Skip to main content

نکته‌هایی درباره‌ی طول زمانی هر اپیزود از پادکست

خیلی از کسانی که سراغ ساخت پادکست می‌رن یه سوال ثابت در بین سوال‌های متعددشون دارن: یه اپیزود باید چند دقیقه باشه؟ بعضی‌ها نظرسنجی می‌ذارن و این سوال رو از مخاطب‌هاشون می‌پرسن، بعضی‌ها هم تو گوگل جست‌وجو می‌کنن و دنبال یه جواب مطمئن می‌گردن. اینجا می‌خوایم یه کم درباره‌ی این سوال و جوابش حرف بزنیم.

میانگین زمانی

اینکه مخاطب تصمیم به شنیدن بگیره، تا ته اپیزود با ما بمونه یا رهاش کنه چقدر به عامل زمان بستگی داره؟ آیا زمان اپیزود تو این تصمیم دخیله؟ جواب کوتاه اینه که هیچ مدت زمان ثابتی وجود نداره که زمان طلایی باشه و اگه اپیزودی اون مدت زمانی رو رعایت کرد بتونه مخاطبش رو نگه داره و اگه رعایت نکرد مخاطبش رو از دست بده.

پادکست‌هایی هستند که اپیزودهای کمتر از ۵ دقیقه تولید می‌کنن، پادکست‌هایی هم هستند که طول اپیزودهاشون به پنج ساعت و بیشتر می‌رسه. این حد از تنوع زمانی نشون می‌ده الگو و فرمول ثابتی وجود نداره که اون رو ملاک قرار داد و طبقش عمل کرد.

آماری که هست فقط می‌تونه میانگین و حد پایین و بالایی چیزی رو که وجود داره، نشونمون بده. مثلا جوابی که گوگل به این سوال می‌ده اینه که میانگین زمانی پادکست‌هایی که تولید می‌شن چیزی حدود ۳۸ دقیقه‌س اما نمی‌شه این جواب رو ملاک گرفت و گفت هر پادکستی که این طول زمانی رو رعایت کنه با اقبال مخاطب مواجه می‌شه.

آمار نشون می‌ده شنونده‌ها به پادکست‌های خیلی طولانی هم گوش می‌دن. این آمار می‌گه ۸۴ درصد پادکست‌هایی که بیشتر از ۱۰۰ هزار دانلود دارن، مدت زمان هر اپیزودشون به طور متوسط بیشتر از ۵۱ دقیقه‌س. در مقایسه فقط ده درصد پادکست‌هایی با بیشتر از ۱۰۰ هزار دانلود اپیزودهای زیر ۳۰ دقیقه دارن. چنین اطلاعاتی نشون می‌ده که لزوما اپیزودهای کوتاه، اپیزودهایی نیستند که حتما شنیده بشن و پادکسترها از اینکه مدت زمان هر اپیزودشون از آمار میانگین بالاتر بره نمی‌ترسن.

نقش محتوا در مدت زمان پادکست

پادکست رسانه‌ایه که می‌شه هر جایی بهش گوش داد و خود شنونده‌س که تصمیم می‌گیره در یک نشست به یه اپیزود گوش بده یا اینکه به اقتضای شرایطش، در چند نشست شنیدن یک اپیزود رو تموم کنه. یکی از عوامل محبوبیت پادکست هم همینه. اینکه چطور مصرف کردن و کجا مصرف کردن پادکست، دست خود شنونده‌س. متداوله که شما وقت خوردن صبحانه شروع کنید به گوش کردن یه اپیزود، صبحانه که تموم شد، پادکست رو متوقف کنید،‌ ادامه‌ش رو درراه گوش بدید، وقتی به مقصد رسیدید دوباره متوقفش کنید و بقیه‌ش رو تو یه وقت خالی دیگه یا موقع برگشتن به خونه بشنوید. شنونده‌ای که عادت داره اینطوری به پادکست گوش بده معمولا نسبت به طول زمانی اپیزودها حساسیتی نداره و خودش زمان رو مدیریت می‌کنه.

هیچ‌چیز مثل محتوا نمی‌تونه طول زمانی یه پادکست رو تعیین کنه. پادکست معروف Dan Carlin’s Hardcore History که شنونده‌های زیادی داره مثال خوبیه در این مورد. این پادکست که تاریخ جهان رو بررسی می‌کنه و تنوع وسیعی از موضوعات تاریخی رو شامل می‌شه پر از اپیزودهای طولانیه. اپیزودهایی که بیشتر از سه یا چهار ساعت طول دارن. آمار می‌گه تو سال ۲۰۱۵ یه اپیزود از این پادکست در ۲۴ ساعت اول بعد از انتشار بیشتر از ۳۵۰ هزار بار دانلود شده. الان که حدود ۶ سال از این تاریخ می‌گذره حتما آمار دانلود بیشتر هم شده. تمام راز موفقیت این پادکست محتوای جذابیه که ارائه می‌ده و ذره‌بین می‌ندازه رو زوایای پنهان و کمتر توجه شده‌ی تاریخ بدون اینکه نگاه آکادمیک داشته باشه به موضوع.

البته این هم نکته‌ی مهمیه که شنونده باید فرصت شنیدن اپیزود رو داشته باشه. پادکست دن کارلین بین چهار تا هفت ماه یه بار یه اپیزود منتشر می‌کنه. اگه این پادکست هفتگی یا دوهفته‌یه‌بار بود شاید شنونده‌هاش فرصت نمی‌کردن اپیزودهای طولانیش رو بشنون. پس فرکانس انتشار پادکست هم در طول زمانی اون اهمیت داره.

سوال بعدی اینه که آیا طول اپیزودهای یه پادکست می‌تونه خیلی متفاوت از هم باشه؟ این هم باز بسته به محتواست اما کارشناس‌ها می‌گن خوبه که نوسانات اونقدری شدید نباشه که مخاطب رو هربار غافلگیر کنه.

لزوم توجه به Time Duration

مساله اینه که شما برای اینکه اپیزودهای طولانی‌تر از یک ساعت و دوساعت بسازید باید دلیل خوبی داشته باشید و اون دلیل تو خود محتوا و کششی که برای مخاطب ایجاد می‌کنه نهفته‌س. اصرار به ساخت اپیزودهای کوتاه‌تر هم نباید به ناقص یا گنگ بودن محتوا منجر بشه.

آماری که آیتونز یا گوگل‌پادکست‌منیجر به پادکست‌های ثبت شده ارائه می‌دن در این زمینه راهگشاست. تو پنلی که هر پادکستر تو این دو تا پلتفرم داره می‌تونه ببینه که چند درصد از شنونده‌هاش به طور کامل پادکست رو شنیدن و متوسط زمانی که شنونده‌ها به یه اپیزود ز اون پادکست گوش دادن چقدره. ریزش بالای شنونده تو این آمار نشون می‌ده که محتوای تولید‌شده کشش لازم رو برای اینکه کامل شنیده بشه نداره.

بنابراین یکی از آمارهای مهم که یه پادکستر مدام باید رصد کنه و حواسش بهش باشه همین Time Durationیا AVERAGE PLAYED است.

بعضی از پادکسترها اپیزودهای بلندتر رو در چند بخش منتشر می‌کنن تا به شنونده در مدیریت زمان کمک کرده باشن، این شاید به کار شنونده‌ی جدید پادکست بیاد اما شنونده‌های حرفه‌ای که قلابشون به محتوای پادکست گیر کرده باشه سعی می‌کنن مدیریت زمان رو خودشون انجام بدن. نکته‌ی طلایی اینه که محتوا نباید متناسب با طول اپیزود باشه بلکه مدت زمان اپیزوده که باید وابسته به محتوا باشه.

آمار چی می‌گه؟

آماری که اینجا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده و از بررسی بیشتر از ۱۰ میلیون اپیزود به دست اومده می‌گه متوسط زمان اپیزودهای تولیدشده ۳۸ دقیقه و ۴۲ ثانیه‌س. علاوه بر این، دسته‌بندی موضوعی روی طول زمانی پادکست‌ها تاثیر می‌ذاره. پادکست‌هایی با موضوع ویدیو گیم و بازی و موسیقی معمولا طولانی‌تر هستند و کوتاه‌ترین پادکست‌ها از نظر زمانی در دسته‌بندی آموزش زبان، نرمش و تمرین و آموزش جا می‌گیرن. در این بین، بررسی ۴۰۰ پادکست محبوب نشون می‌ده که طولانی‌ترین اپیزودهاشون سه ساعت و هفت دقیقه، کوتاه‌ترین‌ها چند ثانیه و متوسط زمانی اونها ۵۳ دقیقه و چهار ثانیه‌س.

بنابراین همه‌چیز بستگی به محتوا داره و نمیشه به این سوال که طول یه پادکست چقدر باید باشه جواب مشخصی داد. پادکست رسانه‌ایه که به عادت و وفاداری شنونده‌هاش وابسته‌س و باید تلاش کرد این عادت و وفاداری رو افزایش داد. 

عکس بالای این مطلب رو از یادداشتی در مورد پادکست ساختن در این‌جا برداشتیم.

۲ دیدگاه

  • Vahid گفت:

    سلام
    با تبریک برای تهیه این پادکست های خوب
    پاکدست ها اونهم توی این سبک که شما کار میکنید خوراک شب ها و برای قبل از خواب هست
    حالا شاید نظر من رو قبول نداشته باشی ولی یک ساعت و نیم خیلی زیاده من چند شب طول کشید تا دزد ونیزی رو گوش کنم چون خوابم میبرد و شب بعد و شب بعد و از اینطور گوش دادن آخرش هم یک چیز منسجمی در نمیاد
    توی رسانه های فارسی زبان برای آخر شب و قبل خواب یه چیز مثل پادکست شما خیلی کم پیدا میشه
    من رادیو ویسن رو که آلمانی هست گوش میدم اونا هم ماجرا و موضوعات واقعی دارن ولی زمان هاش زیر یک ساعت هست

  • میترا گفت:

    مطلب خوبی بود و نکته جالب اون، وفاداری به منابعیه که در تکمیل مقاله موثر بوده. دم شما گرم.

دیدگاهتان را بنویسید