Skip to main content

اپیزودهایی که می‌توان به همراه خانواده شنید

محتوای بعضی اپیزودهای پادکست چنل‌بی بخصوص روایت‌های جنایی، برای اینکه به همراه بچه‌ها یا افراد حساس شنیده بشن مناسب نیستن. ما سعی کردیم اول چنین اپیزودهایی این تذکر رو بدیم اما اپیزودهایی هم هست که می‌شه اون‌ها رو با دیگران شنید، مثلا تو ماشین هنگام سفر یا تو دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی. به نظر لذت شنیدن پادکست به صورت جمعی و چند نفره بیشتر از لذت تنهایی گوش کردنشه. واسه همین، اینجا می‌خوایم چند اپیزود رو معرفی کنیم که می‌شه بدون نگرانی همراه بقیه گوش کرد اما همیشه توصیه اینه که اگه نسبت به تاثیر محتوایی مطمئن نیستید، اول خودتون بهش گوش بدید و بعد اون رو به همراه کودک یا افراد حساس اطرافتون بشنوید چون شما بهتر از هرکس دیگه‌ای به میزان حساسیت اونها آگاهید.

 

اپیزود برادران مخلوطبرادران مخلوط                                                       

اپیزود هشتم پادکست چنل‌بی درباره‌ی چهار تا جوون جاماییکاییه که دو به دو با هم برادر دوقلو بودن اما طی یه اتفاق تو زمان تولدشون در بیمارستان جابه‌جا می‌شن. قصه از جایی شروع می‌شه که یکی ازمشتری‌های یه قصابی متوجه شباهت خیلی زیاد فروشنده با یکی از همکار‌های خودش می‌شه و قضیه رو این‌قدر پی‌ می‌گیره تا بالاخره حقیقت روشن و معلوم می‌شه این جابه‌جایی واقعا اتفاق افتاده. اینکه چی شده این نوزادها جابه‌جا شدن، هر کدوم از این جفت‌ها چه زندگی‌هایی داشتن، با حقیقتی که براشون روشن شده بود چه کردن و چه تغییراتی در زندگی‌شون به وجود اومد، چیزهای جذابیه که در این اپیزود می‌شنویم. علاوه بر این چون اینها دوقلوهای همسان بودن این جابه‌جایی از نظر علمی هم خیلی اهمیت داشته و اهمیتش تو پادکست توضیح داده می‌شه. علم خیلی راغبه این موضوع رو بررسی کنه که رشد در دوتا محیط متفاوت چه تاثیری بر دوقلوهای همسان می‌ذاره. این کمک می‌کنه که بفهمیم سهم ژنتیک و محیط در مسیر زندگی و رشد یک نفر چقدره. گزارش ماجرا رو سوزان دامینوس سال ۲۰۱۵ در نیویورک‌تایمز نوشته و تبدیل شده به یکی از پرخواننده‌ترین گزارش‌های این نشریه.

 

اپیزود آنگلا مرکل چنل‌بیآنگلا مرکل

اپیزود ۲۷ پادکست چنل‌بی قصه‌ی اینه که چطور آنگلا مرکل صدراعظم فعلی آلمان تبدیل به چنین زن قدرتمندی شد، پیشنیه‌ی خانوادگیش چی بود، چه راهی رو طی کرد تا به اینجا رسید و چه چیزهایی سد راه پیشرفتش بودن. تو خبرها و عکس‌ها و ویدیوهایی که از آنگلا مرکل می‌‌بینیم، تو اون صورت بی‌حس و لباس‌های شبیه به همی که می‌پوشه، به نظر نفوذ ناپذیر میاد ولی تو این اپیزود یه کم به شخصیتش،رعادت‌ها و روزگاری که از سر گذرونده نزدیک‌تر می‌شیم. زنی که تحصیلاتش بی‌ربط به جایگاه فعلیشه و یه بار طلاق رو تو زندگیش تجربه کرده و مجبور شده با مردسالاری بجنگه تا به اینجا برسه. ما برای این اپیزود از منابع مختلفی استفاده کردیم. از نوشته‌ی جورج پکر در نیویورکر که سال ۲۰۱۴ نوشته شده، از مصاحبه‌ای که مرکل در سال ۲۰۱۷ با گاردین کرده، همین‌طور از نوشته‌های پولیتیکو و تایم.  

 

دریای پول چنل‌بیدریای پول

اپیزود ۲۸ قصه‌ی یه زوج پولداره که تصمیم می‌گیرن از هم جدا بشن: رابرت اوسترلوند تاجر هلندی و سارا پرسگلاو که موقع ازدواجش عکاس کشتی‌های کروز بوده. در خیلی از کشورهای دنیا و از جمله آمریکا وقت طلاق دارایی‌هایی که زن و شوهر بعد از ازدواج به دست آوردن، به جز ارث و چیزهایی که هدیه گرفتن، باید بینشون تقسیم بشه. قصه اینه که سارا پرسگلاو حس می‌کنه دارایی‌های شوهرش بیش از چیزیه که شوهرش ادعا می‌کنه. با وکلا می‌رن دنبال اینکه ببینن پول‌ها رو کجا قایم کرده. قصه درباره‌ی این جست‌جو و البته پیچیدگی‌های مالی در آمریکا و سیستم مالی مخفی و تنومند در این کشوره. روایت ماجرا رو نیکولاس کانفسر سال ۲۰۱۶ در نیویورک تایمز نوشته که عنوانش هست: «چهارصد میلیون دلار را کجا می‌شود قایم کرد» و منبع ما برای اپیزود بیست و هشتمه.

 

جاناتان کاچ چنل‌بیدست

ماجرای اپیزود ۳۵ مربوط می‌شه به سال ۲۰۱۵ و از اونجا شروع می‌شه که جاناتان کاچ یکی از کارچاق‌کن‌های مهم هالیوود که بانی بسته شدن قراردادهای مهمی تو صنعت سینما بوده، یه روز صبح که می‌خواست بره به کنفرانسی درباره‌ی ریل اسکرین که آدم‌های با نفوذ صنعت ریالیتی تیوی در اون شرکت داشتن، احساس کسالت می‌کنه. ۴۹ ساله‌س، ورزشکاره، نه سیگار می‌کشه و نه مشروب می‌خوره و بدنی قوی داره اما یک روز بعد از شروع کسالتش وقتی می‌ره بیمارستان بهش می‌گن بدنت داره آماده‌ی مرگ می‌شه و به احتمال زیاد امشب می‌‌میری. داستان درباره‌ی بیماری ناشناخته‌ایه که جاناتان کاچ دچارش شده و ترس و امیدی که همراهش وجود داره. اما اینکه چه جوری این بیماری و مرگ به دست جاناتان کاچ گره می‌خوره و دستش این وسط چه نقشی داره رو در این اپیزود می‌شنوید. ماجرا از منظر علمی هم به صورت جذابی بررسی می‌شه.  گزارش این اتفاق رو امی والاس سال ۲۰۱۷ در لس‌آنجلس مگزین نوشته که منبع ما برای این اپیزوده.

 

هنری ورزلی چنل‌بیجنوبگان

اپیزود ۳۷ پادکست چنل‌بی یعنی جنوبگان قصه‌ی سفر پر ماجرا و حیرت‌انگیز هنری ورزلی، کاوشگر انگلیسی به جنوبگانه. جنوبگان جاییه وسط قطب جنوب که می‌گن بی‌رحم‌ترین جای کره‌ی زمینه. هنری ورزلی سال ۲۰۱۶ بدون امکانات و با پای پیاده سفری رو شروع می‌کنه که صد سال قبلش ارنست شکلتون که قهرمان ورزلی در سفر به قطب جنوب محسوب می‌شد، نتونسته بود تمومش کنه. یک سفر ۱۶۰۰ کیلومتری از وسط قطب جنوب. جنوبگان شرح این سفره، احوالی که بر ورزلی می‌گذره، شرایطی که تجربه می‌کنه، چشم‌اندازی که می‌بینه و چشم‌هایی که در چندقاره‌ی دیگه منتظرن که ببینن سفرش رو به سلامت و موفقیت تموم می‌کنه یا نه. هنری ورزلی می‌خواست اولین کسی باشه که تنهایی با پای پیاده و بدون تجهیزات قطب جنوب رو طی کنه. شرح ماجرا رو دیوید گرن روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌ی آمریکایی سال ۲۰۱۸ تو نیویورکر نوشته که مفصل‌ترش در کتابی به اسم تاریکی سفید منتشر شده.

 

وینچنزو پپینو چنل‌بیجنتلمن

اپیزود ۵۸ ماجرای یه دزده اما نه یه دزد معمولی. وینچنزو پیپینو دزدی برجسته از ونیز تصمیم به بزرگترین سرقت زندگی خودش گرفته. دزدی که فقط تو کار کف رفتن آثار برجسته و شناسنامه‌دار هنریه و جنس دیگه هر چقدر هم با ارزش چندان به کارش نمیاد. آقای سارق اینقدر در کار خودش حرفه‌ای و مشهوره و آثاری رو سرقت می‌کنه که ارزش هنری بالایی دارن. به خاطر همین بعضی‌ها آرزوشونه از اونها هم اثری بدزده تا بقیه بفهمن صاحب چه کارهای با ارزشی بودن. به گفته‌ی پلیس ایتالیا وینچنزو بااستعدادترین دزد در تاریخ مدرن ونیز بود. شخصیت دیگه‌ی این قصه شهر ونیزه و در خلال ماجراجویی‌های وینچنزو بیشتر با این شهر و مختصاتش و بناهای تاریخیش آشنا می‌شیم. شرح دزدی پرماجرای وینچنزو به قلم دیوید ولمن و جاشوا دیوس سال ۲۰۱۴ در اپیک مگزین منتشر شده که منبع ما برای این اپیزوده. 

۴ دیدگاه

  • مصطفی کیانی‌تبار گفت:

    به نظرم اپیزود نسل کشی در رواندا هم میتونست توی این مقاله گنجانده شه xD

    حالا جدا از شوخی، مکتب تورین هم فکر می‌کنم مناسب این لیست باشه. اینطور نیست؟

    • بیژن گفت:

      چرا بهترین هایتان را به خانواده‌ها پیشنهاد نمیکنید؟ آتیلا، سیلک رود(فیلمش هم اکران شد)، اشو، برگ برنده، پانصد کیلو دینامیت، آخرین پرواز مک نلی، دانشمند و دریا، شصت و نه روز، کابینه سایه ولادیمیر پوتین، برندگان لوتو، با کمی اغماض هم کشتی نوح…
      و از همه مناسب تر برای خانواده: زندگی مثبت

  • پگاه گفت:

    جنوبگان محشره و برای من خاطره انگیزه .ا
    درواقع با جنوبگان با چنل بی آشنا شدم.
    مرسی از زحماتتون.

  • آیت گفت:

    فکر می کنم ماجرای گروگان گیری در اجلاس اوپک در سال ۱۹۷۶ توسط کارلوس شغال می تونه اپیزود جذابی دربیاد البته اگه گزارشی ازش وجود داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید