Skip to main content

گفتیم که بعضی از اپیزودهای چنل‌بی در مورد شخصیت‌ها و اتفاقاتی هستند که رنگ و بوی سیاسی دارند، در قسمت اول این یادداشت چهار تا اپیزود چنل‌بی رو که توی این دسته قرار می‌گیرند معرفی کردیم و این قسمت نوبت چهار تای دیگه است.

Episode 27آنگلا مرکل

اپیزود ۲۷ پادکست چنل‌بی درباره‌ی شخصیتی قدرتمند و کاریزماتیک در کل جهانه: آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان. این اپیزود، جزو اپیزودهای محبوب پادکسته چون شنونده رو با زوایای دیگه‌ای از زندگی و شخصیت آنگلا مرکل آشنا می‌کنه. زنی با پیشنیه‌ی غیرسیاسی که شیمی کوانتوم خونده، طلاق گرفته و دوباره ازدواج کرده و برای رسیدن به جایگاهی که الان هست،‌ مسیر تقریبا طولانی‌ای رو طی کرده. آدمی که دنبال جلب توجه نیست و این رو هم در حرکات صورت و دستاش می‌شه دید، هم در لباس‌هایی که می‌پوشه و رفتارش. مرکل مخالفان زیادی داشته که مانع جدی برای پیشرفتش بودن. برای همین در دوران فعالیت سیاسیش کلی سیاستمدار قدرتمندتر از خودش رو وادار کرده که به خاطر دست کم گرفتنش بهای سنگینی بدن.

ما برای این اپیزود فقط سراغ یه گزارش نرفتیم بلکه از منابع مختلفی از جمله گزارش تایم، گاردین و پولیتیکو استفاده کردیم اما منبع اصلی ما پروفایلیه که جورج پکر در سال ۲۰۱۴ تو نیویورکر نوشته.

آنگلا مرکل حالا بیشتر از ۱۵ ساله که صدر اعظم آلمانه و با عنوان قدرتمندترین زن جهان ازش یاد می‌شه. تو این اپیزود می‌فهمیم که چرا.

 

Episode 30کابینه سایه ولادیمیر پوتین

اپیزود سی‌ام پادکست چنل‌بی ماجرای ساخت پل عظیمی رو روایت می کنه که روسیه رو به شبه‌ جزیره‌ی کریمه متصل کرده. گزارش ماجرا رو جاشوا یافا سال ۲۰۱۷ در نیویورکر نوشته که منبع ما برای این اپیزوده. روایت لایه‌های مختلفی داره و علاوه بر ماجرای ساخت پل درباره‌ی این هم هست که سیستم حکومتی روسیه چطوری کار می‌کنه و نقش ولادیمیر پوتین در این سیستم چیه و اینکه دوستان و اطرافیان رییس‌جمهور چه نقشی در حکومت پیدا کردن و به اصطلاح کابینه‌ی سایه رو چطور تشکیل دادن. گزارش روی آدمهای این کابینه‌ی سایه متمرکز می‌شه که هر کدوم تو قراردادهایی که دولت برای پروژه‌های مختلف باهاشون می‌بنده، چه رقم‌هایی می‌گیرن و چطور الیگارشی نوینی رو در روسیه رقم زدن.

بعد از ساخت پل، پوتین سخنرانی می‌کنه و می‌گه که کریمه همیشه در قلب و ذهن مردم ما بخشی از روسیه بوده و همین اعتقاد پوتین مشکلات زیادی رو برای کریمه درست می‌کنه چون که اصلا کریمه هیچ‌جوره جزو روسیه نیست و اصلا وصل به روسیه نیست و متعلق به کشور دیگه‌ایه.

 

Episode 39من کشته خواهم شد

اپیزود ۳۹ پادکست چنل‌بی روایت یک قتل از پیش تعیین‌شده‌ست. ماجرا در سال ۲۰۰۹ در گواتمالا یکی از کشورهای فقیر آمریکای مرکزی می‌گذره و طی اون یک وکیل ۴۸ ساله به اسم رودریگو روزنبرگ قتل خودش رو پیش‌بینی می‌کنه و درباره‌ش هشدار می‌ده. روزنبرگ ویدیویی تکان‌دهنده منتشر می‌کنه و می‌گه که اگه کشته بشه رییس‌جمهور گواتمالا مسئول قتلشه. این اتهام و حرف‌هایی که روزنبرگ می‌زنه، دولت این کشور رو تا آستانه‌ی فروپاشی پیش می‌بره. گزارش رو دیوید گرن از یکی از اتفاق‌های تکون‌دهنده‌ی عالم سیاست، سال ۲۰۱۱ در نیویورکر نوشته که منبع ما برای این اپیزوده.

اما تمرکز گزارش فقط روی روزنبرگ و مرگ اون نیست بلکه به سیاست گواتمالا، قتل‌های دیگه و آدم‌های موثر در روندی که گواتمالا طی کرد هم می‌پردازه. کشوری که زمانی سومین کشور دنیا از نظر آمار قتل محسوب می‌شد. جنگ داخلی بین دولت گواتمالا و شورشیان چپ ۳۶ سال ادامه پیدا کرده بود و دولت دست به جنایت‌های گسترده‌ای زده بود که بی‌شباهت به نسل‌کشی نیست. اما وقتی روزنبرگ خبر از قتل خودش می‌ده که چندین سال از این جنگ داخلی گذشته.   

 

Episode 57یک رویای آمریکایی

اپیزود ۵۷ با اسم یک رویای آمریکایی روند خرید و فروش سلاح رو در جنگ پرتلفاتی مثل افغانستان توضیح می‌ده. گزارش رو گای لاسن سال ۲۰۱۱ تو رولینگ استون نوشته.

آمریکا تو جنگ افغانستان خیلی از بخش‌های جنگ رو سپرده بود به بخش خصوصی و به اصطلاح جنایت‌های جنگی رو برون‌سپاری کرده بود. از ساختن پایگاه‌های نظامی تا استخدام مزدور برای تامین امنیت نظامی‌های بلندپایه‌ی آمریکایی در کشورهای دیگه. اپیزود ۵۷ درباره‌ی یکی از این برون‌سپاری‌هاست. دوتا جوون آمریکایی،‌ یکی ۲۱ ساله به اسم افریم و اون یکی ۲۵ ساله به اسم دیوید مامور تامین سلاح برای سربازهای آمریکایی تو افغانستان می‌شن و می‌خوان از این راه در مدت کوتاهی میلیونر بشن. برای این کار رابط‌هایی تو کشورهای مختلف پیدا می‌کنن که کار تامین سلاح رو انجام می‌دن و ارتباط‌هایی هم در پنتاگون پیدا می‌کنن.

اما چی می‌شه که دوتا آدم کم سن و سال به کمک تامین تجهیزات برای انجام جنایت جنگی می‌یان؟ تو این اپیزود علاوه بر اینکه به شخصیت و انگیزه‌های دیوید و افریم نزدیک می‌شیم، چیزهای زیادی از‌ ساز و کار دولت آمریکا برای تجهیز ارتش تو جنگ‌هایی که در خاورمیانه ترتیب می‌ده، می‌فهمیم.

 

۵ دیدگاه

  • ثنا گفت:

    همــــــــــــــہ شون عالـــــــــــــے بہ نظر میان!! من تازه با چنل بے آشنا شدم و دارم تڪ تڪ اپیزود ها رو گوش میدم؛واقعا شنیدن این همه موضوعات بڪر و شگفت انگیز اونم با صداے آقاے بندرے بے نظیـــــــــرہ???? ولی واقعا واقعا هیچے مثل آتـــــیـــــــلـــا نبودہ؛ نیست و نخواهد بود!
    بعضے وقتا با خودم میگم یعنے واقعا چیزے هست ڪہ بتونہ بیاد رو دست آتیلا ؟!???????? خستہ نباشید.❤????

  • رضا خسروی گفت:

    سلام بر آقای بندری و همکاران پادکست پرداز. درخواستی داشتم ، لطفا اگر دیگر نمیخواهید که پشتیبانان مالی اپیزود هایتان را با صدای دلنشین خودتان معرفی کنید، در انتخاب گوینده دقت بیشتری بعمل آورید.
    با سپاس فراوان . ۹۹/۰۱/۰۷

  • مهدی گفت:

    چقدر جالب؛ من خودم اولین بار تو این چند سال اتفاقاً فقط همین پادکست‌ ها گوش داده ام. اولین پادکست عمرم مک آفی بود، بعد رویای آمریکایی و بعدش پوتین و مرکل.
    به طور اتفاقی از کل پادکست های شما، اینها مورد علاقه من نیز بود.

  • Farnaz گفت:

    بسیاااار کارتون با کیفیت هست

  • ژیلا گفت:

    به کیفیت کارتون آفرین میگم ..
    چیزی که برام سواله ایکه هر بار میگید اتفاقات واقعی / جرائد معتبر !@
    آیا شما واقعا” نیویورکر و رولینگ استون و امثالهم را “معتبر” میدانید ؟
    NewYorker که در خود امریکا معروف به JewYorker هست .. به معنای نشریه جهودها
    و ۹۹% نشریات امریکا که همگی اتاق انعکاس یکدیگر و تنها یک سمت و سو دارند ..
    سوژه هائیکه انتخاب میکنید بسیار جالب اما وقایع و فاکتورها گسترده تر از آنیست که آن نشریات کنترل شده مینمایند ..
    لطف کنید اطلاعات یافته شده در منابع الترنتیو رو هم ضمیمه پادکست اصلی کنید تا با قطعات بیشتر تصویر بزرگتر پازل مشخصتر شود ..
    بسیار ممنون از اراده و ارائه فوق العاده تون.

دیدگاهتان را بنویسید