Skip to main content

پروژه‌ی ساخت پل کریمه که دو سال قبل شروع شده بود، هم‌اکنون جلوتر از برنامه زمانی پیش می‌رود. براساس اظهارنظر وزیر راه و ترابری روسیه ماکسیم ساکلف (Maksim Sokolov) با فرارسیدن تابستان و شروع تعطیلات، تردد اتوبوس‌های مسافربری و خودروهای شخصی بر روی پل ۱۹ کیلومتری کریمه میسر می‌شود و سه ماه بعد از آن، یعنی در پایان تابستان (اکتبر ۲۰۱۸)، کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین هم می‌توانند از پل  عبور کنند. به این ترتیب پرهزینه‌ترین پروژه‌ی عمرانی تاریخ روسیه که ۲۲۷ میلیارد روبل ارزش قراردادی آن است، در حالی‌که قرار بود دسامبر ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد، شش ماه زودتر تکمیل خواهد شد.

آقای ساکلف تاکید کرده که مسئولین تمام اقدامات لازم جهت تامین امنیت و رفاه مسافرینی که قصد تردد با اتوبوس و یا خودروی شخصی را در طول تعطیلات به سمت شبه‌جزیره کریمه دارند، انجام داده‌اند.

در اپیزود ۳۰ چنل‌بی: کابینه سایه ولادیمیر پوتین، قصه‌ی این پل استراتژیک را تعریف کردیم که شکل‌گیری و انجام آن اهمیت خاصی برای دولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین دارد. کریمه پلی است به طول ۱۹ کیلومتر که شبه‌جزیره کریمه را به‌صورت فیزیکی به خاک روسیه متصل می‌کند. تاکنون ولادیمیر پوتین چندین بازدید میدانی از این پروژه داشته‌است و توجه شخص رییس‌جمهور به این پروژه باعث شده که جزو معدود پروژه‌هایی باشد که جلوتر از برنامه‌ی زمان‌بندی پیش می‌رود. البته این تعجیل نگرانی‌هایی را هم در پی داشته‌است و بابت آنها وزیر راه و ترابری روسیه بارها طی مصاحبه‌هایی در خصوص ایمنی و امنیت رهگذران از روی این پل تضمین داده‌است. یکی از بزرگترین حاشیه‎‌های این پروژه، نحوه‌ی واگذاری آن است. پیمانکار آن گروه SGM به مالکیت آرکادی روتنبرگ (Arkady Rotenberg) است که دوست دوران کودکی پوتین بوده است. شرکت او همواره برنده مناقصه‌ی بزرگترین پروژه‌های دولتی بوده‌است.

از دیگر مسایلی که ثابت می‌کند این پروژه برای دولت روسیه تنها یک پروژه عمرانی نیست، به‌کارگیری راه‌آهن سراسری کریمه برای حمل و نقل تجهیزات مورد نیاز این پروژه است.

همچنین به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی تبلیغاتی احداث پل کریمه که قرار است نماد اتحاد و اقتدار روسیه باشد [رجوع کنید به نحوه‌ی تصرف شبه جزیره‌ی کریمه و ضمیمه‌کردن آن به خاک روسیه و تنش‌های نظامی پس از آن بین روسیه و اوکراین و اتحادیه اروپا]، یک شراب مخصوص نیز ساخته شده است. این شراب که قاعدتن باید فوق‌العاده باشد، محصول همکاری دو شرکت Massandra و Novy Svet از طرف کریمه و شرکت‌های Fanagoria، Chateau Taman و Sauk-Dere از سمت روسیه است. قرار است هرکدام از طرفین این شراکت ۱۹۰۰۰ بطری از این شراب تولید کنند و همزمان با پایان این پروژه رونمایی کنند. یعنی یک بطری از هر طرف به ازای هر متر از پل.

 
 

ترجمه و تخلیص: علی صومی

منبع

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید