Skip to main content

بچه‌ها به خاطر کرونا مجبورند بیشتر از پیش تو خونه باشن و این تو خونه موندن باید کیفیتی داشته باشه که اونها رو خسته و دلزده نکنه. یکی از راه‌هاش گوش کردن به پادکسته. پادکستی که برای بچه‌ها ساخته شده باشه و مناسب سنی که توش هستند باشه. یکی از سوال‌های پرتکرار والدینی که خودشون اهل پادکستند اینه که چه پادکستی برای بچه‌هاشون مناسبه. پادکست کودک شاید خیلی هم زیاد نباشه اما گزینه‌هایی هست برای این که بچه‌ها رو باهاشون آشنا کنیم، کنجکاوترشون کنیم و بهشون محتوای جذاب و شنیدنی بدیم. اینجا می‌خوایم چند تا پادکست خوب فارسی و انگلیسی رو که برای بچه‌ها ساخته شده، معرفی کنیم.

چیزمیز برای نوجوان‌ها  

چیزمیز پادکستیه که پرهام می‌سازه که خودش یه نوجوان ده یازده‌ساله‌س. توش نگاه علمی داره به چیزهای روزمره‌ای که باهاشون سر و کار داریم. مثلا درباره‌ی پوست، مو، شکلات، مورچه و کشف آتش صحبت می‌کنه و تو هر اپیزودش می‌ره سراغ یکی از اینها و با نگاه علمی بررسی‌شون می‌کنه. منبعش برای چیزهایی که می‌گه کتابی به اسم دانستنی‌های بچه‌هاست. این پادکست برای نوجوان‌ها مناسبه و نگاهشون رو به اطرافشون عمیق‌تر می‌کنه. تا حالا ۲۰ اپیزود از این پادکست ساخته شده.

 

آی قصه برای بچه‌های قصه‌دوست

آی قصه برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنه. نویسنده‌ها و قصه‌خوان‌ها در هر اپیزود متفاوتند و بعضی قصه‌ها رو با صدای بازیگرهای حرفه‌ای مثل لیلی رشیدی می‌شه شنید. تو آی قصه،‌ قصه‌ی خالی نمی‌‌شنویم و هر قصه نکاتی برای یادگیری هم داره. این پادکست مناسب بچه‌های زیر شیش ساله و تا حالا بیشتر از ۶۰ اپیزود از اون منتشر شده. مناسب برای توی ماشین یا قبل از خواب بچه‌ها.

 

بارون برای بچه‌های کنجکاو

بارون پادکستیه که توش یه دختر احتمالا هفت هشت ساله به اسم آوینا با باباش درباره‌ی چیزهای مختلف حرف می‌زنه. درباره‌ی مسائل علمی و دانشمندها و شخصیت‌های تاریخی. آوینا بیشتر وقت‌ها سوال می‌کنه و باباش بهشون جواب می‌ده و سعی می‌کنه جواب‌هایی که می‌ده مستند باشه. تو بارون اپیزودهایی درباره‌ی انیشتین، مصر باستان، زبان‌های هند و اروپایی، گروه‌های خونی و چیزهای دیگه می‌شنویم. پادکست مناسب بچه‌های هفت هشت ساله به بعده که با کنجکاوی دنبال جواب سوال‌هایی‌اند که در مواجهه با پدیده‌ها براشون به وجود میاد. آوینا و  باباش تا حالا بیشتر از ۵۰ اپیزود منتشر کردن.

 

رادیو فندق برای بچه‌های کتابخوان  

رادیو فندق پادکستی از نشر کتاب افقه که در زمینه‌ی انتشار کتاب‌های کودک و نوجوانان فعاله. رادیو فندق تو هر اپیزود کتاب معرفی می‌کنه و درمورد اینکه چرا باید اون کتاب رو خوند توضیح می‌ده و یه خلاصه‌ای از کتاب هم می‌گه. مثلا یکی از اپیزودهاش درباره‌ی اینه که چرا لازمه کتاب‌های غم‌انگیز رو هم بخونیم و خوندن این کتاب‌ها چه آورده‌ای برای بچه‌ها داره. بعضی اپیزودها درباره‌ی یک کتاب و یک نویسنده‌ی خاصه و بعضی اپیزودها درباره‌ی یک ژانر در ادبیات کودکه. این پادکست که تا حالا ۱۳ اپیزود از اون منتشر شده، برای بچه‌هایی که خودشون توان خواندن داستان دارن مناسبه.

 

یکی بود یکی نبود

یکی بود یکی نبود پادکستیه که توی اون نوشابه امیری برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنه. بچه‌های یکی دونسل قبل نوشابه امیری رو با دوبله‌ کارتون‌های معروف می‌شناسن. دوبلهٔ شخصیت کنا در کارتون سرندیپیتی، استرلینگ در رامکال و جک در خانواده‌ی دکتر ارنست از جمله دوبله‌های نوشابه امیریه. تو پادکست یکی بود یکی نبود، قصه‌هایی بر اساس حکایت‌های محلی و افسانه‌های فولکلور تعریف می‌شه. از این پادکست تا حالا ۱۳ قسمت منتشر شده و مناسب بچه‌های زیر هفت ساله.

 

But Why

این پادکست یه پادکست انگلیسی‌زبانه که به‌ سوال‌های بچه‌ها درمورد چیزهای مختلف جواب می‌ده. سوال‌ها موارد گسترده‌ای رو دربر می‌گیرن. مثلا این سوال که ما چرا شبها باید بخوابیم، چرا وال‌ها این‌قدر بزرگند، چرا باید واکسن بزنیم و بستنی چطوری درست می‌شه و چیزهای دیگه. اما رویکرد جالب این پادکست اینه که به سوال‌ها جواب سرسری نمی‌ده و می‌ره سراغ کارشناس‌ها و کاربلدها و اونها با جزییات درباره‌ی کنجکاوی‌هایی که بچه‌ها دارند توضیحات کارشناسانه و علمی می‌دن. زبون پادکست خیلی ساده‌س و بچه‌های سه ساله به بعد می‌تونن مخاطبش باشن، حتی بزرگسالانی که به سوالات بچه‌ها علاقه دارن هم این پادکست رو دوست خواهند داشت. میزبان پادکست تاکید می‌کنه که بهتره اول والدین به اون گوش بدن و اگه محتوای پادکست رو مناسب بچه‌ها دیدن به اونها هم معرفی کنن.

 

Aaron’s World

این پادکست درباره‌ی موضوعات جالب و علمی برای بچه‌هاست. باهاش می‌شه همراه دایناسورها ماجراجویی کرد، به سفری در زمان رفت و ساز و کار روبات‌ها رو فهمید و ویروس‌ها رو شناخت. دوز علمی پادکست بیشتر از دوز سرگرم‌کننده‌شه و برای نوجوان‌هایی که خوره‌ی این چیزها هستند مناسبه نه هر بچه‌ای. تا حالا ۶۶ اپیزود از این پادکست که در بین پادکست‌های کودکان خیلی معروفه، منتشر شده.

 

Five Minutes With Dad

این پادکست درباره‌ی زندگی روزمره‌ی دو بچه‌ی پیش‌دبستانی به اسم پاولوس و آنجلا با پدرشونه. از اتفاقاتی که در طول روز براشون می‌افته حرف می‌زنن و ماجراجویی می‌کنن. پادکست فقط همین نیست و با استفاده از منابع مختلف به رشد شخصی بچه‌ها کمک می‌کنه و توانایی حل مساله رو در اونها رشد می‌ده. تو این پادکست می‌شه درباره‌ی چیزهای مختلفی شنید که برای بچه‌ها مساله و دغدغه‌س و راهکارها رو هم فهمید. از این نظر گوش دادنش برای والدین هم مناسبه. مثلا اینکه چطوری با تغییرات کنار بیاییم، وقتی تکالیفمون خیلی سخته چی کار کنیم، چطوری به خواهر یا برادرمون نشون بدیم که دوستش داریم، چطوری دوست‌های خوبی برای هم باشیم، چطوری تو خونه خوش‌ بگذرونیم و چیزهای دیگه. تا حالا ۱۸۶ اپیزود از این پادکست منتشر شده. 

عکس مطلب پادکست‌های پیشنهادی برای کودکان از نیویورک‌تایمز.

۲۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید