Skip to main content

همون‌طور که در اپیزود شماره‌ی ۳ کانال بی شنیدیم، دزدان دریایی سومالیایی برخلاف پیش‌بینی‌ها و خیال‌پردازی‌هاشون با کشتی‌ای مواجه شدن که ارزش محموله‌ش چنگی به دل نمی‌زد و صاحب ایرانی کشتی هم اون‌قدری که دزدها فکر می‌کردند پول برای پرداخت نداشت، تا جایی که حتی کشتی و بارش رو بیمه نکرده‌بود؛ می‌شه گفت دزدهای دریایی به کاه‌دون زده‌بودن.

حالا گزارشی در کنفرانس RSA منتشر شده که نشون می‌ده یه تیم از دزدان دریایی که از باقی هم‌کاران‌شون مجهزتر و به‌روزتر هستن تونستن با نفوذ به یکی از سرورهای یک شرکت حمل‌ونقل به اطلاعات بارنامه‌ها و کشتی‌ها و حتی کالاهای داخل کانتینرها دسترسی پیدا کنن و عملیات هجوم به کشتی‌ها رو از همه‌ لحاظ بهینه کنن.

قضیه به‌ این صورت شناسایی شد که یک شرکت حمل‌ونقل که اسمش منتشر نشده متوجه رفتار متفاوتی از جانب دزدان دریایی می‌شه. عرف دزدی‌های دریایی مشابه همونیه که در اپیزود شماره‌ی ۳ شنیدیم؛ دزدان دریایی به کشتی حمله می‌کنن، خدمه و بار و کشتی رو به گروگان می‌گیرن تا باج مورد نظرشون پرداخت بشه. اما این گروه از دزدها بعد از ورود به کشتی مستقیمن سراغ باارزش‌ترین کانتینرها می‌رفتن و بعد از مدت خیلی کوتاهی هم، کشتی رو ترک می‌کردن.

با این‌که این دزدهای دریای از بقیه‌ی دزدها هوشمندانه‌تر عمل می‌کردن اما روش‌های مورداستفاده‌شون در دسترسی به اطلاعات محموله‌ها  خیلی پیش‌پاافتاده‌بود. مثلن از پراکسی استفاده نکرده بودن و همه کامندها ر وبه صورت تکست باز روی اینترنت فرستاده بودن و شرکت کشتیرانی هم به راحتی شناساییشون کرد و با تغییرات کمی جلوی حمله‌های بعدی اون‌ها گرفته‌شد.

اصل این خبر رو که به کمک نویسنده همکار وبلاگ کانال بی، ته چین ترجمه و خلاصه شده اینجا ببینین.

قسمت سوم پادکست کانال بی رو درباره‌‌ی فرار پیچیده‌ی سرنشینان کشتی آلبدو از دست دزدان دریایی از ناملیک بشنوین.

‎[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/238782605″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید