Skip to main content

چند وقت پیش داگلاس لاکس، یکی از مأموران سابق CIA که هشت سال هم به‌عنوان جاسوس برای این سازمان کار می‌کرده، توی سایت Reddit در قالب یه AMA (یه جور پرسش و پاسخ) به سوال کاربرهای کنجکاو درباره زندگی یک جاسوس جواب داد.

کاربران سوال‌های خیلی زیادی پرسیدن و داگلاس لاکس هم به خیلی از اونها جواب داد. در بین جواب‌ها نکته‌های جالبی دیده می‌شه. مثلاً داگلاس می‌گه که هیچ‌کس، حتی خانواده‌اش در مورد شغلش چیزی نمی‌دونستن.

زندگی دوگانه داگلاس

داگلاس به همه گفته بوده که یه فروشنده خرده‌پاست چون فکر می‌کرده این شغل به‌قدری کسل‌کننده است که کسی علاقه نداره بیشتر ازش سؤال کنه.

یا مثلاً وقتی برای مأموریت به افغانستان می‌ره، به خانواده‌اش می‌گه داره می‌ره هاوایی. چون فاصله هاوایی به‌قدر کافی از محل زندگی خانواده‌اش دور بوده که نخوان یه روز به دیدنش بیان.

چیزی که بیشتر از همه در این AMA توجه آدم رو جلب می‌کنه دشواری زندگی به‌عنوان یک جاسوسه. پیچیدگی و مشکلات زندگی در این وضعیت به‌قدری زیاده که هرکسی توانایی تحملش رو نداره.

جاسوس خوب چه ویژگی‌هایی دارد

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ درباره ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز یک جاسوس انجام شد. در این تحقیق ۱۸ اخلاقی که از شما یک دروغ‌گوی خوب می‌سازه معرفی‌شده. یکی از ویژگی‌ها اینه که در مقابل سوالات جواب‌های طولانی و نامفهوم داده بشه یا این ویژگی که بتونی خوب تشخیص بدی چه زمانی جواب یک سوال رو به‌دروغ بدی یا فقط به گفتن نمی‌دونم اکتفا کنی.

درباره سنت AMA

سایت Reddit یک سرویس خبری متفاوته که محتواش رو کاربرانش تولید می‌کنن. یکی از سنت‌های جالب این شبکه AMA است. در AMA یا Ask Me Anything، افراد مشهور از کاربران می‌خوان که از اونها هر چیزی که دوست دارند بپرسند تا به اونها جواب بدن.

چند وقت پیش اکانت مربوط به ادوارد اسنودن یک AMA راه انداخت. هرچند هیچ‌وقت معلوم نشد آیا این اکانت توسط خودش مدیریت می‌شه یا این AMA فقط یه شوخی بوده.

اصل این مطلب رو که به کمک ته چین، نویسنده همکار وبلاگ کانال بی ترجمه شده اینجا ببینین.
اتفاقا در قسمت هفتم پادکست کانال بی هم با زندگی یک جاسوس موساد آشنا می‌شیم. اگر می‌خواید ببینید این جاسوس چه جور آدمیه و چه سرنوشتی داشته، قسمت هفت پادکست کانال بی رو از ناملیک بشنوید.
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/240672413″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

دیدگاهتان را بنویسید