Skip to main content

سه اپیزود پادکست چنل‌بی حاصل گزارش‌هاییه که پاتریک ردن کیف تو نیویورکر نوشته: اپیزود دوم به اسم ال‌ چاپو، اپیزود چهارم به اسم بدترین بدترین‌ها و اپیزود سیزدهم با عنوان برگ برنده. پاتریک ردن کیف آدم مهمی در روزنامه‌نگاری آمریکاست و گزارش‌های تحقیقی موندگاری نوشته. اینجا می‌خوایم یه کم بیشتر درباره‌ش حرف بزنیم.

علاقه‌مند به سیاست و درگیری‌های مسلحانه

پاتریک ردن کیف متولد ۱۹۷۶ در ماساچوست آمریکاست. از سال ۲۰۰۶ یعنی از ۳۰ سالگی همکاریش رو با نیویورکر شروع کرده و گزارش‌های مهمی درباره‌ی یکی از بزرگترین رسوایی‌های مالی تاریخ معاملات سهام آمریکا، آنتونی بوردین سرآشپزی که دنیا رو می‌گشت، ال چاپو غول مواد مخدر و دادگاه جوهر سارنایف بمب‌گذار ماراتن بوستون نوشته. به سوژه‌هایی علاقه داره که آمیزه‌ای از سیاست، روابط کشورها و درگیری‌های مسلحانه هستند و براشون جوایزی هم گرفته.

پاتریک ردن کیفعلاوه بر گزارش‌ها، پاتریک ردن کیف چند کتاب هم نوشته که یکی از اونها به اسم Say Nothing تو لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز اومده. کتاب گزارش و داستانی واقعی از ماجرای قتل زنی در ایرلند شمالیه که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده. پاتریک ردن کیف بعد از اینکه آگهی ترحیم زنی به اسم دلورس پرایس رو در روزنامه می‌خونه شروع به تحقیق می‌کنه. دلورس پرایس در ارتش موقت جمهوری‌‌خواه ایرلند فعالیت می‌کرد. اون تو بمب‌گذاری مارس ۱۹۷۳ لندن که منجر به مجروح شدن ۲۰۰ نفر شد دست داشت و به همراه خواهرش در روز بمب‌گذاری دستگیر شد. اول بهش حبس ابد دادن اما حبس ابد به ۲۰ سال زندان تقلیل پیدا کرد. وقتی زندان بود برای اینکه بفرستنش به زندانی در ایرلند شمالی اعتصاب غذا کرد و اعتصابش ۲۰۸ روز طول کشید چون مقامات زندان به خاطر اینکه زنده بمونه به زور بهش غذا می‌دادن. سال ۱۹۸۱ بعد از هشت سال از زندان آزاد شد، اما کتاب فقط درباره‌ی اون نیست. درباره‌ی زنی هم هست به اسم جین مک‌کانویل که اعضای ارتش جمهوری‌خواه ایرلند اون رو می‌دزدن و بعد به قتل می‌رسونن و سالها بعد جسدش کشف می‌شه. یکی از کسانی که در ربودن مک‌کانویل دست داشته همین دلورس پرایسه که در طول زندگیش برای استقلال ایرلند کارهای وحشتناک دیگه‌ای هم کرده. پاتریک ردن کیف تو این کتاب نگاه تاریخی به فعالیت‌های ارتش موقت جمهوری‌خواه ایرلند داره. ارتشی که می‌خواست ایرلند شمالی از بریتانیا جدا بشه و یه جمهوری مستقل رو تشکیل بده و برای این هدف دست به درگیری‌های مسلحانه، بمب‌گذاری و عملیات‌های چریکی زد.

کتاب دیگه‌ی پاتریک ردن کیف به اسم The snakehead که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، درباره‌ی زنی چینی به اسم چنگ چویی پینگه که رهبر گنگی به اسم کله‌ماری بود و صدها مهاجر غیر قانونی رو با کشتی از هنگ‌کنگ وارد ایالات متحده کرد. در سال ۱۹۹۳ در یکی از همین عملیات‌هاش، کشتی حامل مهاجران، نزدیک سواحل آمریکا به گل نشست و ۱۰ نفر غرق شدن. چنگ چویی پینگ مشهور به خواهر پینگ سالها متواری بود تا اینکه در سال ۲۰۰۰ تو هنگ‌کنگ دستگیر و برای محاکمه به آمریکا سپرده شد و سال ۲۰۱۴ در زندان از دنیا رفت. تو دادگاه گفته شد که ملکه‌ی کله‌ماری متقاضیان مهاجرت غیر قانونی رو استثمار می کرده و اونها رو به شکلی فاجعه‌بار و غیرانسانی انتقال می‌داده و باعث مرگ خیلی‌ها شده بوده.

پادکستی درباره‌ی آهنگی که CIA ساخت

پاتریک ردن کیف پادکستی هم در ۸ اپیزود تولید کرده به اسم Wind Of Change. اسمی که از یکی از آهنگ‌های گروه متال اسکورپیونز گرفته شده و داستان هم با همین آهنگ شروع می‌شه که در دهه نود ساخته شده، بعد از فروپاشی دیوار برلین و تبدیل شده به یکی از آهنگهای پرفروش و انقلابی دوران. چند دهه بعد پاتریک ردن کیف شایعه‌ای می‌شنوه: این آهنگ رو اسکورپیونز ننوشته بلکه CIA اون رو نوشته. تحقیق نویسنده شروع می‌شه و به جاهای جالبی می‌رسه. پادکست درباره‌ی جاسوسانی پنهان شده در همه‌جاست، در مورد موسیقی پاپ که چطور می‌تونه تبدیل به ابزار پروپاگاندا بشه. از اینجا می‌شه شنیدش.

گزارش‌های ردن کیف در پادکست چنل‌بی

همونطور که گفتیم سه تا از گزارش‌های پاتریک ردن کیف منبع ما در پادکست چنل‌بی بوده‌ن. اپیزود دوم درباره‌ی ال‌ چاپو رهبر یکی از مهمترین کارتل‌های مواد مخدره که بارها از زندان فرار کرده و در نهایت برای محاکمه و گذروندن دوران حبسش به آمریکا تحویل داده شده و در یکی از زندان‌های فوق‌ امنیتی نگهداری می‌شه. این قسمت پادکست هم درباره‌ی ال چاپو و کارتلش سینالوئاست و هم عملیات شگفت‌انگیز فرارش. ما اپیزود رو از روی دوتا منبع تهیه کردیم که یکیش گزارش گاردینه و دیگری گزارش پاتریک ردن کیف تو نیویورکر.

در گزارش دیگه‌ای که منبع ما برای اپیزود چهارم چنل‌بی شده، پاتریک ردن کیف به دادگاه جوهر سارنایف بمب‌گذار ماراتن بوستن می‌ره و روایتش از دادگاه، در حقیقت متمرکزه روی وکیل جوهر سارنایف به اسم جودی کلارک که وکالت جنایتکارترین متهمان در آمریکا رو قبول می‌کنه و از این نظر شخصیتی جنجالی به حساب می‌یاد. اپیزود سیزدهم پادکست چنل‌بی هم که منبعش گزارش پاتریک ردن کیفه مربوط می‌شه به یکی از بزرگترین رسوایی‌های مالی تاریخ معاملات سهام در آمریکا که به بحران‌های فاجعه‌باری منجر می‌شه. این اپیزود در دو قسمت تعریف شده. 

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید