Skip to main content

گاهی وقت‌ها یه فرصت سی چهل دقیقه‌ای پیش می‌یاد که جون می‌ده برای پادکست گوش کردن. مثلا در مسیری هستیم که زیر یک ساعت تا مقصد راه داریم، تو ترافیک سنگینی گیر کردیم یا خیلی زود به قراری رسیدیم. می‌گردیم ببینیم چی می‌تونیم گوش بدیم که مجبور نباشیم وسطش وقفه بندازیم. می‌گردیم دنبال یه اپیزود کوتاه ولی کامل و درگیر کننده. اینجا می‌خوایم چند اپیزود از پادکست چنل‌بی رو بهتون معرفی کنیم که مناسب این وقت‌های کوتاه غیرقابل استفاده‌ایه که می‌شه به شکل خوبی زنده‌شون کرد. طول تمام این اپیزودها زیر یک ساعته.

 

قتلی که اسپانیا را تکان داد

اپیزود ۱۶ پادکست چنل‌بی، ماجرای قتلیه که سال ۲۰۱۴ در شهر لیون اسپانیا می‌گذره. قتلی که در اون یه آدم معمولی کشته نمی‌شه بلکه استاندار ۵۹ ساله‌ی این شهر به ضرب گلوله از پا در می‌یاد. زنی قدرتمند در سیاست اسپانیا که البته چهره‌ی محبوبی هم نداشت چون مردم اون رو آدم فاسدی می‌دونستن. همون اول اپیزود با صحنه‌ی کشته شدن این آدم مواجه می‌شیم و روایت اصلی اینه که چه آدمهایی با چه انگیزه‌ای ایزابل کاراسکو رو کشتن. می‌گفتن این خانم از ۱۲ جا حقوق می‌گرفته و مردم با تمسخر می‌گفتن تنها راهی که میشه این آدم‌ رو برکنار کرد اینه که بکشندش. حالا یه نفر این حرف تمسخرآمیز رو جدی گرفته و عملی کرده بود. اون کی بود؟ چرا این کار رو کرد؟ تو اپیزود ۱۶ پادکست چنل‌بی زوایای این قتل روشن می‌شه.

 

زندگی مثبت

اپیزود ۲۲ پادکست چنل‌بی یعنی «زندگی مثبت» در دهه‌ی نود میلادی در آمریکا می‌گذره. گرچه گزارشش سال ۲۰۱۶ منتشر شده. ماجرا از روزی شروع می‌شه که جنیفر مادر بجر چندماهه، پسرش رو به خاطر آسم می‌ره بیمارستان. به پدرش برایان استوارت که اون موقع از هم جدا شده بودن هم زنگ می‌زنه بیاد و پسرش رو تو بیمارستان ببینه. ماجرای باورنکردنی زندگی بجر از همین‌جا شروع می‌شه، اتفاق‌هایی می‌افته که در مخیله‌ی ما نمی‌گنجه و خیلی‌ها موقع شنیدنش از خودشون پرسیدن چطور همچین چیزی ممکنه؟  بیشتر از این توضیح نمی‌دیم که لطف شنیدنش کم نشه. فقط این رو هم بدونید که بهتره این اپیزود رو وقتی بچه یا آدم حساسی کنارتون هست با هدفن گوش بدید.

 

برادران مخلوط

اپیزود هشتم پادکست چنل‌بی داستان عجیب و غریب چهارتا برادره که دوبه دو با هم دوقلوهای همسان هستند اما وقتی نوزاد بودن تو بیمارستان جابه‌جا می‌شن و سرنوشت‌ متفاوتی پیدا می‌کنن. درحالیکه هرچهار نفر در شهر بوگوتای کلمبیا ساکن بودند تازه در بزرگسالی و خیلی اتفاقی پی به حقیقت می‌برن. حالی که پیدا می‌کنن بعد از فهمیدن حقیقت واقعا شنیدنیه. این اپیزود در عین اینکه شرح ماجرا و تغییرات زندگی این برادرهاست، از جنبه‌ی علمی هم به دوقلوهای همسان می‌پردازه. اینکه تحقیقات درباره‌ی سهم ژنتیک و محیط رو دوقلوهای همسان چی‌ می‌گن و چه ویژگی‌هایی رو می‌شه ربط داد به وراثت و چه ویژگی‌هایی رو به محیط. اینکه ژنتیک چه تاثیرهای عجیب و عمیقی رو خصلت دوقلوهای همسانی داره که از هم و در محیطی کاملا متفاوت زندگی کردن. گزارش برادران مخلوط سال ۲۰۱۵ تو نیویورک‌تایمز نوشته شده و یکی از پرخواننده‌ترین مقاله‌های بلند سال بوده.

 

بدترین بدترین‌ها

احتمالا ماجرای بمب‌گذاری ماراتن بوستون رو که سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، یادتونه. بمب‌گذارها دوبرادر ۱۹ و ۲۶ ساله با اصلیت چچنی بودن که بعد از بمب‌گذاری و در تعقیب و گریز پلیس یکی‌شون اون‌یکی رو زیر می‌گیره و می‌کشه. تو این بمب‌گذاری هم سه نفر کشته و ۲۶۴ نفر زخمی‌ می‌شن. اپیزود چهارم پادکست چنل‌بی یعنی «بدترین بدترین‌ها» نه روایت این حادثه که روایت دادگاه برادر کوچکتر یعنی جوهر سارنایف دوسال بعد از حادثه‌س. شخصیت اول این اپیزود جودی کلارک ۶۳ ساله وکیل جوهر سارنایفه که مشهوره به بهترین وکیل مدافع محکومین به اعدام در آمریکا. تخصصش اینه که می‌ره سراغ بدترین بدها و اگه تو دادگاه بتونه اعدام رو تبدیل به حبس ابد کنه احساس برد می‌کنه. اپیزود بدترین بدترین‌ها دادگاه نفس‌گیر جوهر سارنایف رو روایت می‌کنه و روی این سوال دقیق می‌شه که آیا اعدام مجازات لازم یا حتی اخلاقی‌ایه؟   

 

شصت و نه روز

اپیزود پنجم  پادکست چنل‌بی در شیلی می‌گذره، سن خوزه معدن طلا و مس شیلی که از قرن نوزدهم فعاله و حالا در آگوست ۲۰۱۰ به علت ریزش، ۳۳ معدن‌چی به مدت ۶۹ روز توش حبس شدن و جهانی رو متوجه خودشون کردن. عملیات امداد و نجات این ۳۳ نفر به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد و گزارش‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی بر مبناش نوشته و ساخته شد. این اپیزود داستان حبس و بعد نجات این آدمها از عمق هفتصدمتری زمینه. چطوریه که این آدمها تونسته بیش از دوماه در این عمق دوام بیارن؟ عمقی که به اندازه‌ی ارتفاع بالاترین ساختمون روی کره‌ی زمینه. در این اپیزود به این سوال‌ها جواب داده می‌شه که چی برشون گذشت و چطور تونستن خودشون رو زنده نگه دارن.

 

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید