skip to Main Content
شخصیت‌های زندانی پادکست چنل‌بی کجا هستند و چه می‌کنند؟زمان تقریبی مطالعه: ۱۱ دقیقه

شخصیت‌های زندانی پادکست چنل‌بی کجا هستند و چه می‌کنند؟زمان تقریبی مطالعه: ۱۱ دقیقه

به واسطه‌ی روایت‌هایی که تو پادکست چنل‌بی تعریف شده با آدم‌های زیادی آشناییم: راس اولبریکت، پال لرو، آتیلا امبروش، وینچنزو پیپینو، میشل کارتر و خیلی‌های دیگه که درگیر اتفاق‌های بزرگ شدن و سرنوشت‌های متفاوتی پیدا کردن. بعضی‌ها زندگی آرومی رو سپری می‌کنن، بعضی از دنیا رفتن، بعضی‌ها کشته شدن، بعضی‌ها بعد از حبس طولانی از زندان آزاد شدن و بعضی‌های دیگه هنوز دارن دوران حبسشون رو می‌گذرونن. ما هر خبر تازه‌ای از شخصیت‌های پادکست چنل‌بی بگیریم اینجا منتشر می‌کنیم اما در این نوشته می‌خوایم درباره‌ی کسانی صحبت کنیم که هنوز پشت میله‌های زندانن، می‌خوایم ببینیم کجان و در چه حالن. پس اگه شنونده‌ی تازه‌وارد به پادکست چنل‌بی هستید، باید این هشدار رو بدیم که داستان بعضی اپیزودها تو این نوشته لو می‌ره.

 

آندرس بریویکآندرس بریویک بکند، شاکی از شرایط

آندرس بریویک بکند جوون ۳۲ ساله‌ای بود که سال ۲۰۱۱ مرتکب جنایتی هولناک شد. اعتقادات اسلام‌ستیزانه‌ش باعث شد طی یک عملیات تروریستی در نروژ ۷۷ نفر رو  با شلیک مستقیم به قتل برسونه. در روز عملیات یه مانیفست بلندبالا منتشر کرد و دلایلش رو شرح داد. بریویک دستگیر شد و دادگاه پر سر و صدایی هم براش برگزار شد که شرحش رو از زبون کارل اووه کناسگارد نویسنده‌ی صاحب سبک نروژی تو اپیزود اول پادکست چنل‌بی تعریف کردیم. دادگاه سنگین‌ترین حکمی رو که در نروژ می‌شه به یک مجرم داد، برای بریوک صادر کرد. به ۲۱ سال زندان انفرادی محکوم شد. از این ۲۱ سال، ۹ سال سپری شد و ۱۲ سال دیگه مونده. بریویک در زندان اسلو نروژ در بخشی با امنیت بالا زندانیه، جز کارمندان زندان و نگهبان‌ها نمی‌تونه با کس دیگه‌ای مراوده داشته باشه و با مادرش هم تا قبل مرگش فقط ۵ بار دیدار کرده. با این حال به امکانات زیادی دسترسی داره. یه ماشین تحریر برقی و ایکس باکس تو سلولش داره. سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت از زندان تشکلی به اسم جنبش انقلابی محافظه‌کار راه‌ بندازه و با آدم‌های مختلف نامه‌نگاری‌های زیادی کرد. تشکل به جای خاصی نرسید و اعضای چند حزب سیاسی نروژ به این فعالیت‌ها اعتراض کردن و گفتن که بریویک داره از زندان هم اعتقادات خشونت‌طلبانه‌ش رو ترویج می‌کنه. سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت در رشته‌ی علوم سیاسی در دانشگاه اسلو تحصیل کنه، با این حال بعد از دو سال ترک تحصیل کرد و گفت شرایط غیر انسانی زندان بهش اجازه‌ی ادامه‌ی تحصیل نداده. از دولت به خاطر اینکه مجبوره تو سلول انفرادی باشه و بیش از حد بهش دست‌بند می‌زننن شکایت کرد. گفت که سلول انفرادی و انزوایی که بهش تحمیل شده نقض حقوق بشره و باهاش اونجا رفتارهای تحقیرآمیز دارن و بارها سلولش رو بازرسی کردن. ‌گفت چراغ مطالعه‌ش نور کافی نداره و بهش قهوه‌ی سرد می‌دن. شکایت‌های ریز و درشت دیگه‌ای هم کرد. دادگاهی برای رسیدگی تشکیل شد اما در نهایت شکایتش رد شد و گفتند که سلول انفرادی حقوق بریویک رو نقض نمی‌کنه.

ال چاپوال چاپو، دور از نور

اپیزود دوم پادکست چنل‌بی درباره‌ی ال‌چاپو بود، قاچاقچی مکزیکی و رهبر یکی از بزرگترین و مخوف‌ترین کارتل‌های مواد مخدر که هی می‌گرفتنش و هی از زندان فرار می‌کرد. تو اپیزود دوم داستان زندگی و زندان و شیوه‌های فرار این آدم رو می‌شنویم. کسی که می‌گن ثروت خیره‌کننده‌ای داره و در جریان جنگ‌ بین کارتل‌های مواد مخدر، مسئول قتل هزاران نفره. بزرگترین نقشه‌ی فرارش برمی‌گرده به سال ۲۰۱۵ که تونل عظیمی حفر کرد و باز طریق این تونل از زندان مکزیکوسیتی فرار کرد. بعد از این فرارها بود که مکزیک به درخواست آمریکا برای اینکه ال‌چاپو رو تحویلش بده جواب داد. سال ۲۰۱۷ بالاخره مکزیک ال‌چاپو رو به آمریکا تحویل داد. سال ۲۰۱۹ دادگاهش برگزار شد و دادگاهی در نیویورک اون رو برای تمام موارد اتهامی مجرم شناخت و بهش حکم حبس ابد به اضافه‌ی ۳۰ سال زندان داد. اعضای هیات‌منصفه ناشناس معرفی شدن و در مدت برگزاری دادگاه با اسکورت مخصوص به جلسات منتقل می‌شدن چون ال‌چاپو سابقه‌ی ارعاب شاهدان و حتی صدور دستور قتل اونها رو در کارنامه‌ی بلندبالاش داره. ال‌چاپو که الان ۶۳ سال سن داره و در زندانی فوق‌امنیتی ADX در جنوب دنور نگهداری می‌شه. ال‌چاپو از شرایط نگهداریش در زندان خیلی شکایت داره. می‌گه از دسترسی به نور خورشید محروم شده و مجبوره آب غیر بهداشتی بخوره و برای کم کردن سر و صدا دستمال بکنه تو گوشش. تو زندان سوپرمکس زندانی‌ها در انزوا نگهداری می‌شن. تو سلول‌های خودشون غذا می‌خورن و تقریبا با کسی تعاملی ندارن. یه پنجره‌ی کوچیک در سلول وجود داره که نور کمی ازش به داخل میاد. با این حال مسئولان زندان گفتن که شکایت ال‌چاپو بی‌مورده و این زندان حقوق اون  رو نقض نمی‌کنه، این زندان امکان یه فرار دیگه رو به ال‌چاپو نمی‌ده.

 

جوهر سارنایفجوهر سارنایف، گریخته از اعدام

اپیزود چهارم پادکست چنل‌بی شرح دادگاه جوهر سارنایف بمب‌گذار ماراتن بوستون در سال ۲۰۱۳ بود. جوهر سارانایف در جریان این حمله به همراه برادرش تیمور لنگ باعث مرگ ۳ و زخمی شدن ۲۶۴ نفر شدن. تیمور لنگ تو درگیری با پلیس کشته شد و جوهر سارنایف رو گرفتن. وکالتش رو جودی کلارک وکیل‌ کارکشته‌ی آمریکایی به عهده داشت، کسی که معروفه پرونده‌ی بدترین بدترین‌ها رو برای وکالت قبول می‌کنه. توی دادگاه به جوهر سارنایف که اون موقع ۲۰ سال سن داشت حکم اعدام دادن اما جودی کلارک بعد از سالها تلاش بالاخره تونست در جولای ۲۰۲۰ حکم اعدام رو تبدیل به حبس ابد کنه.

جوهر سارنایف هم در همون زندانی که ال چاپو محبوسه، نگهداری می‌شه. زندان ADX در جنوب دنو با شرایط فوق امنیتی. اونجا با کسی ارتباط نداره و نور سلولش از یه پنجره‌ی کوچیک تامین می‌شه. ۲۳ ساعت شبانه‌روز رو تنها باید در سلولش بمونه و یه ساعت برای هواخوری بیاد بیرون. اینجا می‌تونید درباره‌ی زندانی‌های این زندان و شرایط نگهداری زندانیان بیشتر بخونید.

پاول لرو یکپاول لرو، در آرزوی تجارت بیت کوین

اولین پادکست سریالی چنل‌بی شرح جنایت‌ها و خلافکاری‌های پال لرو برنامه‌نویس خبره‌ی اهل آفریقای جنوبیه. کسی که انقدر قدرتمند و بانفوذ بود که در کشوری ارتش شخصی راه می‌نداخت و سیاست کشور دیگه‌ای رو به بازی می‌گرفت. پرونده‌ی پاول لرو اونقدر پیچیده بود که تازه بعد از گذشت هشت سال از دستگیریش دادگاه ژوئن ۲۰۲۰ تونست درباره‌ش به نتیجه برسه و براش حکم صادر کنه. به ۲۵ سال زندان محکوم شد و با توجه به اون پرونده‌ی سنگین، این حکم تقریبا سبک به خاطر همکاری‌های بی‌حد و حصری بود که با پلیس آمریکا کرد. اما وکلاش می‌گن با توجه به وسعت همکاریش با پلیس، این حکم باز هم حکم سنگینیه.

پاول لرو برای قاضی دادگاهش نوشت که قبول می‌کنم دستهام به خون آلوده‌س. گفت شبها بیشتر از یکی دوساعت نمی‌تونم بخوابم و به جنایت‌هام فکر می‌کنم و از خانواده‌ی قربانی‌ها معذرت می‌خوام اما قاضی گفت این پشیمانی واقعی نیست و اون مستحق اینه که حبس ابد بگیره ولی حکم نهایی باید همکاریش با قانون رو لحاظ می‌کرد.

گرچه دامنه‌ی خلافکاری‌های پاول لرو به وسعت دنیاست اما در دادگاهی تو منهتن محاکمه شد و در زندان فدرال آمریکا نگهداری می‌شه. عکسی که در یک هواپیما از لرو گرفته شده تنها عکسیه که چهره‌ی اون رو در معرض دید عموم قرار می‌ده و این نشون‌دهنده‌ی توانایی بالاش در مخفی شدنه. اخیرا گفته شده که پاول لرو می‌تونه همون ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین باشه.

پاول لرو تو زندان کویینز که نزدیک فرودگاه جان‌اف‌کندیه نگهداری می‌شه. در سال ۲۰۲۰ گزارش‌های مطبوعاتی نشون می داد که این مرکز برای اسکان زندانی‌هایی استفاده شده که بیشترین همکاری رو با دولت داشتند. پاول لرو گفته اگه از زندان آزاد بشه تو تجارت بیت ‌کوین فعالیت خواهد کرد و سریع‌ترین ماینر بیت کوین رو برای فروش خواهد ساخت.

 

مونسرات گونزالزقاتل اسپانیایی، در توهم آزادی

اپیزود ۱۶ پادکست چنل‌‌بی مربوط بود به قتل یک زن توسط یک زن دیگه. سال ۲۰۱۴ مادر و دختری در همکاری با هم یکی از مشهورترین سیاستمدارهای اسپانیا به اسم ایزابل کاراسکو رو به قتل رسوندن. قتلی که انگیزه‌های شخصی داشت اما از اون برداشت‌های سیاسی و ضد فساد شد. مونسرات گونزالس مادر تریانا مارتینز به خاطر اینکه استاندار شهر لیون اسپانیا نذاشته بود دخترش شغل مورد نظر خودش رو پیدا کنه، بهش شلیک کرد و اون رو کشت. دادگاه به مادر ۲۲ سال و به دختر به خاطر توطئه برای قتل ۲۰ سال حکم داد. اونها حالا شیش ساله که در زندانند درحالی که در روزهای دادگاه امیدوار بودند که تریانا از زندان آزاد بشه. اما از قتلی که اسپانیا رو تکون داد و به خبر اول نشریات زیادی در سراسر دنیا تبدیل شد، به همین سادگی نمی‌شه گذشت.

جیپسی رزجیپسی رز، عاشق زندانی

تو اپیزود ۱۷ پادکست چنل‌بی شنیدیم که جیپسی رز به همراه دوست‌پسرش نیکلاس گودجان نقشه‌ی قتل مادرش رو کشیدند. نیکلاس به خاطر قتل مادر جیپسی رز به حبس ابد محکوم شد و خود جیپسی رز برای اینکه نقشه‌ی قتل رو کشیده بود و با دوست‌پسرش در این‌باره همکاری کرده بود حکم ده ساله گرفت. اونها سال ۲۰۱۵ محکوم شدن و حالا ۵ سال از اون محکومیت می‌گذره. از زندگی جیپسی رز مستند ساخته شده و سریال The Act  بر اساس زندگی اون و رابطه‌ش با مادرش تولید شده. گرچه از این سریال دل خوشی نداره اما به خاطر اون مستند با پسری آشنا شده که عاشق هم شده‌ن و الان بیشتر از دوساله که به هم نامه می‌نویسن و جیپسی رز می‌خواد بعد از آزادی باهاش ازدواج کنه.

راس اولبریکتراس اولبریکت، تلاش برای فرجام

دومین پادکست سریالی چنل‌بی درباره‌ی راس اولبریکت و تجارتی بود که راه انداخت. با چیزهای کمی که از برنامه‌نویسی می‌دونست سایتی راه انداخت برای خرید و فروش آنلاین مواد مخدر که اسمش سیلک رود بود و به آمازون مواد مخدر مشهور شد. در جریان این تجارت خلاف‌های سهمگین‌تری هم مرتکب شد که شرحش رو در این پادکست سریالی می‌شنویم. اما پایان این حرفه چیزی نبود جز دستگیری راس اولبریکت و یک محکومیت سنگین: دوبار حبس ابد و چهل سال زندان بدون عفو مشروط.

حکم راس اولبریکت رو مدام با حکم پاول لرو مقایسه می‌کنند. هر دو در کار مواد مخدر بودن و هر دو برنامه‌نویسی می‌دونستن اما حجم جنایت‌های پاول لرو با راس اولبریکت یکی نیست، با این حال حکمی خیلی سبک‌تر از راس نصیبش شده که احتمالا چنین حکمی رو مدیون همکاری بی‌حد و حصرش با پلیس آمریکاست.

راس اولبریکت بارها به حکمش اعتراض کرده و چندماه پیش یادداشتی نوشت و شرایطش تو زندان رو شرح داد و از مردم خواست فرخوانی رو امضا کنند که در اون تقاضای آزادی از رییس‌جمهور آمریکا کرده. چندروز پیش یعنی در دسامبر ۲۰۲۰ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احتمال داره دونالد ترامپ قبل از تموم شدن دوران ریاست‌جمهوریش راس اولبریکت رو عفو کنه.

برادران منندزبرادران منندز، نقاشان دیواری

سی سال از جنایت برادران منندز می‌گذره. اگوست ۱۹۸۹ این دوتا برادر والدینشون رو به طرز فجیعی به قتل رسوندن. ماجراش رو تو اپیزود ۲۹ پادکست چنل‌بی تعریف کردیم. پرونده تا مدت‌ها حل نشده باقی موند تا اینکه دو برادر دستگیر شدن. هر دو به حبس ابد محکوم شدن و حالا بیست سال از دوران محکومیتشون می‌گذره. لیل حالا ۵۲ سال و اریک ۵۰ سال سن داره. لیل سال ۱۹۹۶ تو زندان با زنی به اسم آنا اریکسون ازدواج کرد و پنج سال بعد هم طلاق گرفت. سال ۲۰۰۳ هم با یه زن دیگه ازدواج کرد. ازدواج اریک هم مربوط می‌شه به سال ۱۹۹۹. در سال ۲۰۱۷ از زندگی و فاجعه‌ای که این دو برادر رقم زدن یه مستند ۵ قسمتی ساخته شده که ابعاد تازه‌ای رو از جنایت فاش می‌کنه.  گرچه خود لیل منندز هم به همراه اکس راید خواننده‌ی رپ دنبال ساخت مستندیه که زندگی در زندان رو به تصویر بکشه.

اونها در زندان ایالت دونوان نگهداری می‌شن که محل اسکان بدنام‌ترین زندانیان آمریکاست. با این حال از چندوقت پیش یه پروژه‌ی رنگ‌آمیزی دیوار در زندان شروع شده که مدیریتش رو برادران منندز به عهده دارن. این دو برادر ۲۰ سال از محکومیتشون رو در دو تا زندان متفاوت و دور از هم سپری کردن و چندوقتیه که در یک زندان و کنار هم دورن حبس رو می‌گذرونن. 

تد کزینسکییونابامبر، حسرت لمس طبیعت

تد کزینسکی از مشهورترین بمب‌گذاران تاریخ آمریکاست که ماجرای زندگی و فعالیت‌هاش رو در اپیزود ۴۰ پادکست چنل‌بی تعریف کردیم. تد کزینسکی که به یونابامبر مشهور شد یه آدم ضد تکنولوژی بود و مانیفست مفصلی با عنوان «جامعه صنعتی و آینده‌ی آن» منتشر کرد که بر اساس همین مانیفست هم از ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ علیه آدم‌هایی که با فن‌آوری مدرن ارتباط داشتند در سراسر آمریکا بمب‌گذاری کرد. بمب‌ها رو جاسازی یا پست می‌کرد و با این کار باعث مرگ سه نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر دیگه شد. سال ۱۹۹۶ دستگیر شد و دادگاه بهش حکم هشت‌بار حبس ابد رو داد و حالا بیشتر از ۲۰ ساله که در زندان فوق امنیتی ADX دنور محبوسه، همون زندانی که ال‌چاپو و جوهر سارنایف نگهداری می‌شن. اوایل که زندانی شده بود گفته بود چیزی که نگرانش می‌کنه اینه که خاطره‌ش از طبیعت وحشی، از جنگل و کوه از بین بره و دیگه اون تجربه و تماس با طبیعت براش تکرار نشه. اوایل زندان با رمزی یوسف و تیموتی مک وی عاملان بمب گذاری در مرکز تجارت جهانی و بمب گذاری در شهر اوکلاهما دوست شده بود و رفاقتشون تا سال ۲۰۰۱ و تا زمان اعدام مک وی ادامه داشت.

تا حالا درباره‌ی یونابامبر آثار زیادی ساخته و منتشر شده که آخرینش مستندی بود که نتفلیکس ساخت که اوایل سال ۲۰۲۰ منتشر شد. 

19 نظر
  1. ممنون از اینکه خوب میدانی مخاطب‌ها دنبال چه چیزهایی هستند.
    اینکه در یک صفحه مجزا سرنوشت شخصیت‌های داستان‌هایت را گردآوری کردی به این معنی است که میدانی مخاطب چه سوال‌هایی در ذهنش هست و سعی می‌کنی پاسخ آنها را پیدا کنی.
    دست مریزاد

  2. سلام ریک چی شد!؟ ریک پسر سفید پوستی که تو دیتروید مافیا مواد مخدر بود ،ریک رییس مافیا که اگه اشتباه نکنم از ۱۵سالگی حبس ابد کرفت!؟ و به گفته خودش جز جاسوسای پلیس بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *