Skip to main content

اپیزود ۶۹ تا ۷۲ پادکست چنل‌بی داستان ورزشکاری از کشور رومانیه که پاش به کارهای خلاف باز شد. آتیلا در مجارستان دروازه‌بان هاکی بود و خیلی هم دروازه‌بان بدی بود اما براش تلاش زیادی می‌کرد و خودش رو همیشه رو فرم نگه می‌داشت. این رو فرم نگه داشتن به کار ورزش نیومد اما به کار خلاف دیگه‌ای اومد که آتیلا به‌خاطرش شهرت جهانی به هم زد.

لیست بلندبالایی از ورزشکارانی که پاشون به خلاف باز شد وجود داره. مثلا این صفحه‌ی ویکی‌پدیا برای ورزشکاران خلافکار هر رشته جدول مجزا درست کرده. تو این صفحه می‌بینیم که فوتبال آمریکایی، فوتبال،‌ بیس‌بال، بسکتبال و بوکس فهرست بلندبالاتری به نسبت بقیه‌ی ورزش‌ها دارند.

ورزشکاران چه جرم‌هایی مرتکب می‌شن؟

خشونت خانگی که عمدتا مردان علیه همسر یا شریک زندگی‌شون اعمال می‌کنن یکی از رایج‌ترین جرائم بین ورزشکارهاست. این‌قدر این جرم تو فوتبال آمریکایی شایعه که یکسری دانشمند تحقیق کردن تا ارتباط این ورزش با اعمال خشونت رو بفهمن و با بررسی متغیرهای مختلف، چیزی که بهش رسیده‌ن این بوده که رفتار خشونت‌آمیز ذاتی در محیط فوتبال می‌تونه به خارج از این محیط هم تسری پیدا کنه و باعث خشونت در خانواده بشه. یه چیز جالب اینه که هرچه سطح درآمدی ورزشکار پایین‌تر از حد نرمال باشه میزان اعمال خشونت در اون بیشتر می‌شه. اما جرم‌های پرتکرار دیگه‌ای هم در بین ورزشکارها وجود داره: قاچاق مواد مخدر، آزار و تجاوز جنسی و قتل.

تو یه نظرسنجی از مردم پرسیدن که کدوم جرم از طرف ورزشکار مورد علاقه‌تون باعث می‌شه که از طرفداری و حمایتش دست بکشید. ۵۳ درصد جوابشون آزار جنسی و تجاوز بوده. قتل، خشونت خانگی، خشونت فیزیکی  و نگهداری مواد مخدر در رتبه‌های بعدی هستند. شکایتی که خیلی‌ها دارن اینه که ارتکاب جرم تو ورزشکارها خیلی جدی گرفته نمی‌شه و تا وقتی عموم ازش باخبر نشدن نهادهای مختلف سعی در پنهان کردنش دارن و حتی برخورد قضایی جدی هم باهاشون نمی‌شه.  

مشهورترین ورزشکاران خلافکار

فهرست مشهورترین ورزشکاران خلافکار خیلی بیشتر از اینهاست و ما اینجا به چندنمونه اشاره می‌کنیم تا دستتون بیاد که یک نفر در اوج شهرت ورزشی ممکنه دست به چه جنایتهایی بزنه.

Michael Vick 727x727 480x480مایکل ویک

ستاره‌ی فوتبال آمریکایی که در لیگ ملی آمریکا بازی می‌کرد و پیشرفت امیدوارکننده‌ش در سال ۲۰۰۷ متوقف شد. در این سال به جرم آزار و اذیت سگ‌ها دستگیر شد و فهمیدن که عضو حلقه‌ایه که در اون بین سگ‌ها به فجیع‌ترین شکل ممکن درگیری فیزیکی به وجود میارن و وقتی این حیوانات پیر و از کارافتاده می‌شن شکنجه‌شون می‌دن، غرقشون می‌کنن یا اونها رو دار می‌زنن. ویک ۲۱ ماه رو در زندان گذروند.

Raeری کاروث

کاروث هم ستاره‌ی فوتبال آمریکایی بود که به جرم توطئه برای قتل گناهکار شناخته شد. با توطئه‌ی اون دوست‌دخترش درحالی‌که باردار بود با شلیک چهارگلوله به قتل رسید. دوست‌دخترش اونقدری زنده موند که به پلیس این حادثه رو گزارش کنه و بعد از اون به کما رفت و یک‌ماه بعد هم مرد درحالی که بچه‌ش زنده به دنیا اومد اما دچار فلج مغزی شد. کاروث‌ به ۱۸ تا ۲۴ سال زندان محکوم شد و تونست دوسال پیش یعنی در سال ۲۰۱۸ از زندان آزاد بشه.

Ojاو.جی سیمپسون

بازیکن مشهور فوتبال آمریکایی و هنرپیشه‌ای بود که در سال ۱۹۹۴ متهم به قتل عمد همسر سابقش و یه مرد دیگه شد. بعد از قتل داشت فرار می‌کرد که در یک تعقیب و گریز طولانی دستگیر شد. می‌گن این تعقیب و گریز رو هزاران نفر از تلویزیون تماشا کردن اما در دادگاه تبرئه شد و رسانه‌ها این دادگاه رو چنان پوشش وسیعی دادن که لقب محاکمه‌ی قرن گرفت. چندسال بعد به جرم سرقت مسلحانه دستگیر و محاکمه شد و به ۳۳ سال زندان با امکان آزادی مشروط پس از گذشت حداقل ۹ سال محکوم شد. سیمپسون تونست سال ۲۰۱۷ از زندان بیرون بیاد. عکس بالای این مطلب سیمپسون رو نشون می‌ده در دادگاه در حال بازسازی قتل.

Main Oscar Crime Sceneاسکار پیستوریوس

دونده‌ی اهل آفریقای جنوبی که به جرم قتل دوست‌دخترش در سال ۲۰۱۳ شناخته شد. پیستوریوس از ناحیه‌ی پا معلولیت داشت و سریع‌ترین انسان بدون پا لقب گرفته بود و با پای مصنوعی می‌دوید. اون بارها مدال‌های جهانی گرفته بود و ورزشکار خیلی خوشنامی بود تا اینکه چهار بار به دوست‌دخترش شلیک کرد. وکیلش در دادگاه گفت که موکلش دوست دخترش رو تصادفاً کشته و فکر می‌کرده دزدی در حمامه. در نهایت از قتل عمد تبرئه شد اما به جرم قتل غیرعمد ۱۳ سال حکم گرفت.

Mike Tysonمایک تایسون

یکی از مشهورترین بوکسورهای جهان در سال ۱۹۹۱ متهم شد که به یک زن حامله‌ی ۱۸ ساله در یک هتل تجاوز کرده. تایسون اتهام رو رد کرد و گفت که این با توافق رابطه‌ی جنسی برقرار کرده اما دادگاه این حرف رو نپذیرفت و اون رو به شش سال زندان محکوم کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید