Skip to main content

این مطلب درباره‌ی آخرین تصمیم‌ها و مذاکره‌هاییه که درباره‌ی بلندی‌های جولان انجام شده. اما قبل از اینکه بخوایم بهش بپردازیم بد نیست بگیم چرا بلندی‌های جولان به کانال بی ارتباط پیدا می‌کنه. ماجرای قسمت هفتم پادکست کانال بی اینه:

یه جاسوس اسرائیلی، کشور اسرائیل و سوریه رو تا یک‌قدمی جنگ می‌بره؛ چون اطلاعات غلط به موساد می‌داده. یک عده هم داخل اسرائیل دوست داشتن این اطلاعات غلط، درست باشه و اونها شروع‌کننده جنگ باشن. چرا؟ چون قبلاً تو یه جنگ، سوریه حسابی غافلگیرشون کرده بوده. البته اسرائیل نهایتن تونست تو اون جنگ پیروز بشن و بلندی‌های جولان رو از سوریه بگیرن. اینجاست که بلندی‌های جولان، سوریه‌ی درگیر در جنگ و دعوای طولانی اسرائیل- فلسطین در این خبر به هم می‌رسن.

این روزها اسرائیل با دو مسئله‌ی مهم در سطح بین‌المللی داره دست‌وپنجه نرم می‌کنه. از یه طرف، سر بلندی‌های جولان با سوریه درگیره و برای نشون داده مالکیتش، می‌ره و در محیط باز جلسه هیئت دولت رو تشکیل می‌ده و از یه طرف دیگه فلسطین برای پس گرفتن مناطق شرقی کرانه باختری و برگشتن به مرزهای ۱۹۶۷ داره بهش فشار میاره. هیچ کدوم از طرف‌های درگیر در این دو ماجرا هم حاضر نیستن کوتاه بیان و قضیه به یه گره کور تبدیل‌شده.

فابیوس نتانیاهو

فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل

به همین خاطر کشورهای دیگه مثل فرانسه و مصر اومدن وسط تا از طریق شورای امنیت سازمان ملل این دو تا مسئله رو که تأثیر مستقیمی روی ثبات منطقه داره، حل کنن.

اخیراً فلسطین شروع کرده به تهیه پیش‌نویس یک قطعنامه توی شورای امنیت تا اسرائیل رو مجبور کنه به مرزهای ۱۹۷۶ برگرده؛ یعنی قسمت‌های شرق کرانه باختری رو پس بده به فلسطین. بعضیا معتقدن اگر این اتفاق بیفته، می‌شه گفت اولین قدم واقعی برای مهم‌ترین راه‌حل مناقشه طولانی اسرائیل-فلسطین برداشته‌شده. این راه‌حل که سازمان ملل و خیلی از کشورها قبولش دارند اینه که اسرائیل و فلسطین مستقل بشن و دیگه به کار هم کاری نداشته باشن.

البته از یه طرف فلسطین می‌گه وقتی اسرائیل به مرزهای ۱۹۷۶ برگشت، تازه میشه در اون مورد صحبت کرد و اسرائیل هم حاضر نیست به اون مرزها برگرده. آخرین اقدام فلسطین هم نوشتن یک قطعنامه است تا با تصویبش در شورای امنیت به‌صورت قانونی اسرائیل رو مجبور به عقب رفتن کنه. هرچند بعضی اعضای شورای امنیت موافق این قطعنامه هستند ولی آمریکا که حق وتو هم داره هنوز تکلیفش مشخص نیست. ممکنه اوباما از حق وتو استفاده نکنه ولی شاید هم‌ فشارهای کنگره و مخصوصاً کمپین هیلاری کلینتون مجبورش کنه که این کار رو انجام بده.

و حالا اینجاست که بلندی‌های جولان وارد داستان می‌شه.  بلندی‌های جولان غیرمستقیم در اپیزود هفت پادکست حضور داشت و مفصل‌تر هم در این پست در موردش نوشتیم. حالا فرانسه پیشنهاد عجیبی داده که ممکنه باعث بشه آمریکا و اسرائیل قطعنامه رو قبول کنند. این پیشنهاد هم به زبون ساده اینه که چون فعلاً شرایط سوریه جوریه که نمی‌شه مذاکرات مربوط به بلندی‌های جولان رو پیش برد، پس جامعه‌ی جهانی هم فعلاً بی‌خیال بلندی‌های جولان می‌شه (تا دست اسرائیل بمونه٬ البته موقتاً). این بی‌خیال شدن یعنی در مذاکرات منطقه‌ای، تعیین تکلیف این مناطق رو وارد نمی‌کنه.

شاید این پیشنهاد حداقل یکی از مشکلات از بن‌بست خارج کنه ولی در همون پست قبلی هم گفتیم که بشار اسد گفته هر مذاکره بین‌المللی که برای حل بحران سوریه برگزار بشه، یکی از بندهاش باید مشخص کردن وضعیت بلندی‌های جولان باشه.

خلاصه اینکه این راه‌حل جدید فرانسه یا مسائل رو حل می‌کنه یا پیچیده‌تر.

اگه دوست دارید با یکی از داستان‌های شنیدنی درباره اسرائیل همراه بشید، توصیه می‌کنیم اپیزود هفت پادکست کانال بی رو گوش بدید. اونجا با یه جاسوس موساد آشنا می‌شید که برای حدود سه دهه نقش مهمی تو این درگیری‌ها داشته. اپیزود هفت پادکست کانال بی رو از ناملیک بشنوید.

اصل این مطلب رو که به کمک ته چین، نویسنده همکار وبلاگ کانال بی ترجمه شده اینجا ببینین.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/240672413″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید