skip to Main Content
شیلا، نیمه‌ی پنهان اشو زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

شیلا، نیمه‌ی پنهان اشو زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

 پادکست سریالی اشو غیر از خود اشو آدم دیگه‌ای رو هم به ما معرفی می‌کنه که هرچی جلوتر می‌ریم می‌فهمیم کلیدی‌ترین شخصیت داستان راجنیشه. جوری که ما بیشتر با شخصیت خود این آدمه که جذب قصه‌ی اشو شدیم و اون کسی نیست جز شیلا.

شیلا کی بود؟ شیفته و شیدای اشو؟ نیمه‌ی پنهان اشو؟ یا فقط سخنگوی جنبش راجنیش؟ عکسی ازش هست در جوانی که سرش رو گذاشته روی پای اشو و اشو داره پشتش رو نوازش می‌کنه. تو عکس دیگه‌ای شیلا چشماش رو بسته و انگار در آرامشی ابدی فرو رفته و اشو دره به پیشونیش دست می‌کشه. عکسی که شاید بشه چکیده‌ی احساس همیشگی شیلا به اشو رو توش دید. اینجا می‌خوایم یه کم بیشتر به این آدم نزدیک بشیم چون تو روایتی که از اشو تو پادکست چنل‌بی می‌شنویم نقش خیلی پررنگی داره و اصلا قسمت دوم این پادکست سریالی عنوانش هست: شیلا.

از مرگ اشو  بیشتر از سی سال می‌گذره. فعالیت جنبش راجنیش به پایان رسیده، گرچه هنوز آموزه‌هاش هست و پیروان زیادی هم داره. وقتی اشو مرد شیلا ۴۱ ساله بود. حالا یه زن ۷۱ ساله‌س که تو سوییس زندگی می‌کنه و صاحب آسایشگاهی برای نگهداری مبتلایان به بیماری‌های روانیه. می‌رن باهاش مصاحبه می‌کنن، اون بیسکویت تعارف می‌کنه، اما خبرنگار اعتمادی به خوردن بیسکویتی که شیلا بهش می‌ده نداره. چرا اینجوریه؟ برای یه خبرنگار، چی از شیلا یه آدم غیرقابل اعتماد می‌سازه؟

نقش شیلا در جنبش راجنیش

ما آناند شیلا. این اسمی بود که اشو روی شیلا گذاشت. ما یعنی مادر، آناند یعنی شادی و شیلا هم از اسم اصلیش براش باقی موند. اسم اصلیش شیلا آمبالال پاتل بود. سال ۱۹۴۹ تو یکی از شهرهای بزرگ ایالت گجرات هند به دنیا اومد. ۱۸ سالش که شد از هند رفت آمریکا که درس بخونه و اونجا با یه آمریکایی به اسم مارک هریس سیلورمن ازدواج کرد. ۲۳ ساله که بود همراه شوهرش رفت هند و این سفر زندگیش رو برای همیشه تغییر داد چون شیلا رو با اشو آشنا کرد. اون موقع اشو برای خودش اسمی در کرده بود و چون محل اقامتش به شیلا نزدیک بود، شیلا ازش قرار ملاقات گرفت. بعدها تعریف می‌کرد که وقتی در دیدار اول اشو بغلش کرده، قلبش آب شده. چنان شیفته‌ی اشو شد که اشو هم این رو فهمید و خیلی سریع اون رو وارد دم و دستگاهش کرد و به مرور بهش اختیارات زیادی داد و شد دستیار شخصی اشو. هنوز خیلی جوون بود که شوهر اولش از دنیا رفت و با یکی از پیروان راجنیش ازدواج کرد. وقتی اشو پیروانش رو برداشت و به آمریکا رفت تا تو ایالت اورگان یک شهر اختصاصی بسازه که اسمش رو آشرام گذاشتن، شیلا همه‌کاره بود. وقتی اشو روزه‌ی سکوت می‌گرفت و ارتباطی با دنیای اطرافش نداشت، شیلا سخنگو و زبون اون بود. تو پادکست سریالی اشو می‌شنویم که که شیلا یه شیفته و سرسپرده‌ی معمولی نبود. خیلی‌ها اعتقاد دارند که اون بود که مسیر فعالیت فرقه‌ی راجنیش و زندگی اشو رو تعیین کرد و این شیفتگی و مسئولیت اتفاقات غیرمترقبه‌ای رو رقم زد که صداش در کل جهان پیچید. این درحالیه که خود اشو خیلی تفکرات جنسیت‌زده‌ای داشت و معتقد بود که عقل در زن‌ها وجود نداره و رحم تو بدنشون عضو مرکزیه. وجود شیلا یه تناقض بزرگ تو تفکرات اشو بود.

زندانی شدن شیلا

ما از نقش شیلا تو جنبش راجنیش جزییات بیشتری نمی‌گیم تا برای کسانی که هنوز این پادکست سریالی رو نشنیدن لطفش از بین نره. اما همین‌قدر باید گفت که شیلا در جریان فعالیت‌هاش برای جنبش به کارهای خلاف زیادی دست زد تا جایگاه جنبش رو تو آمریکا تثبیت کنه. یکیش این بود که بزرگترین حمله‌ی بیوتروریستی در تاریخ آمریکا رو رقم زد. کارهایی کرد که مجبور شد قبل از مرگ اشو و از هم پاشیدن جنبش از آمریکا فرار کنه و بره اروپا. اما اونجا گرفتنش و برگردوندنش آمریکا و بابت جاسوسی و اقدام به قتل یه دادستان فدرال و چند اتهام دیگه بهش حکم سنگین دادن که البته فقط ۳۹ ماهش رو در زندان گذروند. چیز عجیب دیگه‌ای که در مورد شیلا می‌گن اینه که مسبب مرگ شوهر اولش بوده. چیزی که به خاطرش هیچ‌وقت به دادگاه نرفته.

Sheela2

آثاری درباره‌ی شیلا

سال ۲۰۱۸ نتفلیکس درباره‌ی جنبش راجنیش یه مستند شیش قسمتی به اسم Wild Wild Country ساخت که نه خود اشو بلکه شیلا شخصیت اصلی این مستند بود و به عنوان یک ضد قهرمان شرور معرفی شد و شهرت زیادی پیدا کرد تا جایی هندی‌ها هم بعد از این مستند بود که بیشتر از قبل متوجه شیلا شدن و اعجاب‌آور اینکه تبدیل به شخصیتی محبوب براشون شد. تمرکز مستند نتفلیکس روی همون حمله‌ی بیوتروریسیته که به خاطرش شیلا تحت تعقیب قرار گرفت. مستند رو خودش هم با خونسردی دید و با اینکه شخصیتی حیله‌گر و خطرناک ازش ترسیم شده بود اما چیزی نبود که برآشفته‌ش کنه. می‌گفت همینه که هست.

شیلا کتاب خاطراتش رو نوشته، از زندگیش قراره فیلم سینمایی ساخته شه و خلاصه اینقدر اتفاق در زندگیش رقم زده و شخصیت مرموزی داره که خوراک آثار زیادی باشه. چیزهای زیادی هست که در موردشون حرف نمی‌زنه و اطلاعاتی نمی‌ده ولی اون چیزی که همیشه آمادگی حرف زدن ازش رو داره اشو و جنبش راجنیشه. با اینکه بعد از فرارش از آمریکا اشو ازش رو برگردوند و حرف‌های بدی درموردش زد اما شیلا همیشه و تا امروز شیفته و شیدای اشو باقی مونده.

شیلا برای دوستداران اشو شخصیت دوگانه‌ای داره. بعضی‌ها به خاطر عشقش به جنبش و اینکه مورد اعتماد اشو بود، باورش دارن و بهش احترام می‌ذارن، بعضی دیگه ازش متنفرن و می‌گن شیلا بود که اشو رو بدنام کرد و مسبب مرگ جنبش راجنیش شد. 

14 نظر
  1. جنبش راجنیش بسیار داستان گیرا و جذابی داشت و هر کدوم از شخصیت ها، زندگی ماجراجویانه ی عجیبی داشتند. ممنون میشم اگر نام نویسنده یا منابع و یا مترجم متن های گزارش هاتون رو هم بنویسید.

  2. واقعا مات و مبهوت این سریال پادکست شدم. من اون مستند رو هم دیدم و واقعا برای دوستانی که نشنیدن توصیه دارم وقتو تلف نکنن و گوش بدن این پادکست رو

    1. مراقبه کردی؟ بدون قضاوت کتاب هاشو خوندی؟زندگیت رو به چالش کشیدی؟ که ببینی حرفاش درسته یا نه؟ تا گام در این مسیر نزاری نمیتونی نظر درستی داشته باشی

  3. ممنون از پادکست عالیتون
    من که تا معبد اشو تو نپال هم رفته بودم و سر سپرده تفکرات این فرقه بودم هیچوقت این حقایق رو راحب به اوشو‌نمیدونستم، کاملا دیدم‌نسبت به اوشو عوض شد .
    این حجم از همبستگی موضوع بدون‌ درگیر شدن در جزییات و تفکرات فرقه عالی بود.
    به نظرم این کار به این پختگی‌قابلیت تبدیل شدن به یک مستند حرفه ای رو داره.
    اینقدر جذاب بود که هر ۵ قسمت رو پشت هم گوش دادم .

    واقعا توصیه میکنم که ک‌ش بدید
    بازم ممنون

  4. اشو به حق و درست از بدی شیلا گفت چونکه ضربه های مهلکی به اعتبار اشو وارد کرد و اینکه شیلا از اشو بدی ندید که در موردش بد بگه حداقل خوبه این ی زره معرفت رو داره در نبود اشو خیلی کار های کثیفی انجام داد عاشق قدرتو سلطه بود هیچ چیزی از مراقبه و معرفت نفهمید و تا الانشم نفهمیده

  5. با عرض سلام وعرض ادب واحترام ؛دوستان, بنده هم با اشو و آثارشون آشنایی دارم؛اما کمال اشو را در ایران نزد هموطن و همزبان خودمان یافتم؛پیشنهاد میکنم به کتابهای ایشان که بصورت رایگان در اینترنت منتشر شده اند،نظری بیاندازید؛در باره همه موضوعات جامعه و زمانه ما شما را به یقین می رساند،با جستجوی نام ایشان در اینترنت (استاد علی اکبر خانجانی)میتوانید ۱۸۱جلد کتاب ایشان را بصورت رایگان دانلود کنید جدیدترین کتاب ایشان ((نزول و عروج روح در خلق جدید آخرالزمان)) می باشد. امیدوارم تکفیر کردن دیگران را کناربگذاریم ؛ وسخنان را گوش دهیم و بهترینش را برگزینیم با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *