skip to Main Content
درباره موسیقی پادکست سریالی آتیلازمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

درباره موسیقی پادکست سریالی آتیلازمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

یکی از چیز‌هایی که پادکست سریالی آتیلا رو ویژه می‌کنه موسیقی ساخته شده برای اونه. خیلی از شنونده‌ها متوجه ویژه بودن این موسیقی شده‌ن و برامون تو سایت چنل‌بی، اینستاگرام و توییتر نظرشون رو درباره‌ش نوشتن. موسیقی کل اپیزودهای آتیلا رو پیمان عرب‌زاده ساخته که آهنگساز فصل سوم بی‌پلاس هم هست. همه‌ی قطعات ساخته شده برای آتیلا رو در ساوندکلاود چنل‌بی گذاشتیم و البته از کانال تلگرام هم می‌تونید بشنوید.

پیمان عرب‌زاده: از نظر من موسیقی به هر داستان و قصه‌ای روح می‌ده و حس اون لحظه از داستان رو برای شنونده ملموس‌تر میکنه. درست مثل موسیقی یک فیلم. بر فرض مثال فکر می‌کنم اگر جایی از قصه پر از استرس باشه و موسیقی در اون لحظه کنار قصه قرار بگیره، میزان انتقال این حس به شنونده قوی‌تر می‌شه.

 استفاده از سازهای بومی مجارستان

پیمان عرب‌زاده در ساخت این موسیقی همونطور که خودش می‌گه به یکسری ویژگی‌ها توجه کرده: «سعی کردم موسیقی‌ها بیشتر از جنس موسیقی مجار و کشورهای همسایه باشه. منظور هارمونی استفاده شده در موسیقی‌هاست. در سازبندی، هم از سازهای بومی مجارستان و گرجستان مثل زیتر استفاده کردم، هم از سازهای کلاسیک اما بخش‌هایی از موسیقی با توجه به موقعیت و شرایط داستان به صورت مدرن‌تر ساخته شد.»

موسیقی در پادکست سریالی آتیلا چه ویژ‌گی‌هایی داشت؟ کارکرد موسیقی فقط این نبود که که فاصله بندازه بین روایت. جاهایی که نیاز به موسیقی و مکث در روایت داشت مشخص می‌شد و پیمان عرب‌زاده با توجه به متن قصه و لحن راوی یک تم اولیه می‌ساخت و بعد تنظیم اون قطعه رو انجام می‌داد.

ویژگی‌های موسیقی آتیلا

پیمان عرب‌زاده درباره ویژگی‌های دیگه‌ی موسیقی آتیلا می‌گه: «ویژگی موسیقی آتیلا نسبت به موسیقی سایر اپیزودهایی که تا الان ساخته بودم این بود که هم با یک دوره‌ای از تاریخِ کشوری به اسم مجارستان روبه‌رو بودم که شرایط اجتماعی و سیاسی و… در آن زمان به گونه‌ای بود که در بخش‌های اولیه‌ی داستان راجع بهش توضیح داده شد، هم با یک شخصیتی روبه‌رو بودم به اسم آتیلا که آدمی به شدت با اراده و نترس و عاشق آدرنالین بود. حالا برای این کاراکتر یک تم تقریبا کمدی و جذاب؛ هم در متن و هم در لحن راوی برای شنونده ایجاد می‌شه. همه‌ی اینها دست به دست هم‌ می‌دن که تم موسیقی‌ها شکل بگیرن.»

کارکرد موسیقی برای پادکست

کاری که موسیقی در پادکست انجام می‌ده چیه؟ «از نظر من موسیقی به هر داستان و قصه‌ای روح می‌ده و حس اون لحظه از داستان رو برای شنونده ملموس‌تر میکنه. درست مثل موسیقی یک فیلم. بر فرض مثال فکر می‌کنم اگر جایی از قصه پر از استرس باشه و موسیقی در اون لحظه کنار قصه قرار بگیره، میزان انتقال این حس به شنونده قوی‌تر می‌شه».

به نظر پیمان چه در موسیقی برای پادکست و چه در موسیقی برای فیلم،‌ آهنگ به کمک روایت می‌یاد و حس‌ها رو پررنگ‌تر می‌کنه: « من به موسیقی پادکست همونجوری نگاه می‌کنم که به موسیقی یک‌ فیلم نگاه می‌کنم، فقط با این تفاوت که پادکست به صورت شنیداریه. نگاهم در ساخت موسیقی پادکست به این صورته که خودم رو جای شنونده قرار می‌دم. و همونطور که بیننده یک‌ فیلم توسط موسیقی می‌تونه بیشتر احساسش رو به فیلم گره بزنه، فکر می‌کنم شنونده پادکست هم به کمک موسیقی میتونه احساس نزدیک تری به متن داستان پیدا کنه.»

با این توضیحات و با علم به اینکه موسیقی آتیلا چطوری ساخته شده و چه سازبندی‌ای داشته،‌ اگه پادکست سریالی آتیلا رو نشنیدید احتمالا با دقت بیشتری به موسیقیش گوش می‌کنید یا شاید دلتون بخواد یه بار دیگه و دقیق‌تر کل اپیزودها رو بشنوید. برای کسانی که فقط کنجکاو موسیقی‌اند باید گفت تمام ویژگی‌های موسیقی آتیلا در انتهای اپیزود ۷۲ جمع شده اما پیشنهاد ما شنیدن تمام اپیزودهای این سریاله چون شنیدن موسیقی با دونستن قصه‌ی اصلی لذت بیشتری داره.  

 

7 نظر
  1. عالی بود، لذت بردیم واقعا
    هم داستان خوب بود و هم موسیقی فوق‌العاده پیمان عرب‌زاده در کنار روایت بی‌نظیر آقای بندری به جذابیت پادکست کمک میکرد.
    خسته نباشید

  2. خیلی خوب بود. فقط من نه دسترسی به تلگرام دارم نه ساند کلاد. نمیشه همین جا آهنگها را قرار بدید؟ یا در جایی که آسونتر و بدون فیلتر بشه بهش دسترسی داشت.

  3. سلام و خسته نباشید
    من عاشق کتاب ،موسیقی و پادکست هستم . واقعا از شنیدن پادکست شما لذت میبرم .
    از انتخاب موضوع تا تنظیم ،نحوه پرداخت شما به داستان و توصیف آن و موسیقی که واقعا همانطور که خودتون گفتین خیلی زیاد به تجسم حال و هوای داستان کمک میکنه.
    از منابع و توضیحات کاملی که در پادکست قرار میدهید که بشه به آنها مراجعه کرد .
    واقعا ممنون

  4. اوایل صدای ساز های بومی برام جالب بود. ولی وسط های قسمت ۳ بود که حس کردم چرا استرسی که من الان دارم و هیجانی که خب چی‌میشه رو آهنگ نداره؟ چرا اینقدر ریتمش آرومه وقتی آتیلا توی دردسره. چرا موسیقی براش مهم نیست وقتی آتیلا آس و پاس و غمگینه؟
    البته از حق نگذریم که خیلییی موسیقی آتیلا رو‌ دوست داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.