Skip to main content

گروه برنامه‌ریزان رییس‌جمهور پوتین برای افتتاح پل چهار میلیارد دلاری کریمه فکر همه‌چیز را کرده بودند. روز افتتاح پوتین با شلوار جین آبی و بدون کراوات پشت فرمان یک‌ کامیون روسی نارنجی‌رنگ نشست و زیر نظر دوربین‌های خبری که همه‌ی حرکاتش را ضبط می‌کردند از پل عبور کرد. دوربین‌های خبرگزاری دولتی روسیه  حتی احوال‌پرسی او با یکی از کارگران همراهش در داخل کابین کامیون را هم پوشش دادند. این نمایش خبری بی‌هدف نبود، پوتین داشت با افتتاح پروژه‌ای که غرب آن را غیرقانونی اعلام کرده، الحاق بحث‌برانگیز کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ را تکمیل می‌کرد.

گشایش پل ۱۹ کیلومتری کریمه روی دریای سیاه با عبور اولین محموله زمینی از روسیه به کریمه، نمایش قدرتی فرهنگی و اقتصادی بود. البته یک مشکل کوچک وجود داشت. کسی پوتین را در این راه شکست داد. این شخص نه خرابکارها بودند، نه معترضانی که حواس‌ها را به سمت خودشان پرت کنند نه سیاستمداران، بلکه گربه‌ای سفید و نارنجی بود که یک روز قبل از پل گذشته بود.

موستیک (Mostik) گربه‌ی شانس کارگران ساخت و ساز در محل پروژه که سی و پنج هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، روز دوشنبه یک روز قبل از گشایش پل به دست پوتین، از پل عبور کرده بود. در صفحه‌ی اینستاگرام گربه نوشته شده: «نخستین کسی که پل ۱۹ کیلومتری رو دوید. همه‌چیز آماده‌ست. فردا به صورت رسمی پل را به همراه کارگران ساخت و ساز و رییس‌جمهور افتتاح می‌کنم و از «۱۶ می» شما هم می‌تونید ازش بگذرید. کی میاد؟ ;)»

 

 

مشخص نیست برنامه‌ریزان موستیک با نمایندگان دولتی پوتین که رویدادهای عمومی را به دقت مدیریت می‌کنند، هماهنگ کرده‌بودند یا نه؟ روی پل، پوتین عکس‌هایش را امضا می‌کرد و با کارگران دست می‌داد و با شگفتی بازآفرینی از آهنگ «راکی» با ساکسیفون از بلندگوها پخش می‌شد. در داستان فیلم «راکی ۴»،‌ ایوان دراگو بوکسور شوروی در میانه‌ی جنگ سرد به شکلی خفت‌بار شکست می‌خورد.

پل کریمه عملیات پرسود دیگری از نزدیک‌ترین متحدان پوتین است. آرکادی روتنبرگ تاجر روس که پیش‌تر حریف تمرینی جودوی پوتین بوده پروژه را رهبری می‌کرد. همچنین کامیون نارنجی رنگی که رییس‌جمهور سوار بر آن پل را افتتاح کرد کامیونی به نام کاماز (Kamaz) بود که در کارخانه‌ای دولتی به مدیریت سرگی چمزوف (Sergey Chemezov) همکار پوتین در کا.گ.ب در دهه‌ی ۱۹۸۰ در آلمان شرقی، تولید می‌شود. روتنبرگ و چمزوف هر دو از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

غرب و بیشتر کشورهای جهان الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی می‌دانند. هرچند از سوی دیگر بسیاری از روس‌ها این کار را بزرگترین افتخار دوران پوتین می‌بینند. در سال ۱۹۵۴ نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد شوروی کنترل کریمه را از روسیه به اوکراین منتقل کرد. بازگرداندن این منطقه به خاک روسیه از آن زمان برای دهه‌ها خواسته‌ی ملی‌گراهای روس بوده است.

ساخت پل یک سال پس از الحاق کریمه و بدون مشورت با کیف آغاز شد. موستیک گربه، نقش مهمی در نمایش تبلیغاتی برای ایجاد حس خوب نسبت به این پروژه‌ی مهم روسی بازی می‌کرد. خبرگزاری دولتی اسپاتنیک موستیک را سرکارگر افتخاری پروژه معرفی می‌کند. گربه‌ی بی‌خانمانی که از سال ۲۰۱۵ با تعدادی از چند هزار کارگر کارگاه ساخت پل دوست شده‌ است. او در فیس‌بوک، اینستاگرام و شبکه‌ی اجتماعی روسیه VKontakte حضور فعالی دارد و عکس‌هایش که کلاه ایمنی کوچکی به سر دارد کانال‌های مجازی را پر کرده‌اند.

 

 

 

البته کارزار تبلیغاتی موستیک  نتوانسته افراد زیادی را در اوکراین تحت تاثیر قرار دهد. رییس‌جمهور اوکراین پترو پروشنکو در فیس‌بوک نوشت: «مطمئنم که مهاجم پیروز نخواهد شد و جزای کارهایش را خواهد پرداخت. متجاوزین وقتی با عجله بخواهند از کریمه‌ی ما فرار کنند، به پل احتیاج خواهند داشت.»

به نوشته‌ی واشنگتن پست پل کریمه اهمیت نمادین دیگری نیز دارد. این پل تاثیر قابل توجهی بر ثروتمندتر شدن نزدیکان پوتین دارد، آن هم به قیمت فرسودگی پل‌ها، جاده‌ها و مسیرهای راه‌آهن در سراسر روسیه که از توجه شخصی رییس‌جمهور بی‌بهره‌اند. بر اساس رتبه‌بندی بانک جهانی کیفیت ساختارهای حمل و نقل و تجارت روسیه در رده‌ی نود و چهارم جهان قرار دارد. یک رتبه پایین‌تر از تونس و یکی بالاتر از کلمبیا.

پل کریمه ظرفیت عبور روزانه ۴۰ هزار سواری شخصی را دارد و سریع‌ترین راه دسترسی به کریمه به عنوان مقصدی گردشگری برای روس‌ها خواهد بود. پیش از این تنها راه دسترسی به این شبه‌جزیره، هواپیما و کرجی‌ها بودند. انتظار می‌رود بخش راه‌آهن این پل در پایان سال ۲۰۱۹ تکمیل شود.

 

ترجمه: بهنام رضاییان مقدم

منبع

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید