Skip to main content

نام مستند Wild Wild Country، ساخته نتفلیکس و برنده جایزه Emmy 2018، در یک دادخواست نقض کپی‌رایت برای استفاده بدون مجوز از آثار اشو، فیلسوف متاخر هندی، برده شده است.
مایکل هیلو، فیلمساز آمریکایی، و موسسه بین‌المللی اشو شکایت خود را روز ۳۱ ژانویه در دادگاه مرکزی کالیفرنیا مطرح کردند. موسسه بین‌المللی اشو یک شرکت سوییسی است که نشر، اشاعه و حفظ تعالیم و آثار اشو را به عهده دارد. در مورد اشو و فرقه‌اش در اپیزود ۴۱ تا ۴۵ چنل‌بی شنیده‌ایم.
طبق این شکایت، موسسه اشو “مالک معنوی و مادی سخنرانی‌ها، آثار تصویری و ویدیویی است که زندگی و آموزه‌های اشو را ثبت کرده‌اند و دارای حق تکثیر (Copyright) هستند”.
بنا به ادعای این شکایت، مستند Wild Wild Country که بر زندگی اشو و اجتماع هوادارانش در آمریکا تمرکز می‌کند، بدون مجوز “تعداد قابل توجهی از آثار دارای حق تکثیر اشو” را در ساخت این مستند به کار برده است. به گفته موسسه اوشو، نتفلیکس تخلف کرده‌است و “با تهیه، توزیع و انتشار این مستند همچنان به نقض کپی‌رایت ادامه می‌دهد”.
در شواهد پرونده ذکر شده، در قسمت اول مستند “۸۸ نمونه متقن و مجزا” از نقض کپی‌رایت مشاهده می‌شود که حداقل ۱۲ دقیقه طول می‌کشد. طبق شکایت، موسسه اشو فوریه ۲۰۱۸ برای این تخلف به نتفلیکس اخطار داده است، اما این شبکه نتوانست “پاسخ موجهی دهد و به پخش مستند ادامه می‌دهد”.
همچنین اضافه می‌کند، با استفاده غیرقانونی از محتوای تعالیم اشو در ساخت این مستند، نتفلیکس مستقیم و غیر مستقیم بهره برده است و “در غیر این صورت به آن دست نمی‌یافت”. این موسسه بین‌المللی به موفقیت‌های تجاری این مستند اشاره کرده و می‌گوید نتفلیکس از این طریق توانسته مخاطب زیادی جذب کرده و “درآمد قابل توجهی” کسب کند.
نام کارگردانان مستند، چپمن وی و مکلین وی، و همچنین کمپانی برادران دوپلاس به عنوان تهیه‌کننده در این شکایت ذکر شده است.

 

منبع

مترجم زهرا مدرس

۲ دیدگاه

  • علی گفت:

    به نظرم مثل خیلی مستند های دیگه استفاده از محتوای کپی رایت دار توی این مستند شامل بحث Fair use و transformative content میشه

  • منصوره گفت:

    سلام و عرض ادب هرکاری میکنم میخوام گوش کنم نمیتونم فقط هم مشکل قسمت یک و دو اوشو هست.
    میشه یه بررسی کنید.چون میخوام از اولش گوش بدم وگرنه قسمت سه کار میکنه.
    حتی توی فیدیبو هم از قسمت سومش هست

دیدگاهتان را بنویسید