Skip to main content

آتیلا قهرمان پادکست سریالی چنل‌بی (اپیزود ۶۹ تا ۷۲) از یه جایی به بعد، وسط زندگی شلوغش که یه سرش می‌رسید به هاکی و سر دیگه‌ش کارهای یدی سخت، از قاچاق پوست هم بی‌نصیب نموند. شغل پردرآمدی که به خاطر ترانسیلوانیایی بودنش بهش پیشنهاد شده بود. درمورد اینکه ترانسیلوانیا کجاست و اهمیتش در قصه‌ی آتیلا چیه، هم می‌تونید اپیزودها رو گوش بدید و هم اینجا بیشتر درموردش بخونید.

ربط قاچاق پوست به ترانسیلوانیا

ترانسیلوانیا منطقه‌ای جنگلی کوهستانیه که هم به خاطر شرایط آب و هواییش و هم طبیعت غنی از گیاهانش، گونه‌های جانوری خاصی رو در خودش جا داده. خرس قهوه‌ای، شوکا که یه نوع گوزنه، سیاه‌گوش که جزو گربه‌سانانه، گرگ و حیوانات خاص دیگه. نمی‌شه که در منطقه‌ای حیوانات خاص فراوان باشن و شکارچی‌ای دور و برشون نپلکه. این شکارچی‌ها غیر از گوشت، پوست این حیوون‌ها هم براشون ارزشمنده و چون در بیشتر کشورهای دنیا خرید و فروش پوست حیوان ممنوعه، پوست‌ها قاچاق می‌شن و قاچاق پوست شغل پردرآمدی به حساب می‌یاد. ترانسیلوانیا هم یه منطقه‌ی غنی برای قاچاقچیان پوسته و واسه همینه که آتیلای جاه‌طلب دوباره سر و کله‌ش تو ترانسیلوانیا پیدا می‌شه. اونجا به وفور شکارچی غیرقانونی وجود داره که به قاچاقچیا به صورت عمده پوست بفروشه و قاچاقچیا پوست‌ها رو در کل اروپا توزیع کنن.

واقعیت‌های تلخ پشت قاچاق پوست

از پوست، شاخ، عاج و دندون حیوون‌ها برای تهیه داروهای سنتی، پوشاک و جواهرات استفاده می‌شه و آمریکا، چین و اتحادیه‌ی اروپا جاهایی هستند که در اونها بیشترین تقاضا برای پوست و مخلفات حیوون‌های غیراهلی وجود داره. حجم تجارت پوست طی سالهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده. مثلا در آمریکا در یک سال ارزش واردات پوست به ۱۸۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با واردات شیلات به ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار که نیاز غذایی مردم رو تامین می‌کنه، می‌بینیم چه رقم بزرگیه.

قاچاق پوست فقط زیست این حیوون‌ها رو تهدید نمی‌کنه بلکه اکوسیستم و اقتصاد و فرهنگ رو هم از بین می‌بره.

آفریقا از این نظر کشتارگاه حیوانات غیراهلی محسوب می‌شه. فیلها کشته می‌‌شن تا از عاجشون جواهرات و مهره‌های شطرنج و دکمه و تزیینات لباس ساخته بشه. فقط در یک سال ۳۰۰ فیل تو یه پارک ملی تو کامرون کشته شده‌ن و گفته شده که بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ صدهزار فیل در این قاره نابود شدن در حالی که جمعیت کل فیلها در اونجا زیر ۵۰۰ هزارتاست. تو شمال آفریقا اینقدر کرگدن سفید شکار کردن که این حیوون در حال انقراضه. فقط آفریقا نیست، تو آسیا هم همین بساطه و چین و هند دوتا کشوری‌ان که بالاترین میزان کشتار حیوانات به منظور خرید و فروش پوستشون انجام می‌شه. بیشترین کشتار هم درمورد پانگولین که در اینجا مورچه‌خوار پولک‌دار صداش می‌کنیم، اتفاق می‌افته. یعنی پانگولین در صدر جدول کشتار حیوانات به منظور استفاده از پوستشون قرار داره و فقط در یک کشف کالای قاچاق در چین ۱۲ تن پوست پانگولین به دست اومده.

قاچاق پوست فقط قاچاق پوست نیست

غیر از مصارف مربوط به مد، طب سنتی هم عامل دیگه‌ی کشتار حیواناته. مثلا همین پانگولین در طب سنتی استفاده‌های فراوان داره و امسال (۱۳۹۹) چین گفت اجزای پانگولین رو از فهرست رسمی داروهای سنتی چینی خارج می‌کنه بلکه شکار این حیوون زبون‌بسته کمتر بشه. باور به اینکه آلت تناسلی حیوانات خاصیت دارویی دارن یا طلسم می‌شکنن و معجزه می‌کنن هم محرک دیگه‌ای برای کشتن اوناست. ببر وحشی برای استفاده از آلت تناسلی‌اش واسه مصرف دارویی کشته می‌شه و به همین خاطر دنیا نود درصد ببرهای وحشی خودش رو از دست داده.        

فعالان محیط زیست مدام در حال اعتراض به استفاده از پوست حیوانات در صنعت مد و پوشاک هستند و می‌گن چرا دولت‌ها تا یه حیوونی در معرض انقراض نباشه بهش توجه نمی‌کنن. اونها مشاهیری رو که در لباسها و جواهراتشون از حیوانات استفاده می‌کنن زیر ذره‌بین می‌گیرند و بهشون فشار میارن تا از این علاقه‌شون دست بردارن. سالانه محیط‌بان‌های زیادی در سراسر دنیا برای مبارازه با شکارچیانی که حیوانات غیراهلی رو شکار می‌کنن، جون خودشون رو از دست می‌دن و با این حال تجارت پوست به رشد خودش ادامه می‌ده. قانون گونه‌های در معرض خطر (ESA) همراه با معاهدات بین‌المللی مثل کنوانسیون گونه‌های مهاجر (CMS) و کنوانسیون تجارت بین‌المللی انواع حیوانات وحشی و جانوری در معرض خطر (CITES) با هدف مبارزه با جرایم فراملی و تلاشهای مشترک برای حفاظت از حیات وحش سالهاست که در حال انجامند اما این قوانین و معاهدات هم نتونستن کار چندانی از پیش ببرن. قاچاق پوست فقط زیست این حیوون‌ها رو تهدید نمی‌کنه بلکه اکوسیستم و اقتصاد و فرهنگ رو هم از بین می‌بره.

خلاصه‌ که با همه‌ی این توضیحات و جزییات و آمارهای تلخ، آتیلا رفته سراغ این کار تا ازش پول هنگفتی دربیاره. اپیزودهای ۶۹ تا ۷۲ پادکست چنل‌بی رو گوش بدید تا با کارهای محیرالعقول آتیلا بیشتر آشنا بشید.  

۲ دیدگاه

  • صادق گفت:

    خیلی حال کردم دمتون گرم تیم چنل بی مخصوصا علی آقا بندری

  • soheil گفت:

    هم خندیدم هم شگفت زده شدم. علی جان یه کار خوب این پادکستتون اینکه من بعد هر اپیزود میرم سراغ حاشیه های داستان های شما. رفتم عکس های بوداپست رو مثلا دیدم عجب شهر قشنگی بی نظیره خلاصه دمتون گرم. ????????????

دیدگاهتان را بنویسید