skip to Main Content
چه کسانی در دادگاه الچاپو شهادت می‌دهند؟زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

چه کسانی در دادگاه الچاپو شهادت می‌دهند؟زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

چیزی نزدیک به دو سال، مأموران فدرال در بروکلین سخت در تلاش بودند تا اتهامات خواکین گوژمان لوئرا – رهبر بزرگ‌ترین کارتل مواد مخدر جهان که به «ال چاپو» معروف است- را با شاهدان گوناگون در دادگاه ثابت کنند.

غیر از سابقه‌ی خشونت‌های ال‌چاپو، سابقه‌ی دور و دراز (۲۰ سال) کارتل سینالوآ و شبکه‌ی گسترده‌ی آن باعث می‌شود مأموران فدرال با نظمی آهنین و البته بی‌سابقه ابزارهای حفاظتی را برای حفاظت از این شاهدان عینی به کار گیرند.

شواهد و قراین دادگاه فدرال نشان می‌دهد برخی از کارکنان و همکاران و شرکای سابق ال‌چاپو ممکن است حتی بخواهند علیه‌اش در دادگاه فدرال شهادت دهند.

اسامی برخی از این افراد در ادامه می‌آید.

دو نفر از بزرگ‌ترین قاچاقچیان شیکاگو

(تصویر از پدرو فلورس در سمت چپ و دوقلویش مارگاریتو فلورس «تحت تعقیب». این دو برادر هر کدام به ۱۴ سال حبس محکوم‌اند و البته از سال ۲۰۱۵ «دیده نشده‌اند.»)

حدود یک دهه (از ۱۹۹۸) برادران فلورس، دو تن از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد در شیکاگو بودند که صدها میلیون دلار از کوکائین مکزیکی را در شیکاگو و البته سایر شهرهای آمریکا توزیع کرده‌اند.

به اذعان پلیس فدرال، این دو برادر از روش‌های بسیار خلاقانه‌ای برای حمل و نقل مواد استفاده می‌کرده‌اند. از قبیل ارسال بسته‌های مواد در جاسازهای زیر سقف کامیون‌ها و کشتی‌ها.

اما به سال ۲۰۰۵، این دو برادر در مکزیک مردی را ملاقات می‌کنند که خود را از قدیمی‌ترین دوستان ال‌چاپو معرفی می‌کند. از آن پس این دو برادر محموله‌ها را از ال‌چاپو و از Kingpin دریافت می‌کنند. موادی که در وسایل نقلیه‌ی بسیار لوکس از زیردریایی تا هواپیماهای بویینگ ۷۴۷ اختصاصی، به دستشان می‌رسد.

سال ۲۰۰۸ این دو برادر از ترس دستگیری تصمیم به پشت‌کردن به ال‌چاپو و همکاری با پلیس در عملیات تعقیب و دستگیری ال‌چاپو می‌گیرند. در اولین مرحله مکالمه‌ی کاری خود با ال‌چاپو را ضبط و در اختیار پلیس قرار می‌دهند. پلیس فدرال اذعان کرده‌است این مکالمه که این دو برادر با «به خطر انداختن جان خود» آن را ضبط کرده‌اند، کمک بزرگی به آن‌ها در عملیات تعقیب و دستگیری ال‌چاپو داشته‌است.

این دو برادر از سال ۲۰۱۵ در زندان بوده‌اند. به جای آن‌ها تاوان لو دادن ال چاپو را پدرشان مارگاریتو فلورس سینیور داد و به دست کارتل سینالوآ به قتل رسید. قتل طوری برنامه‌ریزی شده‌بود که به نظر پلیس «یک درگیری معمولی بین گروه‌های تبهکار» به نظر برسد.

سال گذشته همسران این دو برادر، الیویا و میا فلورس بخشی از خاطراتشان را به نام «همسران کارتل» «Cartel Wives» منتشر کردند که در آن از زندگی تجملاتی و غرق در تشریفات لوکس «شنل و کارتیر» (Channel and Cartier) به یک زندگی مخفیانه در زیرزمین و تحت نظر حکومت رسیده‌اند صحبت کرده‌اند.

 

پسر دست راست ال‌چاپو

وینسنت زامبادا-نیبلا که در سال ۲۰۰۹ در مکزیکوسیتی دستگیر شد. اتهام اصلی وی قاچاق قلمداد شده‌است.

شهرت اصلی وینسنت به خاطر پدرش «اسماعیل زامبادا گارسیا» اصلی‌ترین مهره‌ی کارتل سینالوآ پس از دستگیری ال‌چاپو بود. در سال ۲۰۰۹ وینسنت طی عملیات مشترک پلیس و ارتش دستگیر و به شیکاگو منتقل شد. او یکی از مهره‌های کلیدی کارتل و مدیر حمل‌ و نقل و لجستیک آن بود.

قبل از دادگاهی‌شدن وینسنت وکیلش پرده از حقیقتی عجیب برداشت: وینسنت سال‌ها به عنوان مهره‌ی نفوذی درون کارتل با دایره‌ی مواد مخدر پلیس کار کرده‌بود و تقاضایش در ازای همکاری «آزادی برای تجارت و کسب‌وکار خودش» بوده‌است.

سال ۲۰۱۳ وینسنت در دادگاهی غیرعلنی به جرم قاچاق محکوم شد و البته قول همکاری با مقامات آمریکا را داد. در اظهارات اولیه وینسنت اقرار کر‌ده بود که چندین تن کوکائین از راه‌های مختلف «از طریق دریا و زمین و هوا» به سراسر آمریکا ارسال کرده‌است.

 

مقام دولتی که به فرار ال‌چاپو از زندان کمک کرد

Damaso Lopez nunez از مقامات امنیتی مکزیک یکی از افرادی است که بیشترین کمک را به ال‌چاپو برای فرار از زندان مخوف پوئنته گرانده در ایالت جالیسکو و به سال ۲۰۰۱ فراهم کرده‌بود. پس از افشای این مسئله، لوپز به کارتل سینالوآ پیوست و مراحل ترقی را به سرعت در ۱۶ سال حضورش در آن طی کرد.

مدارک دادگاه حاکی از آن است که لوپز که در کارتل سینالوآ با لقب «ال لیسنسیادو» (مدرک دانشگاهی‌اش لیسانس) شناخته می‌شود، اطلاعات بسیار زیادی از تبادلات مالی کارتل با آمریکای مرکزی و جنوبی دارد. به گفته‌ی شاهدان عینی ال لیسنسیادو در شهر کولیاکان ارتشی از «آدم‌کش‌های حرفه‌ای» دارد که برای کشتار، آدم‌ربایی، شکنجه و جمع‌آوری بدهی‌ها برایش کار می‌کنند.

لوپز سال گذشته در مکزیکوسیتی دستگیر و بلافاصله به آمریکا انتقال داده‌شد. وی به گفته‌ی دادستان مکزیک، آلبرتو الیاس بلتران، یکی از شاهدان کلیدی برای اثبات اتهامات ال‌چاپو است.

 

و پسر همان مقام دولتی

داماسو لوپز سرانو یکی از پسران ال لیسنسیادو به طرز عجیب و معجزه‌آسایی توسط مقامات آمریکایی دستگیر شد: در جولای ۲۰۱۷ همانند شهروندان عادی قصد عبور از مرز آمریکا و مکزیک را در ورودی غربی مکزیاکالی داشت.

در همان زمان مقامات مکزیکی معتقد بودند که وی در درگیری بین گروه‌های تبهکار در مکزیک نقش فعالی داشته‌است و باید حتما به مقامات مکزیکی تحویل داده‌شود.

مدارک دادگاهی نشان می‌دهد وی سرانجام در آگوست ۲۰۱۷ به صورت رسمی در سن دیه‌گوی آمریکا دستگیر شده و در ژانویه برای جرایمی نظیر واردات کوکائین، هروئین و متاآمفتامین‌ها به آمریکا، تفهیم اتهام شده‌است.

 

منبع

ترجمه: یاور مشیرفر

 

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *