Skip to main content

نویسنده‌ای شیفته‌ی ماجراهای واقعی

نویسنده‌ی سه‌تا از پرشنونده‌ترین اپیزودهای پادکست چنل‌بی روزنامه‌نگاریه به اسم جاشوا دیویس. روایت جان مکافی که اپیزود ۳۶ چنل‌بی بود، مکتب تورین اپیزود ۴۹ چنل‌بی و همینطور جنتلمن (با همکاری دیوید ولمن) اپیزود ۵۸ پادکست چنل‌بی به قلم این نویسنده‌ست که اولی و دومی در نشریه‌ی وایرد و سومی در مجله‌ی آنلاین اپیک منتشر شده. اینجا می‌خوایم یه کم درباره‌ی این نویسنده و اهمیتش در دنیای ادبیات و روزنامه‌نگاری حرف بزنیم.

جاشوا دیویس متولد ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) در آمریکاست و از وقتی نوزده ساله بوده به طور جدی برای نشریات می‌نوشته، برای ناداستان‌هاش معروف شده و چندتایی‌شون رو هم تبدیل به کتاب کرده. هم با نیویورکر همکاری می‌کنه و هم بیشتر از یه دهه‌س که برای وایرد می‌نویسه. اما مهم‌تر از اینا یکی از موسسان نشریه‌ی اینترنتی اپیکه که به همراه جاشوا برمن اون رو راه انداخته. جاشوا برمن به همراه تامر هانوکا گزارش بلند سیلک رود رو تو وایر نوشت که یکی از منابع اصلی ما برای پادکست سریالی سیلک رود بود.

مجله‌ی اپیک از سال ۲۰۱۳ راه افتاده و جاییه که می‌شه توش گزارش ماجراهای واقعی غیرقابل باوری رو خوند. اپیک در تعریف خودش می‌گه: «شما اون احساس رو می‌شناسید که موقع خوندن یه ماجرای واقعی خوب، درست از همون اول مطلب درگیرتون می‌کنه. نمی‌تونید صفحه رو ورق بزنید چون می‌فهمید که چه اتفاق‌های شگفت‌انگیزی برای آدم‌های واقعی رخ می‌ده و باور اینکه یه ماجرای واقعی و نه یک داستان پیش روتونه، سخته. این چیزیه که ما دوست داریم برای شما تعریف کنیم.» اپیک مرجع تلویزیون و همینطور هالیووده که بر اساس گزارش‌هاش فیلم می‌سازن. هالیوود تا حالا از بیشتر از ۲۵ مقاله‌ی منتشر شده تو اپیک استفاده کرده که یکی از اونها آرگو برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد.  

وقتی اپیزود مکافی منتشر شد به جاشوا دیویس ایمیل زدیم و گفتیم که از گزارشش که تو وایرد منتشر شده استفاده کردیم. خوشحال شد و پیشنهاد کرد از گزارش‌های مجله‌ی اپیک هم استفاده کنیم. بعد از اون، ما برای اپیزود جنتلمن که از پرشنونده‌ترین قسمت‌های پادکست چنل‌بیه و همین‌طور اپیزود ۵۴ یعنی سین.ب سراغ اپیک رفتیم. البته سین.ب حاصل همکاری اپیک و مجله‌ی شیکاگوست.

اپیک ماجراهای واقعی اما باورنکردنی تعریف می‌کنه و گزارش‌هایی که جاشوا دیویس می‌نویسه هم دست روی همین ماجراهای باورنکردنی می‌ذاره که یکی از اونها رو در جان مکافی می‌شنویم. مکافی کارآفرین میلیونر و خالق اولین آنتی ویروس تجاری جهانه که با فروشش به ثروت زیادی دست پیدا می‌کنه. اما علت اهمیت مکافی فقط اینها نیست و داستان زندگی و کارهایی که کرده پر از شگفتیه. در اپیزود ۳۶ نویسنده سراغ اون وجه از شخصیت مکافی و شیوه‌ی زندگیش می‌ره که تا پیش از این اطلاعی ازش نداشتیم.

جاشوا دیویس برای نوشتن مکتب تورین رفت بلژیک. اپیزود ۴۹ پادکست چنل بی سال ۲۰۰۱ در یکی از شهرهای این کشور می‌گذره و داستان یه دزدی باورنکردنی از مرکز تجارت الماس دنیاست. لئوناردو نوتاربارتولو اون دزد کارکشته‌ایه که تصمیم می‌گیره بزرگترین الماس جهان رو بدزده. دزدی که به خاطر پول دزدی نمی‌کرد و انگیزه‌های دیگه‌ای از این کار داشت.

دیویس در جنتلمن به همراه دیوید ولمن داستان یه دزد دیگه به اسم وینچنزو پیپینو رو تعریف می‌کنه. ماجرا در ونیز ایتالیا می‌گذره و وینچنزو دزد حرفه‌ای تابلوهای هنری تصمیم داره بزرگترین دزدی زندگیش رو انجام بده. اپیزود ۵۸ چنل‌بی ماجرای نفس‌‌گیر این سرقته.

از همین سه اپیزود می‌شه فهمید که جاشوا دیویس تبحر خاصی در توصیف آدمها و مکان‌ها و موقعیت‌ها داره. نویسنده‌ای جزیی‌نگر و دقیق که چیزی از زیر نگاه تیزبینش پنهان نمی‌مونه.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید