Skip to main content

راضیه علایی

قسمت اول

حالا که روز به روز به تعداد و تنوع پادکست‌های فارسی داره اضافه می‌شه، لیست‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف پیشنهاد پادکست، برای اینکه پادکست خوب و مورد علاقه‌ی خودمون رو پیدا کنیم، کمک بیشتری می‌کنن. این کاریه که ما هم در مجله چنل بی با تگ پادکست‌های پیشنهادی داریم انجام می‌دیم. مثلن یه لیست پیشنهادی برای پادکست‌ سینمایی یا پادکست‌هایی که به ژاپن و فرهنگش پرداختند. خود علی بندری هم از اول در بعضی از اپیزودهای چنل بی، پادکست‌های فارسی محبوبش رو به شنونده‌ها پیشنهاد داده که اپیزودهای برگزیده‌ای از این پادکست‌ها رو در خبرنامه‌ی پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی معرفی کردم. حالا قصد دارم اینجا مختصری از این پادکست‌ها و محتواشون بگم. این پادکست‌های سری اول موضوعات متفاوتی دارن و داستان‌های خاص خودشون رو می‌گن و دقیقن به همین دلیل می‌تونن سلیقه‌های جورواجور افراد مختلف رو تامین کنن و کنجکاوی‌هاشون رو تا حدی برطرف کنن. به امید اینکه پادکست مورد علاقه‌ی بعدیتون رو از این فهرست پیدا کنید.

پادکست پاراگراف

 

پادکست پاراگراف

 

 

پادکست پاراگراف یه پادکست تاریخیه، البته نه اون تاریخی که از کتاب‌های درسی به یادمون مونده. علیرضا بنی‌جانی تاریخ تمدن بشر رو از پانزده هزار سال پیش یعنی از زمان پیدایش اولین جوامع شکارچی-گردآورنده دنبال کرده و اون‌ها رو به شکل قصه برای شنونده‌ها تعریف می‌کنه. در این پادکست می‌شنویم سرزمین‌ها باید دارای چه ویژگی‌هایی می‌بودن تا تمدن در اون‌ها شکل بگیره. چطور سال‌ها قبل از میلاد مسیح بین‌النهرین شد مهد تمدن و دو میراث مهم یعنی شهر و نوشتار رو از خودش به جا گذاشت. حالا چی شد بشر که تا اون موقع هیچ حرکت خاصی نکرده بود در یه بازه‌ی زمانی کوتاه اینقدر پیشرفت کرد که به تمدن‌های کهن و بسیار مهمی مثل تمدن مصر و یونان باستان و چین و ژاپن دست پیدا کنه که بنیان زندگی امروز ما رو ساختن؟ پادکست پاراگراف روایتگر این داستان‌هاست و تاریخ رو دوباره جذاب می‌کنه. پادکست پاراگراف در اپیزود ۵۸ چنل بی؛ جنتلمن پیشنهاد شد. اپیزود پیشنهادی ما از پادکست پاراگراف اپیزود «یونان باستان»اشه که یه سری جنگ‌های میان ایران و یونان رو تعریف می‌کنه و می‌گه در نهایت چطور قلمروها تغییر می‌کنه و اسکندر مقدونی به قدرت می‌رسه.

 

پادکست پاراگراف در پادکست‌خوان‌های مختلف

 

پادکست چکش

 

پادکست چکش

 

 

پادکست چکش رو صنم حقیقی می‌سازه. او که خودش حقوق خونده ابعاد حقوقی چالش‌هایی در زمینه‌های هنری، مثل سانسور در سینمای آمریکا و همینطور کپی‌رایت رو بررسی می‌کنه. پادکست چکش به طور کلی در مورد اتفاقاتیه که به قول خود صنم حقیقی، در عرصه‌ی هنر رخ داده که یا به دادگاه کشیده شده یا اینکه باعث تصویب قوانین خاصی شده. این اتفاقات گاهی حتی سیاستمدارها رو هم درگیر کرده. فصل اول پادکست چکش موضوع سانسور رو دنبال می‌کنه و اینکه چه عواملی دست به دست هم داد تا سینمای آمریکا از سانسور سخت اون سال‌ها تبدیل بشه به چیزی که الآن می‌بینیم. فصل دوم هم رفته سراغ موضوع جنجالی کپی‌رایت و توضیح می‌ده اگه صاحب اثر از کپی‌کننده شکایت کنه، چه عواقب قانونی‌ای در انتظار فرد یا گروه خاطیه و دادگاه‌ها چطور رای می‌دن. صنم حقیقی این توضیحات رو با بررسی پرونده‌های مهم در حوزه‌ی موسیقی به شنونده می‌ده تا جذابیت موضوع حفظ بشه و چکش یه پادکست حقوقی صرف نباشه. در این میان سراغ موضوعان هنری دیگه که به نحوی به حقوق و قانون مربوط می‌شه هم می‌ره: مثلا دزدی آثار هنری یا آثار هنری‌ای که زیر دریا پیدا می‌شن. پادکست چکش رو علی بندری در اپیزود ۶۰؛ دانشمند و دریا معرفی کرده بود. اپیزودی هم که اینجا معرفی می‌کنیم یک قسمت از گفتگوی سه بخشیش با محسن نامجوست پیرامون فرق الهام، تاثیرپذیری و کپی‌برداری در موسیقی. می‌تونید همینجا گوش کنید و اگه خوشتون اومد در اپلیکیشن پادکست‌خوانتون دنبالش کنید.

 

پادکست چکش در پادکست‌خوان‌های مختلف

 

پادکست دایجست

 

دایجست

 

فرشاد محمودی، تولیدکننده‌ی پادکست دایجست، در مورد موضوعاتی که خودش رو کنجکاو می‌کنن تحقیق می‌کنه. این موضوعات می‌تونن مسائل سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی روز باشن یا نه، مباحثی که درسته که قدیمی شدن اما موضوعیتشون رو از دست ندادن و هنوز جای سوال و کنجکاوی دارن. فرشاد محمودی این مسائل پیچیده رو از چند زاویه بررسی می‌کنه و چکیده‌ای از تحقیقاتش رو به زبان ساده برای بقیه‌ی ما که شاید این سوال‌ها تو ذهنمون ایجاد شده ولی حال و حوصله نداشتیم مفصل تحقیق کنیم،  تعریف می‌کنه و خلاصه اینکه لقمه رو برامون می‌جوه. موضوعاتی هم که انتخاب می‌کنه خیلی متنوعن؛ از فراماسونری گرفته تا گیاه‌خواری تا جنگ سوریه و کلی موضوعات مهم دیگه. پادکست دایجست رو علی بندری در اپیزود کشتی نوح معرفی کرد. ما هم رفتیم سراغ اپیزود محبوبمون از پادکست دایجست/ Digesttt، مارکس در مقابل اسمیت:

 

پادکست دایجست در پادکست‌خوان‌های مختلف

پادکست فردوسی‌خوانی

 

فردوسی‌خوانی

 

خیلی از ما دوست داریم با فردوسی و حماسه‌هایی که به نظم خلق کرده بیشتر آشنا بشیم، اما یا وقتشو نداریم یا برامون سنگینه. آقای امیر خادم، پژوهشگر ادبیات و دارای دکترای ادبیات تطبیقی همت کرد و به خاطر علاقه‌ی ویژه‌اش به شاهنامه، تصمیم گرفت اون رو در قالب پادکست بخونه و ارائه بده. نتیجه هم خیلی خوب از آب در اومد؛ چه برای اون‌هایی که علاقه داشتن و وقتش رو نداشتن و چه برای اون‌هایی که کلا از فضای شاهنامه و شاهنامه‌خوانی دور بودن و حالا فرصت آشنایی با فردوسی براشون پیش اومده. پادکست فردوسی‌خوانی در هر قسمت داستانی از شاهنامه رو بازگو می‌کنه. تاکید امیر خادم بر ابیات خود شاهنامه است، اما اگر جایی نیاز ببینه یا فکر کنه خود ابیات ممکنه برای شنونده ابهام ایجاد کنن، خودش هم توضیحاتی برای درک بهتر داستان ارائه می‌ده. فردوسی‌خوانی در اپیزود ۴۰ چنل‌بی؛‌ یونابامبر پیشنهاد شده بود و همچنان منظم و پرقدرت درحال انتشاره. اپیزود هفت خان رستم رو همینجا بشنوید و اگه دوست داشتید برید در اپلیکیشن پادکست‌خوانتون دنبالش کنید:

 

پادکست فردوسی‌خوانی در پادکست‌خوان‌های مختلف

۵۳ دیدگاه

  • بنفشه گفت:

    ممنون میشم پادکست های خوب انگلیسی هم معرفی کنید ????

  • Maryam گفت:

    با تشکر از معرفی پادکست های خوب فارسی لطفا پادکست های انگلیسی خوب هم معرفی کنید.

  • mana گفت:

    سلام.سریال لوسی رو چطور میشه از اول گوش کرد؟من تازه با پادکست آشنا شدم خوب بلد نیستم.ممنون

    • مجید گفت:

      سلام
      بنظرم یه اپ پادکست نصب کن اینطوری خیلی بهتره
      تو کانال تلگرام هم میتونی ،
      همینجام میشه ،اما بنظرم حتما اپ رو نصب کن بعد پادکست فارسی رو جستجو کن ،چنل بی میاد

    • Yasamin گفت:

      اگه از اپ‌های پادکست مثل کست‌باکس یا اپل پادکستس استفاده میکنین، کافیه تو قسمت سرچ بزنین channelb و‌ بعد از پیدا کردن چنل‌بی و subscribe کردن، به تمام قسمت‌های پادکست دسترسی دارین، حتی تو قسمت سرچ اپ پادکست کلمه‌ی “لوسی” رو بزنین هم کل قسمت‌های این سریال میاد واستون.
      اگه از تلگرام استفاده میکنین، تو کانال چنل‌بی، به تمام قسمتا دسترسی دارین، کافیه تو کانال تلگرام سرچ کنین: سریال لوسی قسمت یک.
      اگه از جای دیگه‌ای گوش می‌کنین، تو گوگل سرچ کنین: چنل‌بی سریال لوسی قسمت یک
      یا هر قسمت دیگه‌ای که قصد شنیدنش رو دارین.

    • الهام گفت:

      اپلیکشن کست باکس و نصب کن ،چنل بی و سرچ کن و همه اپیزردوها رو میتونی پیداکن

  • مجید گفت:

    سلام
    پادکست جدید کی میاد ؟
    چرا تو اپ پادکست ،دیدگاه نوشتن غیر فعال است؟
    سپاسگزار از پادکست های عالیتون

  • Nasir Khezrian گفت:

    سلام خدمت تیم چنل بی و علی عزیز!

    با توجه به گسترش مخاطبانتون واقعا جای خالیه سیستم محبوبیت سنجی یکپارچه کمه توی سایت فارغ از پادگیرها. خود این امتیاز ها هم میتونه کمک کنه توی لیست محبوب ترین ها.

    سالم بمونید!

  • احسان دوگانی گفت:

    درود بر تیم بی نظیر چنل بی
    من از طرفدار های جدی پادکست شما هستم. تمام پادکست های چنل بی رو حداقل یک بار و تقریبا ۵۰ درصد پادکست بی پلاس رو گوش کردم. اینجا هم میخوام از تیم فوق العاده چنل بی و بی پلاس تشکر کنم و هم میخوام ازتون خواهش کنم چند تا پادکست درجه یک انگلیسی هم بهمون معرفی کنید. من خودم پادکست هایی مثل Hidden Brain, Invisibilia,The Moth رو گوش میدم.
    بازم ممنون بابت پادکست حرفه ای که تولید میکنید.

  • محمد گفت:

    دایجست رو من خیلی وقته گوش میدم. اگه نظر منو میخونی، باید بگم دمت گرم آقا فرشاد .
    مرسی چنل بی و تیم خفنش.

  • Kasra گفت:

    پادکست در مورد تاریخ ایران چی هست؟؟؟

  • احسان گفت:

    تشکر ویژه و دست مریزاد برای تیم عالی چنل بی و
    بی پلاس

  • مهدی کمر گفت:

    سلام
    درسته یه مقدار دیر شده ولی ابتدا جا داره از زحمتهای فراوان تیم چنل بی ۹ “داستان لوسی” خیلی خیلی تشکر کنم.
    مثل همیشه عالی.
    با پادکست های پارگراف و دایجست آشنا هستم و چندتا پادکست از هرکدومشون رو گوش دادم.
    بدون هیچ تعارف و اقراق، واقعیت موضوع اینه که صدای گرم و نحوه تبیین موضوعات و داستانها توسط علی آقای بندری عزیز ،سطح توقع مخاطب ها رو بالا برده …
    شخصا اگر پادکستی رو گوش کنم که موضوع جالبی داشته باشه همیشه میگم ایکاش این رو علی آقای بندری تعریف میکرد. چرا؟
    به یه نمونه اشاره میکنم شاید بعضی از اعضای گروه موارد به دیگری برخورده باشن؛
    پیش میاد به دلایلی بعضی از پادکستها رو بیشتر از یک دفعه گوش میدیم .
    قسمت پایانی داستان لوسی بعداز اعلام حکم دادگاه تا پایان پادکست رو بیشتر از پانزده بار گوش دادم .
    زیرکی و حرفه ی گری در تهیه متن این قسمت از پادکست و نحوه تعریف توسط علی بندری عزیز باعث شد ، هنگام گوش دادن به یک ساعت پایانی داستان لوسی از ” آموک ،مهره حیاتی ،….تا ایده خطرناک داروین” در ذهنم تداعی بشه .
    همین یک ساعت باعث شد تا با یک شخصیت علمی و “کُره پژوه” آشنا شدم و درهمین مدت کوتاه مطالب از ایشان شنیدم.
    اینه فرق بین ” علی بندری،چنل بی و بی پلاس” با پادکست های دیگر.
    به هرحال ببخشید مطلب به درازا کشید.
    ممنون از زحماتتون. دمتون گرم.

    • Arisa گفت:

      شما دقیقا حرف دل من رو زدین . اینقدر صدای اقای بندری و نحوه اجراشون درخشانه که واقعا توقع من بالا رفته و هیچ چیز دیگه ای به دلم نمی شینه .

  • مهدی کمر گفت:

    سلام مجدد
    با پوزش فراوان بعلت عجله و اطناب در تایپ مطلب فوق
    دیکته صحیح کلمه اغراق میباشد.
    نام شخصیت علمی و “کُره پژوه” جناب آقای دکتر محمد فاضلی میباشد.
    باسپاس فراوان

  • بهروز بهروزی گفت:

    درود بر شما،
    جناب بندری عزیز، واقعا کار شما و همکارانتون عالی و بسیار تاثیر گذاره.
    از اینکه تجربیات خودتان را در زمینه تولید پادکست با سعه صدر فراوان به اشتراک میگذارید، قدردانی میکنم.
    موفق باشید.

  • مهرسا گفت:

    پادکست های خوبی ان، پادکست هزار و یک شب هم داستان های هزار و یک شب رو میخونه و پادکست مولاناخوانی، شروع دیوان مولانا با خوانش و تفسیره.
    پادکست رواق، کتاب روان درمانی اگزیستانسیاله و پادکست ناوکست، کتاب انسان خردمند. و اخرین پیشنهادمم پادکست لوگوسه که مسائل فلسفی رو مطرح میکنه.

    • ندا گفت:

      سلام، من از طرفدارای پرو پاقرص شمام، تا باحال ب چند نفر از اشناسانم نیز معرفیتون کردم و اونا هم راضی بودن.
      اگه میشه چندتا اَپ خوب برای پادکست گوش کردن بهم معرفی کنید، چون پادکست “رادیتو” چندان کاربردی نیست و ب روز نمیشه

    • علی اکبر لایقی گفت:

      بسیار پادکست های خوبی معرفی شده …من با علی بندری پادکست باز شدم …خیلی خوبه تو ماشین یا زمان بیکاری یا حتی در طول روز یه وقت هرچند کوتاه باید واسش گذاشت تا همه چی بهتر بشه و دنیا رو بشه فهمید وتحمل کرد…دکتر مجتبی شکوری هم عالیه ????????????????????????

  • سیما گفت:

    با سلام

    خیلی ممنون از اینکه برای شنونده ارزش قایلید و ممنون که مارو با داستانهای جدید و عجیب و غریب حیرت زده میکنید.
    واقعا درجه یک هستید.هم صدا و لحن و نحوه روایت آقای بندری و هم موضوعات جذاب. خسته نباشید و همیشه بدرخشین.

  • مهناز گفت:

    میشه لطفا پادکستی درباره‌ی نجوم و کیهان شناسی و پیدایش جهان معرفی کنید؟

  • ونوس گفت:

    سلام
    ممنون از گروه چنل بی و علی بندری عزیز
    لطفا پادکستهایی هم با موضوع کره شمالی و سیاستهاشون و فرهنگ و زندگی مردمشون بسازید که بسیار موضوع جالبی میتونه باشه

    • احسان گفت:

      سلام
      در مورد کرهٔ شمالی می‌تونین به این قسمت‌ها گوش کنین

      دایجست
      قسمت چهارم
      بحران کرهٔ شمالی سر چیست و از کجا شروع می‌شود

      اپیتومی‌بوکس
      قسمت بیست‌ویکم
      افسوس نمی‌خوریم

      دیج‌ایمیج
      قسمت بیست‌ودوم
      از کیم‌جونگ‌اون عکس نگیر

      شیرکاکائو
      قسمت دوم
      تاریخ‌نویس بخت‌برگشته

  • مرتضی حیدری گفت:

    ممنون بابت معرفی پادکست های خوب
    پادکست رواق و پرچم سفید هم از دست ندید
    اما کماکان پادکست های علی بندری صدر نشینه. ????

  • حسینی گفت:

    دقیقا منم یکسری از پادکستها رو که گوش میدم میگم ای کاش اقای بندری راوی بودن

  • باران گفت:

    با سلام. پادکست رواق هم بسیار عالیست. مسایل روانشناسی رو بسیار عالی و به زبان فهم همگانی میگه با صدای بسیار عالی وباکیفیت.

  • ن ب س گفت:

    سلام آقای چنل بی
    ۱۰ دفعه نوشتم و پاک کردم ،ای کاش تکنولوژی به جایی برسه که احساس انسان رو به نمایش بزاره ،شما بدون نقص نیستید ولی عالی هستید انقدر خوب ،زیبا ،شفاف و دلنشنین هست پادکستتون که تمام تلاشمو کردم تاشمارو با تعداد دوستانی که می شناسم آشنا کنم(که البته عاشق پادکست و بی پلاس شدند) . از اپیزود ۱ تا الان عالی بودید و در حال عالی شدن هستید. دوست داشتم کاری برای مجموعه دوست داشتنی شما انجام بدم که البته واقعا ناچیز هست کمک های امثال من .فقط برای اینکه اگر لحظه ای نا امید یا خسته شدید بدونید این پلتفرم و این صدا برای خیلی از افراد نوری در تاریکیست .
    شما و همراهان دوست داشتنی شما برای امثال من بسیار عزیز، محترم و قابل ستایش هستید
    آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دارم .

  • امیر پارسا گفت:

    جای استرینگ کست خالی بود تو متن و کامنت ها، در مورد مطالب علمی هست که همراه با داستان کشف و مسیر پیدایششون معمولن صحبت میکنه، لحن و صدای خوب رضا و متن های خوب شاهین باعث دلنشین شدن و جذابیت بیشتر این پادکست برای من شده. وظیفه دونستم به دیگران هم پیشنهاد بدم.

  • آرمین گفت:

    لطفا پادکست های خوب انگلیسی رو هم معرفی کنید . متاسفانه وضعیت نسل جدید طوری شده که همش دنبال این اپلیکیشن و اون اپلیکشن هستند و بعد دیگه چندان براشون مهم نیست که چه چیزی رو تو این اپلیکیشن ها گوش بدن . اکثرشون هم پر شده از محتوی کم ارزش و بی ارزش و پادکستهای عالی که حتما وجود دارند دیگه دیده نمیشه . لطفا فارغ از اپلیکیشن و بیلبیلک های الکترونیک جدید ٬ پادکستهایی که حرف حسابی از متفکرین و آدم حسابی ها رو منتشر میکنند معرفی کنید . بسیار بسیار از انتشار پادکست HOW TO READ BOOKS تشکر عمیق میکنم که واقعا واقعا واقعا مطلب بی نظیر و شاهکاری بود . از همشهری انزلی چی هم همین انتظار میره !

  • jamshid گفت:

    با دورود به تهیه کننده پادکست چکش بسیار عالی و تخصصی تهیه شده بود اطلاعات مهمی دریافت کردم دست این خانم محترم را صمیمانه میفشارم. اما باید بگویم جناب فرشاد محمودی در بعضی پادکستها علیرغم اینکه میگویند هیچگونه موضع سیاسی ندارند و نمیگیرند اما در ارتباط با کره شمالی درست همان موضعی را اتخاذ نمودند که انگلیس و امریکا و کلا غرب گرفته . جناب محمودی شما جز تبلیغاتی که از این دو کشور که بخوبی هر کشوری را نتوانند رام کنند برعلیه شان تبلیغات ریز و درشت میبافندچیز دیگری راجب به کره شمالی نگفتید البته مطالعات شما همان نوشتارهای انگلیس و امریکاست. خوب بود دیدتان را کمی بازتر از این دو کشور انگلیس و امریکا در ارتباط با کره شمالی وسعت میدادید.

  • Jamshid گفت:

    با دورود به هموطن عزیزی که پادکست فردوسی خوانی را اغاز کردند این پادکستها با توضیحاتی که شما بین شعرها میدهید واقعا ارزش شنیدن و گوش فرا دادان به پادکستهای شما را چندین برابر میکند .بارها شاهنامه فردوسی را ورق زدم ولی بیش از چند صفحه نخواندم اما گوش فرا دادن به فروسی خوانی مرا به این فکر وا داشت که هنگام گوش دادن پادکستها شاهنامه فردوسی بزرگ را نیز در دست بگیرم.

    با احترام جمشید

  • فهیمه گفت:

    توی پادکست‌های ورزشی “رادیوآفساید” بهترینه.

  • مسعود گفت:

    تمام پادکست های چنل بی و بی پلاس رو گوش دادم همه چیز عالیه اما
    علی بندری رو فقط باید روی سرعت ۱.۵ گوش بدم خیلی کنده صداش انگار توی افق رویداد یک سیاه چاله هی در حال کش اومدنه …
    یبار سرعت پاد کست رو کردم ۱ دیدم یک غریبه داره حرف میزنه!

    • نگین گفت:

      اتفاقا من نظرم کاملا عکسی دارم. برای من تن صدای علی بندری، سلیس صحبت کردن و تپق نزدنش و بالاخص سرعت کاملا مناسبش لذت گوش دادن به پادکست هاشو چند برابر میکنه

  • ممد گفت:

    پادکست شما و کجا این پادکست های ضعیف کجا… صرفا وقت آدم رو میگیرن. پادکست های خیلی بهتری میشه معرفی کرد که لاقل آدم چهارتا چیز بدرد بخور توش یاد بگیره
    مثه ناوکست هر چقدر بگم خوبه کمه
    رواق که فکر میکنم اگه بهترین نباشه قطعا جزو ۵ تای برتره
    همچنین پادکست آن

  • حسین گفت:

    اتیلا عالی بود

  • reza گفت:

    سلام وقعا خستع نباشید من هر روز گوش میدم حتی پیاده میام و برمیگردم تا سر کار مرسی علی بندری و بقیه بچه ها

  •  راحله گفت:

    من جدیدا به یه پادکست گوش دادم به اسم فرای قصه‌‌ها. به نظرم خیلی خوبه. بخصوص اگه کسی به فلسفه و رمان علاقمند باشه.

  • امید گفت:

    پادکست ژرفا رو هم اضافه کنید چون واقعا خیلی جالبه که به طبیعت میپردازن که پیشنهاد میکنم اپیزود اقیانوس رو بشنوید که فوق علادست

  • فاطمه گفت:

    من با چنل بی گوش دادن به پادکست رو شروع کردم و انقدر برام جالب بود که به گوش دادن پادکست های دیگه هم علاقه مند شدم . اقای بندری هم صدای شما عالی هست و هم نحوه ی بیان عالی دارین . پادکست های دیگه هم منتشر کنید . و زمان انتشار اپیزود ها رو هم کمتر کنید تا اپیزود های شما زودتر منتشر بشه من خودم خیلی منتظر میمونم . خیلی ممنون از شما و گروه پادکستتون .

  • نوشین گفت:

    بادرود به همه شما پادکست شما بسیار عالی بود پادکست کتابگرد واین نقطه رادیو راهواز همه بهتر احسانلوهم وطن بوشهری بسیار نازنین وخوش صحبت وپادکست کتاب باز هم عالینپادکست کتاب صوتی کلی کتاب صوتی عالی دارهممنون از تیم پادکست چنل بی

دیدگاهتان را بنویسید