پیتر اسکالی (Peter Scully) و تولید داروهای تقلبی در فیلیپین هستیم. همچنین در این منطقه تعداد بالایی دلالی بیت‌کوین انجام می‌شود. کشف تجارت غیرقانونی مواد و ماریجوانا از طریق سوشال مدیا فقط نوک این کوه یخ است.”

با این وجود، “پامپن” و “هولمز” گفتند که آن‌ها هنوز ندیده‌اند که جرایم اینترنتی وتجارت در دارک‌نت رشد و توسعه تکنولوژی را مختل کند. آن‌ها هم‌چنان تصدیق کردند که این مطلب موجب کاهش توجه به فعالیت‌های مشروع اقتصادی و از دست‌دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

محیطی که افزایش جریان جرایم اینترنتی را حمایت می‌کند، هم‌چنین موجب کاهش فعالیتِ مشروع افراد مستعد در تکنولوژی، برای دست‌یابی به موقعیت‌های توسعه و درآمدزایی می‌شود. این اتفاق در حال حاضر در محیط‌هایی با سطح تکنولوژی پیشرفته، فرصت‌های کم و نظارت پایین مانند روسیه و برزیل اتفاق می‌افتد.

 

میزبانی ضدنفوذ شبکه (Bulletproof hosting)
برای مبارزه با جرایم اینترنتی و دارک مارکت مقامات F5 پیشنهاد کردند که کشورهایی با قابلیت‌های پایین‌تر تکنولوژیک با دیگر کشورهای پیشرفته تفاهم‌نامه داشته باشند.

به گفته‌‌ی “هولمز”، از آن‌جایی‌که جرایم اینترنتی مرز نمی‌شناسد کمک‌کردن به یکدیگر و دست یاری رساندن در زمان نیاز به نفع همه است. بخش مهمی از این مؤلفه می‌بایست شامل استخدام و آموزش پلیس‌های اینترنتی (ارتش سایبری) و مدافعان سایبری در بخش خصوصی شود.

“هولمز” می‌گوید: “این امر نیازمند حمایت از سوی دولت از طریق توسعه‌ی دسترسی، فراهم‌کردن منابع بیشتر و نوشتن قوانین بهتراست.”

همچنین “هولمز” نمی‌خواهد شاهد رشد “میزبانی ضدنفوذ شبکه” توسط شرکت‌های اینترنتی در منطقه باشد. نگرانی او به‌دلیل انعطاف بیشتری‌ست که برخی از این شرکت‌ها نسبت به فعالیت‌های غیرقانونی نشان می‌دهند.

“میزبانی ضدنفوذ شبکه” غالبن تبدیل به شبکه‌های “دستور و کنترل باتی”‘Botnet Command and Control می‌شوند. به‌گفته‌ی “پامپن” این اتفاق موجب لطمه خوردن اعتبار یک کشور و در نتیجه کاهش ترافیک بین‌المللی می‌شود و نهایتن منجر به آسیب تجارت‌های مشروع می‌گردد.

“میزبانی ضد نفوذ شبکه” سرویسی‌ست که توسط برخی از شرکت‌های میزبان شبکه ارائه شده و دست مشتریان را برای آپلود یا توزیع مطالب، بیشتر باز می‌گذارد. در نتیجه، این انعطاف موجب سوءاستفاده فعالیت‌های غیرقانونی از جمله اسپمرها، بازی‌های غیرقانونی آنلاین و پورنوگرافی می‌شود.

 

 

مترجم: مدی
منبع

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *