Skip to main content

یکی از شرکتهایی که دنیای پادکست رو متحول کرد و توسعه داد گیملت مدیاست. این استارتاپ تو بروکلین آمریکا راه افتاد و زمانی شروع به سرمایه‌گذاری روی پادکست‌ها کرد که توجه به این رسانه اصلا به وسعت امروز نبود. سال ۲۰۱۴ وقتی الکس بلومبرگ و متیو لیبر این استارتاپ رو راه انداختند کمتر از ۵۰ هزار پادکست فعال در جهان وجود داشت در حالی که طبق اعلام آیتونز این عدد در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۵۰ هزار  پادکست فعال رسیده.

تبدیل پادکست به صنعت

کاری که گیملت مدیا با سرمایه‌ی اولیه‌ی یک و نیم میلیون دلار شروع کرد این بود که استودیویی شد برای ساخت پادکست‌هایی که در دنیای روزنامه‌نگاری یا سرگرمی حرفی برای گفتن داشته باشن و حالا بعضی از اونها مثل Startup  با یک میلیون دانلود در ماه و Crimetown پادکست‌های ریشه‌دار و مهمی هستند. جذب و به مالکیت درآوردن پادکست‌های شخصی موفق و دراختیار گذاشتن امکانات و برآوردن نیازهای مالی اونها هم کار دیگه‌ی گیملت مدیا بود. قدم بعدی این بود که پادکست‌ها درآمدزا بشن. بنابراین کار مهم دیگه‌ی شرکت این شد که برای پادکست‌هاش اسپانسر بگیره و وارد مذاکره با کمپانی‌های بزرگ در این باره بشه. راه بعدی درآمدزایی گرفتن حق عضویت از کاربرها بود. کاربرهایی که حق عضویت پرداخت می‌کردن می‌تونستن از مجموعه‌ای از تولیدات گیملت مدیا به طور نامحدود استفاده کنند، بعضی از اپیزودها زودتر از دیگران به گوششون می‌رسید و  براشون تی‌شرت‌های گیملت فرستاده می‌شد و می‌تونستند به کانال اسلک این شرکت دسترسی داشته باشند.

الکس بلومبرگ خودش روزنامه‌نگاریه که قبل از راه‌اندازی گیملت مدیا، تهیه‌کننده‌ی رادیو و تلویزیون بود و قبل از تاسیس گیملت، پادکست Startup رو راه‌اندازی کرد که یک پادکست بیزینسی محسوب می‌شه. بلومبرگ در دوره‌ای از تهیه‌کنندگان پادکست معروف This American Life  هم بوده و در حال حاضر در دانشگاه کلمبیا روزنامه‌نگاری درس می‌ده و هم‌بنیانگذار پادکست Planet Money.هم هست. متیو لیبر بنیانگذار دیگه‌ی گیملت مدیا به اندازه‌ی بلومبرگ مشهور نیست و همکاریش با شریکش از رادیو شروع شده. نازنین رفسنجانی همسر بلومبرگ از آدم‌های موثر دیگه تو رشد گیملت مدیاست که مدیریت توسعه‌ی پادکست‌های این شرکت رو به عهده‌ داره.

رویای دست یافتنی: HBO صوتی

این‌طور که بنیانگذاران گیملت‌مدیا می‌گن برنامه این بود که تبدیل بشن به HBO صوتی، به همون وسعت و اثرگذاری این‌بار در دنیای صدا. شاید همین هم باعث شد که اسپاتیفای سال گذشته  (۲۰۱۹)پا پیش بذاره و این شرکت رو به قیمت ۲۳۰ میلیون دلار خریداری کنه. اسپاتیفای که می‌خواد مثل موسیقی، دنیای پادکست رو هم به تسخیر خودش دربیاره همزمان با گیملت مدیا، انکر (اپلیکیشن میزبانی پادکست) رو هم خرید تا رشدش رو تسریع کنه. سال ۲۰۱۸ سهم اسپاتیفای در دنیای پادکست صفر بود درحالی که حالا و در اواخر ۲۰۲۰ به بیشتر از ۳۵ درصد رسیده.  ۲۵ درصد آمریکایی‌ها از طریق اسپاتیفای دارن به پادکست گوش می‌دن و ادر کشورهای دیگه هم تعداد پادکست‌گوش‌کن‌های اسپاتیفای مدام داره رشد می‌کنه. بنیانگذاران گیملت مدیا می‌گن البته که پول در این معامله، مساله‌ای تعیین‌کننده بود اما بیشتر از اون رفتن در دل یک پلتفرم بزرگ جهانی که رشدش خیره‌کننده‌س، برای رسیدن به هدف‌هایی بود که به خاطرش این شرکت رو راه‌ انداختیم و اعتماد آدم‌ها رو جلب کردیم.  

پادکستر مقدم بر پادکست

اما کار گیملت مدیا در کشف استعدادهای دنیای پادکست همچنان ادامه داره. الکس بلومبرگ تو این مصاحبه می‌گه که وقتی یک ایده‌ای برای پادکست بهشون پیشنهاد می‌شه نمی‌رن اون ایده رو تحلیل کنن که ببینن ایده‌ی خوبی هست یا نه، بلکه رو این تمرکز می‌کنن که خود پیشنهاددهنده چه چشم‌اندازی برای این پادکست داره، چقدر تجربه داره و کارش رو بلده، چقدر نسبت به موضوع کنجکاوه و می‌تونه ساخت پادکست رو مدیریت کنه. کنجکاوی، خلاقیت و همدلی چیزهایی هستند که یک پادکستر خوب رو می‌سازن و این شرکت دنبال همچین آدم‌هاییه. گیملت مدیا گرچه رفت زیر چتر اسپاتیفای اما همچنان در تلاشه که هویت خودش رو حفظ کنه و صدای جریانی باشه که در رسانه‌های اصلی نماینده‌ای ندارند.   

۷ دیدگاه

  • امیر گفت:

    لذت گوش دادن به پادکست در استقلال ذاتی آن است. یعنی صدای که بدون هیچ فشار یا سفارشی فقط افکار و سلیقه های پادکستر را به نمایش می گذارد.اما پادکستی که تحت حمایت سازمان و یا نهادی به فعالیت ادامه دهد هر چند در ظاهر مستقل است اما در اصل دچار اعمال سلیقه و حتی سانسور می شود. شما همین تویتر را ببنید حتی ریس جمهور امریکا را هم سانسور می کند

  • سعید گفت:

    نکته جالب ! همسر آقای بلومبرگ، خانم نازنین رفسنجانی که ایرانی هست و head of new show development کمپانی گیلمت هست!

  • محمد گفت:

    یه سوال داشتم اگه بخوام پادکست خارجی رو به فارسی برگردونم و منتشر کنم باید حتما اجازه داشته باشم از صاحب پادکست ؟

  • سعید گفت:

    سلام. آهنگ و ترانه هایی که در پادکست پخش میشه شامل حق کپی رایت هست؟ میتونه باعث شکایت و دردسر بشه؟

  • فرهاد گفت:

    باکمی گشتن وسردراوردن البته باصبوری پاد
    کستی عالی میشه
    ساخت نظرمن این بودبا گشت وگذار تجربه بیشتر می‌شود که کمک زیادی برای ساخت پادکست

  • فرهاد زرگر گفت:

    نظرمن خوبه کسی که‌ بخواد یه پادکست عالی بسازه در درجه اول بایدبا تجربه باشه چندمسافرت خارجی ویاداخلی بره یا رفته باشه که آداب ورسوم مردم آشنا باشه بهترین پادکست ومیسازه من تجربه ترکیه وژاپن ودارم ولی بفکرپادکست نبودم که بسازم مرسی

دیدگاهتان را بنویسید