Skip to main content
این روزها پیشنهاد پادکست خوب فارسی به پادکست‌بازها یا کسانی که برای اولین بار می‌خوان شنونده‌ی پادکست‌های فارسی بشن دیگه چندان کار دشواری نیست. روز به روز به تعداد پادکست‌های خوب در زمینه‌ها و موضوعات مختلف داره اضافه می‌شه و بالاخره برای هر سلیقه و طبعی یکی دو تا گزینه هست که گوش و حواسش رو گیر بندازه و دنبالش کنه. ما همون طور که همه جا می‌گیم، در خود پادکست و شبکه‌های اجتماعیش، اعتقاد داریم بهترین حمایت از یک محتوای خوب اینه که به بقیه معرفیش کنی. این جوری به طور کلی به کیفیت محتوای پادکست فارسی هم  کمک کردیم و پادکست‌های باکیفیت بهتر و بیشتر شنیده می‌شن و سر پا می‌مونن و رشد می‌کنن.

هر دو هفته در میون یک خبرنامه‌ی پادکست‌های پیشنهادی داریم که اگر نمی‌گیریدش از این‌جا می‌تونید عضو بشید. قبلا هم پادکست‌های مختلفی رو در وبسایت معرفی کردیم که اگر روی این تگ بزنید می‌تونید لیست‌شون رو ببینید: پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی.

در این مطلب هم قصد داریم چند تایی از پادکست‌هایی رو که بهار و تابستان امسال در خبرنامه یک تک اپیزود ازشون معرفی کرده بودیم، با هم مرور کنیم. بریم که داشته باشیم پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی، بهار و تابستان ۹۹.

Podcast Outsidersپادکست فارسی اوتسایدرز

از اون پادکست‌هاییه که هم اگر علاقه‌مند به پادکست‌های تاریخی هستید و هم اگر ورزش موضوع موردعلاقه‌ی شماست می‌تونه واسه‌تون شنیدنی باشه. سجاد بیات و علی امیری‌فر، میزبان‌های پادکست می‌رن سراغ تاریخ فوتبال. با چی؟ با نام‌ها و ستاره‌ها. وقتی می‌گیم پادکستی در مورد تاریخ ستاره‌های ورزشی یعنی شنیدن این قصه‌ها می‌تونن برای مخاطب‌های سن و سال‌دارتر هم خوشایند باشن. پادکست اوتسایدرز محدود به یک ورزش خاص هم نیست، تا همین شهریور ۹۹ که پنج تا اپیزود ازشون منتشر شده سراغ فوتبال، کشتی فرنگی، کانگ‌فو و تنیس رفتن.

یکی از چیزهایی که اوتسایدرز رو شنیدنی می‌کنه توجه به اتفاقات اجتماعی هم‌دوره با همین ستاره‌هاست، حرف‌هایی در مورد وقایع سیاسی و اجتماعی که روی تصمیم و قدم بعدی ورزشکار تاثیر گذاشته. در خبرنامه‌ی پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی اولین اپیزودش یعنی ماجرای پرویز قلیچ‌خانی رو معرفی کردیم، اپیزودی که سجاد میزبان پادکست اولش توضیح می‌ده اوتسایدر در لغت یعنی غریبه و توی ورزش به کسی می‌گن که از یه کشور دیگه وارد می‌شه و تاثیر خودش رو می‌ذاره.

Podcast Raviپادکست فارسی راوی

که قبلا اپیزود نیما رو ازش در خبرنامه پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی معرفی کردیم، همون‌طور که اسمش هم نشون می‌ده یه پادکست قصه‌گو و روایت‌گر زندگی آدم‌هاییه که یه بالا و پایین یا اتفاق توی زندگی‌شون باعث شده قصه‌شون شنیدنی بشه. درسته که به اندازه‌ی آدم‌های روی زمین (و البته زیر زمین) قصه هست برای شنیدن اما زندگی نیما، ستاره، برزو و علی طوفانی یه ماجرای ویژه داشته که شنیدنی‌ترشون کرده.

اگر ماجراهای واقعی برای شما جذاب و شنیدنی هستن، ممکنه از پادکست راوی هم خوش‌تون بیاد. قصه‌های واقعی از آدم‌های واقعی که می‌تونه شنونده رو تحت تاثیر قرار بده، بهشون باریکلا بگیم، از دست‌شون عصبانی بشیم یا حتی غم‌شون رو بخوریم.

Podcast Rozanپادکست فارسی روزن

پادکستی درباره‌ی زنان و برابری جنسیتی. هدیه، میزبان پادکست روزن، می‌ره سراغ موضوعات و چالش‌هایی که یا زمینه‌ساز نابرابری جنسیتی هستن یا آدم‌هایی که به از بین‌بردن این تصویر نابرابر کمک کردن و می‌کنن. در روزن از موضوعاتی مثل ازدواج کودکان، قتل‌های ناموسی، خشونت و آزار جنسی در محیط کار تا درباره‌ی توران میرهادی، ملاله و تاریخچه‌ی روز جهانی زن می‌تونید بشنوید. هدیه میری‌مقدم در توضیح این‌که چرا روزن رو شروع کرده می‌گه: روزن را با هدف ایجاد آگاهی شروع کردم، آگاهی از ناگفته‌های پنهان زندگی یک زن در جامعه‌ی امروز، صحبت‌ از چالش‌ها و دردهایی که مرور زمان، آن‌ها را تبدیل به عادت کرده‌است. به امید اینکه روزنی ایجاد کنم، نوری بتابانم به ندانستن‌ها و راه را برای تغییر باز کنم.

در خبرنامه‌ی شماره ۵۲ پادکست‌های پیشنهادی، اپیزود ملاله رو پیشنهاد کردیم. روایتی در مورد ملاله یوسفزی، جوان‌ترین برنده‌ی صلح نوبله. در این اپیزود می‌تونید ماجرای زندگی ملاله، تاثیر حمایت‌های پدرش و حمله‌ی طالبان بهش رو بشنوید.

Podcast Parsehپادکست فارسی پرسه

این طور که به نظر می‌رسه یک پادکست شنیدنی برای خیلی کنجکاوها و عشق کتاب‌هاست. پادکست پرسه که از انتشارش از تابستان ۹۹ شروع شده نتیجه‌ی گشت و گذارها و پرسه‌زنی‌های عباس سیدین میان کتاب‌هاست. در اولین پرونده هم رفته سراغ روانشناس کانادایی جردن پیترسون که در سه اپیزود مروری داره بر ایده‌ها و نظریات پیترسون که گاهی جنجالی و بحث‌برانگیز هم شدن و پاسخ‌هایی که آقای روانشناس برای اون‌ها داره.

پیترسون یکی از اون نظریه‌پردازهاییه که معتقده بر اساس آمار و ارقام اوضاع دنیا که روز به روز بهتر شده، پس چرا درک ما از جهان خیلی منفی و رو به نابودیه؟ خودمونیش می‌شه این: همه چیز که بهتر شده، فقر در مقیاس کلان کمتره، بیماری و مرگ و میر کمتره، رونق غذا و متریال هست، پس چرا ما حال‌مون خوب نیست؟

اگر اپیزود چهاردهم پادکست بی‌پلاس رو شنیده باشید، اون‌جا هم با تعریف خلاصه کتاب واقعیت از هانس روزلینک در مورد چنین سوالی صحبت می‌کنیم.

Podcast Yekpanjerehپادکست فارسی یک پنجره

جستارهایی از نویسنده‌ها و خبرنگارهای جهان. شاید بهتره قبل از معرفی یک پنجره بگیم که جستار یعنی چی؟ جستار ترجمه‌ی فارسی Essay معمولا به یادداشتی گفته می‌شه که خیلی تجربیات و مشاهدات شخصی نویسنده توش پررنگه. جستارنویسی با این‌که ژانر خیلی جدیدی هم نیست اما چند سالیه که بیشتر پا گرفته و پر طرفدار شده و حتما یک دلیل مهمش هم اینه که تجربه‌ها و روایت‌های شخصی طرفدار بیشتری از نظریه‌های ساختگی داره. پادکست یک پنجره، جستارهایی از نویسندگان و خبرنگارهایی رو می‌خوونه که شانس کمتری برای ترجمه به فارسی داشتن.

با این‌که هر جستار پادکست یک پنجره یک راوی متفاوت داره که ماجرای اصلی رو برای شنونده به تصویر می‌کشه، عطا صادقی میزبان پادکست هم با بیان جزئیات کامل‌تر و یا مصاحبه با آدم‌های مرتبط موضوع رو بیشتر شرح می‌ده.

در خبرنامه‌ی شماره ۵۵ پادکست‌های پیشنهادی اپیزود من، روسری و ترکیه مدرن رو پیشنهاد کردیم که تجربه‌ی شخصی الیف باتومان نویسنده و استاد دانشگاه رو در مورد دوره‌ای از زندگیش در ترکیه بازگو می‌کنه.

Podcast Kelidarپادکست فارسی قصه کلیدر

خلاصه‌ی کتاب کلیدر از محمود دولت‌آبادی رو برای ما تعریف می‌کنه . همون طور که راضیه علایی در خبرنامه‌ی پادکست‌های پیشنهادی چنل‌بی نوشته: فرقی نمی‌کنه از طرفداران کتاب کلیدر و آقای دولت‌آبادی باشیم یا نه؛ کتاب کلیدر یکی از مهم‌ترین داستان‌های فولکلور ایرانی و طولانی‌ترین رمان فارسیه.

پادکست قصه‌ کلیدر بازخوانی کتاب یا یک کتاب صوتی نیست. امیرحسین امیدی‌فرد، میزبان پادکست، اون چیزی رو که برای روایت این قصه لازمه در اپیزودهای حدودا ۳۰ و ۴۰ دقیقه‌ای روایت می‌کنه و یه جاهایی هم برای انتقال بهتر توصیفاتی از روی اصل کتاب می‌خوونه. ممکنه خیلی‌ها امروز وقت و اولویت خووندن دومین رمان بلند جهان رو نداشته باشن اما بدشون نیاد بدونن این کتاب به این مهمی جریانش از چه قراره. اگر یکی از اون خیلی‌ها هستید، پادکست قصه کلیدر پیشنهاد خوبی به شما می‌تونه باشه.

 

 

۱۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید