Skip to main content

تقریبا در هر کشوری که تبهکاری و غارت بالا می‌زنه، یه سر این فساد به پلیس برمی‌گرده. کشوری هم که در اون آتیلای پادکست سریالی چنل‌بی مشغول دزدیه، درگیر همین ناکارآمدی و فساد پلیسه. تا جایی که به نفر دوم پلیس مجارستان می‌گفتن ژنرال ۱۲ درصد. چون از هر معامله و قراردادی ۱۲ درصد سهم برای خودش می‌خواست. ماجرای آتیلا امبروش رو در پادکست چنل‌بی  اگه بشنوید با این وجه پلیس مجارستان بیشتر آشنا می‌شید. 

فساد پلیس از ناکارآمدی، رشوه و کارهای ضد قانونی تا دسترسی دادن به اطلاعات سری و زد و بند با باندهای بزرگ خلافکاری و قاچاق رو در برمی‌گیره. اما نمی‌شه به اطلاعات دقیقی درباره‌ی میزان این فساد رسید چون این بی‌قانونی داره مخفی اتفاق میفته و هم دولت‌ها و هم خود پلیس تمایلی به انتشار اطلاعات دراین‌باره ندارن. با این حال وقت‌هایی هم هست که حقیقت از پرده بیرون میفته. فساد پلیس موضوع جذابی برای داستان نوشتن و فیلم ساختنه. بعضی از فیلم‌هایی که این موضوع توشون پررنگه تبدیل به آثار درخشان تاریخ سینما شده‌ن. فیلم‌هایی مثل پدرخوانده،‌ لئون: حرفه‌ای،‌ سرپیکو و محرمانه لس‌آنجلس.

تو آمریکا ۴۰ درصد کل جرایم رو خود پلیس انجام می‌ده. تو بلغارستان در سال ۲۰۱۱ تحقیقی انجام شد که نشون می‌داد ۴۵۰ هزار بلغارستانی به پلیس رشوه دادن. در کرواسی هم رشوه دادن به پلیس متداوله جوری که در یه نظرسنجی از هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر گفته‌ن که به پلیس رشوه داده‌ن. در سال ۲۰۱۲ دوازده افسر پلیس تو فرانسه به اتهام فساد دستگیر شدن.

فساد پلیس در کشورهای مختلف

فساد پلیس تقریبا چیز همه‌گیری در جهانه. کشورهای کمی وجود دارند که نه تنها فساد پلیس در اونها کمه بلکه مردمش هم به این کم بودن اعتقاد بهش دارن. چون بعضی جاها هست که این فساد اونقدر همه‌گیر نیست اما مردم به پلیس بی‌اعتمادند و تو نظرسنجی‌ها این بی‌اعتمادی معلوم می‌شه. در صدر این کشورها کنیاست که ۹۲ درصد شهروندانش عقیده دارند که پلیسش رشوه می‌گیره. کشور میانمار هم از این نظر وضع خوبی نداره و حتی از کسانی که جرایم جنایی مرتکب شدن درخواست رشوه می‌شه تا پرونده‌شون ماستمالی بشه. عراق، سومالی، افغانستان، سودان،‌ روسیه،‌ پاکستان،‌ هاییتی و مکزیک در رتبه‌های بعدی هستند اما فقط اینها نیستند و در اروپا و آمریکا هم آمارهای تکان‌دهنده‌ای از فساد پلیس وجود داره.

تو آمریکا ۴۰ درصد کل جرایم رو خود پلیس انجام می‌ده. تو بلغارستان در سال ۲۰۱۱ تحقیقی انجام شد که نشون می‌داد ۴۵۰ هزار بلغارستانی به پلیس رشوه دادن. در کرواسی هم رشوه دادن به پلیس متداوله جوری که در یه نظرسنجی از هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر گفته‌ن که به پلیس رشوه داده‌ن. در سال ۲۰۱۲ دوازده افسر پلیس تو فرانسه به اتهام فساد دستگیر شدن. اونها متهم شده بودند که مواد مخدر، پول، سیگار و جواهرات از خلافکارها می‌گیرن و پیش خودشون نگه می‌دارن. تا جایی که یکسری از این پول‌ها و اشیای قیمتی رو سقف یه ایستگاه پلیس پیدا شد.

یک نمونه‌ی تکان‌دهنده

یکی از تکان‌دهنده‌ترین موارد ناکارآمدی پلیس برمی‌گرده به کشور بلژیک و مربوط می‌شه به یه قاتل زنجیره‌ای به اسم مارک دوترو. این آدم از کودکان سواستفاده جنسی می‌کرد و در طول دوران خلافکاریش ۶ دختر ۸ تا ۱۹ ساله رو شکنجه کرده بود و ۴ تا از قربانی‌هاش رو کشته بود. مارک دوترو در سال ۱۹۸۹ میلادی به جرم آدم‌ربایی و تعرض به ۵ بچه دستگیر و به ۱۳ سال و نیم زندان محکوم شد اما سه سال بعد به خاطر رفتار خوبش در زندان آزادش کردن و تونست به جرم و جنایت‌هاش ادامه بده. یه شبی که قرار بود پلیس دوترو رو تعقیب کنه، اون جلوی دوربین پلیس اقدام به آدم‌ربایی کرد چون پلیس دوربین رو طوری تنظیم کرده بود که فقط تو روز کار کنه.

Marc Dutroux House

خانه مارک دوترو، محل جنایت‌ها

سال ۱۹۹۵ دوترو دونفر از قربانی‌هاش رو تو خونه‌ی خودش به اسارت گرفته بود ولی پلیس تو بازرسی از خونه‌ی دوترو نتونست اونا رو پیدا کنه. قربانی‌ها کودک بودند و یه قفل‌ساز گفت که گریه‌ی اونها رو شنیده اما پلیس توجهی نکرد. دوترو ادعا کرده بود که بخشی از یک حلقه‌ی آزار جنسی بود که اعضای بلندپایه پلیس و دولت بلژیک هم جزیی ازش بودند. این ناتوانی پلیس در دستگیری یه قاتل زنجیره‌ای به گوش مردم رسید و منجر به راهپیمایی گسترده‌ای در سال ۱۹۹۶ شد. مردم خواستار اصلاحات در پلیس و سیستم قضایی بلژیک بودند. سالهای بعد هم دوترو همچنان از پلیس فرار می‌کرد و تازه سال ۲۰۰۴ تونستند گیرش بندازن. این پرونده اعتماد مردم به پلیس و فرایند اجرای قانون رو به شدت خدشه‌دار کرد. هنوز که هنوزه مردم بلژیک اعتقاد دارند که پلیس فاسده و سال ۲۰۱۳ نتایج یه نظرسنجی نشون می‌داد که بیشتر از هفتاد درصد مردم بر این اعتقادشون به فساد پلیس بلژیک پافشاری می‌کنند.

فساد پلیس در چنل‌بی

در پادکست چنل‌بی هم تاحالا نمونه‌های تکان‌دهنده‌ای از فساد پلیس یا ناکارآمدی سیستم قضایی منتشر شده. آخرینش همین آتیلاست اما بدون لو دادن داستان‌ها بگیم که مثلا در اپیزودهای لوسی، مظنون، دریاچه، به زبان آتش و ال‌چاپو هم ناتوانی و ناکارآمدی پلیس و سیستم قضایی سرنوشت آدمها رو تغییر می‌ده و حتی بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشن منجر به مرگشون می‌شه.

۱۶ دیدگاه

  • سهیل گفت:

    و من به جرات میتونم بگم هر ایرانی که ماشین داره و تن میره به پلیس رشوه داده امار بگیریم جمعیت میلیونی میشن بماند پلیس های ۱۱۰ و اون سبز پوش ها ???????? مخصوصا جدیدا که وضعیت اقتصاد تو بدترین وضعیتش هست از بقالی سر کوچه و قنادی و املاکی و بوتیکی بگییییر تا شهریه و خیلی جاهای دیگه پلیس های عزیزمون سعی میکنن پولی نپردازن و خیلی وقت ها هم موفق میشن. مطمعنم این نظرم میلیونی موافق داره حتی خود پلیس های عزیز واقعیت غیر قابل انکاره و جالبش اینکه ما مردم هم از این پول گرفتن پلیس اصلا ناراحت نیستیم خیلی هم استقبال میکنیم هم حقوقشون کمه و حق دارن هم کار مردم راه میوفته. ایران تنها کشوری که نه برا گرفتن بیشتر از اون چیزی که حقته بلکه برا گرفتن حقت باید رشوه بدی. طولانی بود معذرت میخوام ????????????‍♂️

  • میم نون گفت:

    البته جای کشور اصلی که تن و بدن مردمش با دیدن پلیس به لرزه میفته رو نیاوردید اشکال نداره.. بالاخره الان اون کشور مذکور سرزمین لرد ولدمورت یا همون اسمشو نبره !

    • سارا ص گفت:

      دقیقا همینطوره. کشور از دست رفته ی خودمون اسطوره پلیس فاسده. از رشوه گیری و زور گیری گرفته تا صحنه سازی های اشوب که میریزن میکشن و غارت میکنند بعدم میگن مردم کردن. تا تجاوز و ادم ربایی که وقتی گندش در اومد گفتن اونا پلیس نما بودن????

  • sanaz گفت:

    اگر سریال نارکوس رو هم دیده باشید، فساد پلیس در مکزیک و کلمبیا هم وحشتناکه واقعا

  • هژیر گفت:

    هند .. من فکر کنم در حال حاضر رتبه اول رو داره..

  • عليرضا گفت:

    یعنی واقعا ایران تو لیست شما نیست
    یا خودتون رشوه گرفتین که اسم پلیس فاسد ایران رو نیارین

  • ارین گفت:

    این نویسنده ولایت مدار یه بسیجیه واقعیه .همه پلیسای فاسد کشورا رو گفت بجز ایرلن که بهترین پلیس عالم رو داره احسنتتتتتت

  • مهدی رضازاده گفت:

    بنده فاسد تر از پلیس تاجیکستان سراغ ندارم
    رشوه به پلیس به صورت کاملا علنی انجام میگیره

  • ساغر گفت:

    باعث تاسفه واقعا.ممنون از اطلاعات ومطالب خوبتون

  • Phateme گفت:

    بگید که شما هم این مقاله رو خوندید تا به اسم ایران برسید????????

  • |KIMIA گفت:

    توی اون دارو دسته‌ی نخبگان عضلانی هم البته یادم نیست داستان مال کودوم کشور بود، پلیس ناکارآمد ترین بود و واقعا عصبیم کرده بود.

  • محمد گفت:

    من می خواستم سفری به تاجیکستان داشته باشم با این اوصاف نرم بهتره لطفا راهنمایی کنید

  • عباس گفت:

    هند و پاکستان فاسد ترین پلیس هارو دارن همینطور که تو فیلم سریال هاشون میبینیم

دیدگاهتان را بنویسید